در حال حاضر در استان کرمان بیش از 65درصد سمومی که مصرف می شوند از نوع کم خطر بوده و آسیب جدی به انسانها وارد نمی کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان ، ناصر طاهری مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان کرمان در جمع خبرنگاران با اعلام این خبر با اشاره به اینکه در حال حاضر در استان کرمان بیش از 65درصد سمومی که مصرف می شوند از نوع کم خطر بوده و آسیب جدی به انسانها وارد نمی کنند، افزود: تنها 8درصد سموم پرخطر هستند که مصرف این نوع سموم نیز بشدت کاهش یافته است.

وی گفت : قبل از این ، مصرف سموم پرخطر حدود 29درصد بود و50درصد با خطر متوسط و بقیه کم خطر بودند در حالیکه در سال جاری تنها 8درصد پرخطر ، 29درصد با خطر متوسط و میزان ناچیزی نیز سموم پرخطر هستند.
وی با بیان اینکه پایش و مانیتورینگ سم در استان آغاز شده است ، تصریح کرد: سم از جایی که تولید یا وارد می شود تا جایی که مصرف می شود قابل ردیابی است.
ناصر طاهری مهم ترین اقدام سازمان جهاد کشاورزی در کرمان را مبارزه تلفیقی با استفاده از حشرات و جایگزین کردن آن بجای استفاده از کودها و سموم دانست وگفت: در مبارزه تلفیقی حشرات مفیدپرورش داده می شوند و برعلیه حشرات مضر برای کشاورزی ، استفاده می شوند .
وی از دیگر روش های مبارزه تلفیقی را استفاده ازنوارها و کارتها فرمونهای ضد آفت در گلخانه ها و مزارع کشاورزی دانست وگفت: در مبارزه تلفیقی همه مواردی که برای انسان و محصول کشاورزی بی خطرترند استفاده می شود و درنهایت در صورتی که آفت محصول از بین نرود از سموم مختلف استفاده می شود.
طاهری تصریح کرد: 607 نوع عامل بیماری زای گیاهی ، تولیدات و محصولات کشاورزی را تحت تاثیر قرار می دهد و از 40 نوع بلایای دنیا حدود 30نوع آن در کشور ایران مشاهده شده است.
وی اظهار داشت: بعد از اجرای برنامه 5ساله مبارزه تلفیقی با افات بیماری زا به صورت جدی در دستور کار قرار می گیرد که امیدواریم بتوانیم 25درصد باغات ومزارع را در اولین گام تحت پوشش این مبارزه تلفیقی قرار بدهیم.
وی اهم حوزه کاری این برنامه مبارزه ای را حوزه سبزیجات و میوه های تازه خوری دانست وگفت: در حال حاضر سموم و کودها در محصولات سردرختی استفاده نمی شود و در گلخانه ها ومزارع نیز مصرف سم در جاهایی که با نظر کارشناس کشاورزی انجام می شود بشدت کنترل شده است.
طاهری از کاهش 30درصدی مصرف سموم در مزارع و باغات شمال استان در سال گذشته خبر داد وگفت:در سال جاری این میزان کمتر شده است به گونه ای که در سال 90حدود 1065تن انواع سم از مبادی ورودی به استان وارد شده و این در حالی است که در سال جاری این میزان به 350تن رسیده است.
وی ساماندهی فروشگاههای توزیع سم را از دیگر اقدامات این مدیریت در کنار مبارزه تلفیقی عنوان کرد./س

میرزادی

برچسب ها: سموم ، کرمان ، خطر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.