دستگاه هضم پروتئين، توسط دكتر علي محرري؛ عضو هيأت علمي گروه علوم دامي دانشكده كشاورزي دانشگاه شهركرد، طراحي و ساخته شد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

دستگاه هضم پروتئين، توسط دكتر علي محرري؛ عضو هيأت علمي گروه علوم دامي دانشكده كشاورزي دانشگاه شهركرد و با همكاري صنعتگران استان چهارمحال و بختياري، بالأخص مهندس مسعود سوردي طراحي و ساخته شد.

به گفته دكتر محرري، سازنده اين دستگاه، پروتئين ها تركيبات آلي پيچيده اي هستند كه در تمام سلول هاي بدن وجود دارند و رابطه نزديكي بين آنها و فعل و انفعالاتي كه منجر به حيات سلول مي شود، برقرار است و براي آگاهي از نحوه تغذيه صحيح، لازم است ميزان و مقدار آن در هر ماده خوراكي تعيين گردد.

در تعيين مقدار پروتئين هر ماده خوراكي، از نيتروژن به عنوان مبنا استفاده مي شود.

پروتئين خام در واقع از نسبت نيتروژني كه به پروتئين خام تبديل مي شود، محاسبه مي شود.

براي تعيين مقدار پروتئين خام به يك واحد هضم كننده نياز است كه طراحي هاي لازم انجام و دستگاه هضم كننده پروتئين ساخته شده است.

در هضم نمونه هاي بيولوژيك، مواد آلي تحت تاثير حرارت و واكنش هاي اسيدي، اكسيد شده و عناصر معدني به شكل محلول يا ته نشين شده در اسيد در مي آيند.

در دستگاه ساخته شده توسط دكتر محرري، به منظور هضم پروتئين، از اسيد سولفوريك تحت دماي 320 درجه سانتيگراد و جهت خاكستر كردن مواد آلي و مواد بيولوژيك، از اسيد پركلريك و اسيد نيتريك در دماي 180 تا200 درجه سانتيگراد استفاده مي شود و از اين طريق عناصر كلسيم، مس، آهن، منيزيم، منگنز، پتاسيم، سديم، سلنيم و روي موجود در نمونه ها تعيين مي شود.

گفتني است؛ اين دستگاه، از چهار بخش اصلي راك نگهدارنده لوله هاي هضم، بخش كنترل درجه حرارت و الكتريسيته، واحد حرارت دهنده و اگزوز خارج كننده دود تشكيل شده است.

شايان ذكر است اين دستگاه مشابه خارجي نيز دارد كه شركت هاي سازنده‌ تجهيزات آزمايشگاهي آن را با قيمتي هايي از 4 تا 25 هزار دلار به فروش مي رسانند، در حالي كه دكتر محرري، موفق شده اين دستگاه را در داخل كشور، با هزينه‌اي معادل 20 ميليون ريال طراحي نموده و بسازد./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.