اضافه وزن، کم‌تحرکی، استفاده از غذاهای آماده و سابقه‌ی دیابت در خانواده از عوامل اصلی ابتلا دیابت در دوران بارداری هستند.

شراره صوتی متخصص زنان و زایمان در گفتگو با خبرنگار پزشکي باشگاه خبرنگاران گفت: در دهه‌‌های اخیر با توجه به تغییر شکل زندگی و استفاده از غذاهای آماده و کم‌تحرکی افراد دیابت در دوران بارداری شیوع بسیار زیادی داشته است همچنین این بیماری یک نگرانی برای سلامتی مادر و جنین به شمار می‌رود.

وی افزود: تمام مادرانی که از نظر پزشکی high risk (پر خطر) محسوب شده همانند مادرانی که یکی از والدین آنها دچار دیابت بوده و یا مادرانی که سابقه‌ی به دنیا آوردن نوزاد بیشتر از 4 کیلوگرم را  دارند و حتی دچار چاقی درجه‌ی یک و یا دو هستند باید در مورد دیابت در دوران بارداری مورد آزمایش قرار بگیرند.

وی اظهار داشت: از جمله عوارض دیابت در دوران بارداری به تولد نوزاد با وزن بالا، زایمان‌های پردرد، کاهش قند خون جنین و عفونت ادراری برای مادر است.

وی یادآور شد: 80 درصد از مادرانی که دیابت در دوران بارداری را تجربه می‌کنند مستعد ابتلا به دیابت تیپ 2 هستند و بعد از زایمان باید هر 6 ماه برای کنترل و بررسی قند خون خود اعلام کنند.

وی تصریح کرد: استفاده از غذاهای کم‌چرب و کم‌نمکم و استفاده از سبزیجات و تحرک کافی برای پیشگیری از این بیماری در دوران بارداری لازم است./س
برچسب ها: باردار ، دیابت ، قند ، چاقی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار