رئيس کميسيون برنامه و بودجه مجلس گفت: ديوان محاسبات جايگاه بسيار رفيعي در نظام جمهوري اسلامي دارد که به عنوان چشم ناظر به سلامت نظام اداري ما اعتبار مي‌بخشد چرا که مجلس خانه ملت است و وظيفه نظارت بر ديوان محاسبات را دارد.

به گزارش خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحي‌مقدم رئيس کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي صبح امروز(يكشنبه) در چهارمين همايش سالانه مديران ديوان محاسبات کشور گفت: ما اگر توانستيم خودمان را محاسبه کنيم مي‌توانيم و حق داريم ديگران را نيز محاسبه کنيم کما اينکه اگر خودمان را توانستيم مديريت کنيم ديگران را هم مي‌توانيم مديريت کنيم بنابراين اساس زندگي فردي، اجتماعي و اقتصادي ما بر مبناي اين‌گونه محاسبات است و خداوند توفيق داده تا خودمان را محاسبه کنيم.

وي در ادامه با بيان اينکه جايگاه ديوان محاسبات جايگاه بسيار رفيعي در نظام جمهوري اسلامي است که بر عملکرد بودجه، درآمدها و هزينه‌هاي دولت نظارت دارد، افزود: ديوان محاسبات جايگاهي است که به سلامت نظام اداري ما اعتبار مي‌بخشد و هر چه ديوان محاسبات عملکردش دقيق‌تر باشد، اعتماد بيشتري از مسئولان نظام و مردم برمي‌انگيزد و موجب مي‌شود مردم و مسئولان نظام با خاطر جمع بگويند چشم ناظري وجود دارد که بر عملکرد دستگاههاي اجرايي نظارت دارد تا اگر جابه جايي در درآمدها و هزينه‌ها نيز انجام مي‌شود بر مبناي قانون باشد .

مصباحي‌مقدم ادامه داد: مبناي کار ديوان محاسبات، قانون بودجه و محاسبات است که البته در هر دو قانون نيازمند بازنگري هستيم که البته ديوان محاسبات زحماتي را متحمل شده و پيش‌نويسي را هم در مورد قانون بودجه و هم در مورد قانون محاسبات تهيه کرده‌ که اين موضوع هم‌اکنون در اولويت کميسيون برنامه، بودجه و محاسبات قرار دارد و اميدواريم در اين دوره اين دو قانون را به نتيجه برسانيم.

وي در ادامه افزود: با توجه به تحولات و پيشرفت‌هايي که صورت گرفته، بايد قانون بودجه و محاسبات را به روز برسانيم و بعد تمام درآمدها و هزينه‌ها براساس قانون باشد.

رئيس کميسيون برنامه بودجه و محاسبات مجلس با بيان اينکه اگر متولي قانون به آن عمل نکند، نبايد انتظار داشته باشيم که ديگران بيش از او حرمت قانون را داشته باشند، گفت: ديوان محاسبات چشم ناظر مجلس و چشم ناظر ملت است چرا که مجلس خانه ملت است و مجلس نيز وظيفه نظارت بر ديوان محاسبات را دارد.

مصباحي‌مقدم در ادامه تاکيد کرد: آن چه که شايسته است بيشتر مورد توجه ديوان محاسبات قرار گيرد، سلامت و دقت و بي‌طرفي در تهيه گزارش‌هاي قوي مستحکم و گزارش‌هاي غيرقابل مناقشه است، گزارش‌هايي که همه دقت‌هاي لازم در آن صورت گرفته باشد البته کميسيون برنامه،‌ بودجه و محاسبات نيز وظيفه نظارت بر عملکرد ديوان را دارند و اعضاي کميسيون هم نسبت به اين مسئله حساس هستند اما ابزار و امکانات کار در دست ديوان محاسبات است.

وي با بيان اينکه ما بايد دو نظارت را در دستور کار خود داشته باشيم، تصريح کرد: يک نظارت در کل سيستم دولت و دريافت‌ها و پرداخت‌هاي دولتي و نظارت ديگري نظارت برخودتان است که علاوه بر نظارت شخصي بايد دائما مراقب مجموعه خود باشيد تا فعاليت‌هاي ديوان محل مناقشه قرار نگيرد چنانچه چنين کاري صورت گيرد خيلي مطمئن و قوي مي‌توانيم بر دستگاههاي ديگر نظارت کنيم و مناقشه را به خود برنگردانيم.

رئيس كميسيون برنامهو بودجه مجلس ادامه داد: البته ديوان محاسبات بهترين نيروها را دارد و خدا را شکر مي‌کنيم که هم از رئيس ديوان، مستشاران، مديران و کارکنان ديوان همه افراد خوب و انتخاب شده‌اند که انتخاب‌ها شايسته و به جا بوده که جز اين هم انتظاري از اين مجموعه نمي‌رفت.

وي ادامه داد: بايد کم و کاستي‌ها را در حيطه کار خود شناسايي کنيم و اگر نياز به بخشنامه داخلي بود با صدور بخشنامه مشکلات را برطرف کنيم و آن جا که نيازمند به تصويب قانون است نيز مي‌توانيم به مجلس پيشنهاد دهيم.

نماينده مردم تهران در مجلس با بيان اينکه از تخلفاتي که در برخي از دستگاهها صورت مي‌گيرد بي‌اطلاع نيستيم، گفت: رويکرد پيشگيري از تخلف بهترين رويکرد است و ما بايد به سمت نظارت بر خط (آنلاين) و نظارتي که در هنگام عمل تحقق پيدا مي‌کند پيش برويم، هر چه اين نظارت بيشتر باشد و به هنگام‌تر باشد با تذکر مي‌توان مانع آن شد چرا که ما نمي‌خواهيم به سمتي برويم که منازعه پيش آيد چرا که منازعه قوا يک نوع دردسر آفريدن در نظام است لذا علني نکردن تخلفات در عين برخورد قوي با تخلفات مي‌تواند موثرتر باشد.

مصباحي مقدم ادامه داد: در نظام‌هاي بين‌المللي مراکزي وجود دارد که فساد را بين کشورها رتبه‌بندي مي‌کنند، ما يک وقتي دنبال مي‌کرديم که اين‌ها چه طور فساد را رتبه‌بندي مي‌کنند و چگونه با حقايق فساد آشنا مي‌شوند، متوجه شديم که اولا آن‌ها تعريفي از فساد دارند که با تعريف ما از فساد متفاوت است و خيلي چيزهايي که ما فساد مالي يا اداري تلقي مي‌کنيم آن‌ها فساد نمي‌دانند، رتبه‌بندي کشورها در آن ليست که به عنوان کشورهاي پاک‌تر يا فاسدتر اولويت‌بندي شده‌اند براساس اطلاعاتي است که از فهم و درک عمومي نسبت به فساد يا از فهم و درک گروههاي اجتماعي، بازرگانان، تجار و توليدکنندگان نسبت به فساد وجود دارد.

مصباحی مقدم ادامه داد: معیارها و شاخص ها برای رتبه بندی فساد این نیست که فساد چقدر است بلکه به این معنی است که فساد چقدر از مبانی مختلف اطلاعاتی درج می شود و به زبان می آید و در مناسبات داخل و خارج بروز و ظهور می کند.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات ادامه داد: طرف های خارجی حاضرند رشوه بدهند ولی حاضر نیستند که رشوه بگیرند.
نتیجه این امر خرید افرادی است که خود آنها می توانند فرایند درک فساد را بالاتر ببرند. البته این رتبه بندی‌ها نیز مطمئن و مستدل نیست چرا که جایگاه اسرائیل در این رتبه بندی رتبه کمتر از رقم 10 است و ما می‌بینیم در این رتبه بندی‌های بین‌المللی رژیم غاصب اسرائیل بالاترین سلامت ار در نظام اداری، از نظر رشد علمی، مسائل سیاسی، حاکمیت دموکراسی، و .... دارد.
*اشاعه فساد خود فساد است
مصباحی مقدم با بیان اینکه گاهی اوقات اگر مسائل بین من و خدای من پنهان کردنش واجب است گفت: انسان با وجود همه خوبی ها موجود ضعیفی است لذا ذکر گناهان  اما آنچه که به موضوعات عمومی جامعه مطرح می شود دیگر مسئله شخصی نیست لذا باید تذکر داده شود.
مصباحی مقدم ادامه داد: من مطمئنم کشور ما از نظر سلامت اداری از بسیاری از کشورها بالاتر است ولی در نظام ما فساد کم هم بزرگ زیاد است، آنچه که شاید بیشتر به دیوان محاسبات و نظارت های دیوان برمی‌گردد تخلف از قانون است که باید جلوی آن گرفته شود و این نیاز به توجیه و تذکر دارد.
و دیوان محاسبات علاوه بر وظایف ذاتی خود باید کار فرهنگ سازی در این حیطه انجام دهد.  
رئیس کمیسیون برنامه بودجه و محاسبات در ادامه با تشکر از دیوان محاسبات به دلیل ارائه گزارش بموقع تفریق بودجه گفت این موضوع در دستور کار کمیسیون قرار دارد اما تا زمانی که در مجلس قرائت نشود کمیسیون نمی تواند گزارش تفریق بودجه را تهیه کند.
وی در ادامه تصریح کرد: زمانی تفریق بوده با 7 8 سال و یا بعضا 10 سال تأخیر به مجلس می رسید که این جای تبریک و تشکر دارد که دیوان محاسبات گزارش تفریق بودجه را به موقع به مجلس ارائه داده است اما ای کاش زمانی که بودجه به مجلس رسیده ما گزارش تفریق را هم داشتیم.
*تأخیر در ارائه لایحه بودجه ای تأثر و تأسف دارد
مصباحی مقدم با بیان اینکه بودجه سال 92 بسیار با تأخیر به مجلس رسید گفت: از این بابت ناگزیر شدیم برررسی لایحه بودجه را به آخر سال بی اندازیم و انشاء الله با انتخاب اعضای کمیسیون و تصویب آیین نامه کمیسیون تلفیق لایحه بودجه را بررسی خواهیم کرد و باید تا پایان سال برسیم کلیات بودجه را بررسی کنیم.
مصباحی مقدم در خاتمه با بیان اینکه از تحقیق ارائه لایحه بودجه به شدت متأثر و متأسفیم گفت: اگر بودجه به موقع به تصویب می رسید آرامش بر دستگاه های اجرایی به وجود می آمد و عموم فعالان اقتصادی نیز می توانستند پیش بینی های خود را به موقع انجام دهند ولی در حال حاضر یک حالت تزلزل پیش آمده که این روی رفتار فعالان اقتصادی اثر مخربی داردو  امیدواریم این اتفاق درسالهای بعد تکرار نشود.
 
انتهاي پيام/
 


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار