وجود غارهای متعدد، زیبا و بکر در جای جای استان مرکزی از جمله غار زیبای نخجیر دلیجان چشم هر بیننده و اهل ذوقی را هرساله در فصل بهار و تابستان و نیز ایام نوروز به خود خیره می کند

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی در این باره به خبرنگار باشگاه خبرنگارن اراک، گفت: غار نخجیر دلیجان در استان مرکزی یکی از غارهای زیبایی است که در ایام تعطیلات نوروز پذیرای مسافران و گردشگران بی شماری است.
رضوانی افزود: غار چال نخجیر توسط کارگروه غارشناسی کشور به عنوان نمونه غار امن در ایران شناخته شده که با انتخاب مشاور، استانداردهای مورد نظر این کارگروه و سازمان زمین‌شناسی در این محل اجرا شده است.
وی گفت : این غار به منظور انجام کارهای حفاظتی و ایجاد امکانات لازم برای مقابله با بحران‌های احتمالی و تامین امنیت خاطر گردشگران و طبیعت‌گردان از ابتدای مهر سالجاری تعطیل شد.
وی افزود: در این مدت تاسیسات قبلی غار چال نخجیر بازسازی و مرمت شد و با توجه به طراحی‌های صورت گرفته بلوک‌هایی که ممکن است در آینده خطرساز باشد نیز مقاوم‌سازی شده است.
رضوانی گفت : ساختار آهکی بیشتر ارتفاعات استان مرکزی که بطور عمده در دوره دوم زمین شناسی شکل گرفته، زمینه مساعدی را برای تشکیل غارهای متعدد فراهم کرده که گوشه ای از تابلوی زیبای هنرمندی خداوند متعال را به رخ گردشگران می کشد.
وی افزود : جاذبه های منحصر به فرد گردشگری غارهای استان مرکزی، با توجه به در دسترس بودن آنها، منابع ارزشمندی برای جذب گردشگران داخلی و جهانگردان علاقمند به طبیعت و اکوتوریسم می باشند.
غار نخجیر در شمال شرقی شهر دلیجان، حدفاصل شهرهای نراق و دلیجان با قدمت هفت میلیون ساله از یک شاخه اصلی و چندین شاخه فرعی تشکیل شده که طول شاخه اصلی آن به یکهزار و 100متر می رسد و شاخه های فرعی این غار نیز دارای دره های عمیق بوده و در تمامی مسیر بلورها و آویزه های کلسیت مناظری جاذب و زیبا را در آن خلق کرده است.
منشورها و اسفنج های بلورین کلسیت، باغ های مرجانی، دالان ها، دهلیزها، تراس حوضچه های متعدد شرایطی را در این غار ایجاد کرده که هر گوشه آن تابلویی دلنواز در هنرمندی خالق توانا است که اعجاب هر بیننده را بر می انگیزد.
در انتهای مسیر اصلی غار نخجیر استان مرکزی دریاچه ای به عمق 10 تا 70 متر کشف شده که قابلیت قایقرانی با پارو و پدال را دارد و مطالعات ایجاد امکانات قایقرانی آن در دست انجام است.
در ورودی این غار زیبا پلکانی وسیع با 47 پله بازدید کنندگان را به نخستین تالار هدایت کرده و بدلیل جریان داشتن هوا در محوطه غار نسیم خنک و مرطوبی احساس می شود.
در جنوب غربی اراک و در رشته کوه سفیدخانی (کوه تخت) از توابع شهر سنجان به فاصله 18 کیلومتر از شهر اراک، غار طبیعی سفیدخانی با دهانه ورودی 40 در 70 سانتیمتری قرار دارد.
در بالای دهانه غار دودکش بزرگی به صورت تنور دهانه باز دیده می‌شود که در اصطلاح علمی ‌به آن دودکش جن می‌گویند و در اصطلاح محلی از آن به ایوان عباس قیلخان یاد می‌شود.
در کف این غار حوضچه پر آب بزرگی به عمق هفت متر، عرض سه متر و طول پنج متر وجود دارد که از آب‌های نفوذی برف و باران تغذیه می‌شود.
قندیل های ستونی آویزان از سقف غار که بر اثر محلول‌های آهکی پدید آمده، شکل‌های استالاکتیکی زیبایی را به این محل بخشیده است./ب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.