مقاله محققان دانشکده دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد به عنوان برترين مقاله علمي سال کشور استراليا در سال 2012معرفي شد .

به گزارش گروه علمي باشگاه خبرنگاران  به نقل از  وب دا؛اين مقاله در قالب يک طرح تحقيقاتي با عنوان تاثير درمانهاي غير جراحي پريودنتال (لثه) و اثر آن بر کنترل متابوليک ديابت که با مشارکت دکتر امير معين تقوي استاد گروه پريودانتيکس و دکتر حميد رضا عرب دانشيار گروه پريودنتولوژي و خانم دکتر بزرگ نيا ،‌خانم دکتر عليزاده و آقاي دکتر کيانوش انجام شده است، در مجله علمي دندانپزشکي استراليا (Austrailan Dental Journal) انجمن دندانپزشکي استراليا يکي از نشريات معتبر بين المللي با ايمپکت فاکتور 5/1 و نمايه شده در ISI در شماره پنجاه هفتم به چاپ رسيد.

دکتر امير معين تقوي معاون آموزشي دانشگاه علوم پزشکي مشهد در اين خصوص اظهار داشت: در بررسي هاي انجام شده از ميان مقالات علمي چاپ شده از سراسر جهان، در اين مجله که بر اساس شاخصهاي مختلفي از جمله اصيل بودن، تحت تاثير قرار دادن درمانهاي دندان، تاثير و تغيير در درمانهاي دندان، و ارائه در چارچوبهاي علمي انجام مي شود ،‌اين مقاله به عنوان مقاله علمي برتر سال 2012 معرفي شد.

استاد گروه پريودانتيکس دانشکده دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه اين براي نخستين بار است که محققان اين دانشکده موفق به دريافت کسب عنوان مقاله علمي برتر سال استراليا شده اند، خاطر نشان کرد: ‌قرار است در کنگره دندانپزشکي بين المللي استراليا که آوريل 2013 برگزار مي شود از محققان اين مقاله با اهداء جايزه علمي با عنوان Awards of excellence قدرداني شود.

استاد گروه پريودانتيکس دانشگاه علوم پزشکي مشهد در خصوص اين پژوهش اظهار داشت: ‌بر اين اساس در تحقيقي که بر روي 40 نفر از بيماران ديابتي در قالب 22 نفر گروه تحت درمان و 18 نفر گروه کنترل انجام شد ميزان درمانهاي غير جراحي پريودنتال در مدت سه ماه مورد بررسي قرار گرفت.

دکتر امير معين تقوي با اشاره به اينکه بيماري ديابت و عفونتهاي لثه اي رابطه اي دو سويه با هم دارند، خاطر نشان کرد: ‌بررسي هاي انجام شده و شاخصهاي ارزيابي شده در اين پژوهش نشان داد که درمانهاي غير جراحي لثه مي تواند عاملي موثر در کنترل بيماري ديابت باشد.

وي خاطر نشان کرد: ‌بر اساس پروتکل هاي درماني که براي افراد ديابتي اتخاذ مي شود درمانهاي پريودنتال نيز مد نظر قرار مي گيرد.

دکتر حميد رضا عرب دانشيار گروه پريودنتولوژي نيز در خصوص اين پژوهش علمي اظهار داشت: ‌بيماري هاي پريودنتال در افراد ديابتي از عفونتهاي شايع به شمار مي رود به طوري که عفونتهاي لثه اي موجب مقاومت امساج نسبت به انسولين شده و از ورود گلوکز به داخل سلول جلوگيري مي کند.

دانشيار دانشکده دندانپزشکي دانشگاه علوم پزشکي مشهد با اشاره به اينکه عفونتهاي لثه اي يکي از عوامل موثر در عدم کنترل بيماري متابوليک ديابت به شمار مي رود، اظهار داشت: ‌در افراد غير ديابتي نيز در صورت ابتلا به عفونتهاي لثه اي ميزان انسولين در شرايط طبيعي پاسخگوي سلولها نبوده و بدن بايد انسولين بيشتري را توليد کند.

دکتر حميد رضا عرب خاطر نشان کرد: ‌اگر عفونتهاي لثه اي در دهان ريشه کن شود مي توان يبماري ديابت را کنترل کرد./ع2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.