یک عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق (ع)، گفت: یکی از روش های تدبر در قرآن «طرح سؤال از ترجمة آیات» است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

دکتر «محمدطیب صحرایی»، محقق و عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام) در اولین جلسه از

سسله کلاس های تدبر در قرآن کریم، که در دانشگاه صنعتی کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: یک از روش

های ساده و ابتدایی برای ورود به بحث تدبر در قرآن کریم جهت فهم پیام قرآن «طرح سؤال از ترجمة آیات»

می‌باشد.

وی با اشاره به معنای لغوی تدبر، ادامه داد: تدبّر از ریشه «دَبْر» به معناى پشت سر و عاقبت چیزى است. بنابراین، تدبّر به معناى اندیشیدن در عاقبت کارها، عواقب امور و نتایج عملکردها است و اندیشیدن عمیق در وراى ظاهر گفتارها، نوشته‏ها و اعمال انسان، چهره واقعى و باطن امور را روشن می کند.

این عضو هیأت علمی دانشگاه امام صادق(علیه السلام)، افزود: در اهمیت تدبر، همین بس که چهار آیه از آیات قرآن مجید به امر تدبر اشاره می کند و در سه آیه، لحن قرآن، لحنی سوالی و توبیخی است و در یک آیه هدف نزول قرآن، "تدبر” معرفی می شود و تنها همین آیه برای پرداختن به بحث تدبر و اهمیت ویژه آن در قرآن کفایت می کند.

صحرایی، یک از موضوعات مهم در مبحث تدبر "قرآن را مخاطب خود قرار دادن” دانست و افزود: این تفکر که قرآن را تنها افراد خاصی چون مفسرین یا تحصل کرده ها – اعم از حوزوی یا دانشگاهی – می فهمند، بسیار تفکر مسموم و خطرناکی باید دانست، چرا که نتیجه محروم ماندن توده مردم در استفاده از این منبع فیض الهی و آن اختصاص یافتن این کتاب هدایت به قشر کوچکی از جامعه خواهد بود.

وی در پایان یادآور شد: یکی از نکاتی که برای تدبر در قرآن بایستی به آن توجه داشته باشیم، فراگیری یکسری مقدمات از جمله آشنایی با زبان و ادبیات عرب و پرهیز از مطالعه مروری و تأمل در معانی آیات است.

گفتنی است؛ اولین جلسه از سسله کلاس های تدبر در قرآن کریم به همت کانون فرهنگی تسنیم و برای دانشجویان دانشگاه صنعتی کرمانشاه در محل آمفی تئاتر دانشگاه برگزار شد./س

 
برچسب ها: سوال ، ترجمه ، قرآن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.