مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری گفت: معضل خشك شدن 20 هزار هكتار از جنگل های بلوط و 100 هزار هكتار از تیپ گیاهان گون گزی، زبان گنجشك، بادام كوهی و پسته وحشی استان چهارمحال و بختیاری در دست بررسی است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شهرکرد :

عطاء الله ابراهیمی، به مناسبت فرا رسیدن هفته گرامی داشت منابع طبیعی در جمع خبرنگاران استان چهارمحال و بختیاری، با بیان برنامه های اداره كل منابع طبیعی استان چهارمحال و بختیاری در این هفته، افزود: طرح با همكاری مركز تحقیقات منابع طبیعی و واحد حفاظت و گیاهپزشكی این اداره كل در حال اجراست.

وی اظهار داشت: بر اساس تحقیقات انجام گرفته، بیماری زوال بلوط (oak decline) تنها یك بیماری نبوده و تحت تاثیر عواملی نظیرآب و هوا، سن درخت، نوع خاك، بیماری ها و دیگر عوامل صورت گرفته است.

ابراهیمی، از آب و هوا، افزایش سن درخت، گسترش ریزگردها در هوا، تغییرات زیست محیطی، شخم و شیار در اراضی جنگلی، زراعت دیم در زیراشكوب درختان، قطع درختان جنگل، چرای بی رویه دام در اراضی جنگلی و فقر خاك، به عنوان مهم ترین عوامل خشكیدگی این درختان یاد كرد.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری، تشكیل نشست های تخصصی و كارشناسی با حضور مسئولان استانداری چهارمحال و بختیاری و این اداره كل و استادان دانشگاه در مورد پهنه بندی خشكیدگی اراضی جنگلی، شدت و وسعت خشكیدگی و تعیین الگوی آن را از اقدامات انجام شده برای برسی مشكل و رفع این موضوع عنوان كرد.

وی تصریح کرد: پرونده خشكیدگی بخشی از اراضی جنگلی استان چهارمحال و بختیاری به دفتر معاون اول رئیس جمهوری ارسال شده است و به زودی در هیات دولت مطرح می شود كه امید است با بررسی طرح، اعتبارات مطلوبی به رفع این مشكل و انجام تحقیقات بیشتر اختصاص یابد.

ابراهیمی، در موضوع واگذاری اراضی جنگلی به بهره برداران این بخش گفت: كارشناسان حفاظت از جنگل ها و مراتع، اعتقاد دارند در واگذاری این اراضی به مردم، باید منافع جنگل ها و مردم تامین شود.

وی افزود: تجربه این اداره كل در صیانت از جنگل های شهرستان لردگان و بازفت شهرستان كوهرنگ می تواند به عنوان الگویی موفق در این زمینه استفاده شود.

مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری استان چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: می توان با كشت گونه هایی نظیر باریج، كرفس و آنغوزه در زیر اشكوب درختان و اراضی مرتعی، همه منافع بهره برداران را تامین كرد و به شیوه اصولی نیز از منابع ملی حفاظت كرد.

از 15 تا 21 اسفندماه در تقویم كشور به عنوان هفته گرامی داشت منابع طبیعی نامگذاری شده است./س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.