شهرستان قصرشیرین دیار نخل های سرافراز در غربی ترین نقطه استان كرمانشاه با قدمت شش هزار ساله كه در قدیم دروازه ورود به عراق و تمدن بابل مسافران نوروزی را بسوی خود می خواند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران کرمانشاه

قصرشیرین مركز شهرستانی به همین نام، از جمله شهر‌های مرزی كشورمان محسوب می شود كه 186 كیلومتر مرز مشترك با كشور عراق دارد و از معدود شهرهای مرزی است كه دارای دو مرز رسمی پروزخان و خسروی برای ورود به این كشور است.

این شهر در 166 كیلومتری غرب كرمانشاه بین طول جغرافیایی 45 درجه و 35 دقیقه شرقی و عرض 34 درجه و 31 دقیقه شمالی قرار گرفته است و ارتفاع آن از سطح دریا 333 متر و دارای آب و هوایی گرم است.

عمارت خسرو، چهارقاپو، كانال ساسانی، كاروانسرای شاه عباسی، بان قلعه و نهر شاه گدار كه همگی حكایت های مفصلی از تاریخ و فرهنگ ایران زمین را در دل خود نهفته دارند فكر هر مسافری را به اندیشیدن وادار می كند.

وجود بازارچه های مرزی و مرزهای رسمی پرویزخان و خسروی با كشور همسایه عراق در دو بخش عربی و اقلیم كردستان و داشتن روابط حسنه در ابعاد سیاسی، تجاری و فرهنگی از دیرباز با این كشور، حكایتی بس طولانی در این دیار دارد.

علاوه بر این وجود بازارچه سنتی در كاروان سرای شاه عباسی و عرضه انواع كالاهای خارجی در این مكان، در بیشتر ایام سال بخصوص تعطیلات آخر هفته ها گردشگران زیادی را از شهرهای دور و نزدیك بسوی خود می خواند.

عمارت چهار قاپو یا چهار قاپی به معنی چهار در از جمله آتشكده های زمان ساسانی در شهر مرزی قصرشیرین قرار دارد این آتشكده از نوع آتشكده هایی است كه دارای دالان طواف بوده ولی متاسفانه در اثر مرور زمان رواق آن فرو ریخته ولی با این وجود در برخی از قسمت ها آثاری از آن هنوز دیده می شود./س



برچسب ها: دیار ، نخل ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.