یخدان مؤیدی در خارج از شهر کرمان قرار داشته و اکنون به علت توسعه در جوار خیابان ابوحامد واقع شده است.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، عناصر تشکیل دهندة یخدانها عبارتند از: مخزن , حصار , استخر و چالة یخ. پلان مخزن دایره شکل است که گنبدی از نوع "بَستو” بر روی آن احداث کرده اند.

بنا براين گزارش : حصار آن نسبتاً بلند و ۱۲ متر ارتفاع دارد. مصالح بنا خشت خام و ملات گل است. کاربری یخدان در گذشته نگهداری یخ برای ایام تابستان مردم شهر بوده است.

گفتني است : این بنا در اواخر دورة صفویه بنا شده و نام "مؤیدی” از آن نظر است که قنات مشهور به مؤیدی آب آن را تأمین می نموده است.

قلعه دختر و قلعه اردشیر:

بر اساس اين گزارش : در داخل شهر کرمان بر فراز تپه های مرتفع شرقی شهر بقایای دیدنی دو قلعه بزرگ به چشم می خورد که از قبل از اسلام به یادگار مانده است یکی از آنها قلعه اردشیر است که بر فراز تپه مرتفع جنوبشرقی قرار دارد.

خاطر نشان مي شود : وضع طبیعی آن باعث شده است که آن را "قلعه کوه” بنامند. دیواره های قلعه از خشت خام ضخیم ساخته شده است. این قلعه را "اردشیر ساسانی” بنا نهاده است.

قلعه دیگر معروف به "قلعه دختر” یا "آتشکده آناهیتا” (ناهید – آناهیتا) است.

همچنين قلعه دختر به "قلعه کهنه” نیز مشهور است. مصالح بکار رفته در این دو قلعه تنها خشت خام و گل رس است. بقایای قلعه دختر دورنمای گذشته دراز این شهر و نام آن یادآور پرستش آناهیتای باستانی ؛ ایزدبانوی آب و باروری است.

در اين گزارش آمده است : کاربری فصاها عبارت است از: بازار , حمام , چایخانه سنتی و قرار است از سرای آن به عنوان هتل استفاده گردد.

مجموعه ابراهیم خان:

گفتني است : این مجموعه در ضلع شمالی مجموعه گنجعلیخان و در جوار میدان گنجعلیخان واقع گردیده است. بانی آن "ابراهیم خان ظهیرالدوله” حاکم کرمان در زمان فتح علیشاه قاجار است و در سال ۱۲۳۱ ه.ق. بنا شده است.

اين گزارش آمده است : مجموعه شامل: مدرسه , حمام , آب انبار و بازار است. مساحت مجموعه قریب ۴۵۰۰ مترمربع است و کاربری فضاها عبارت است از: حمام , حمام سنتی , مدرسه , حوزه علمیه , بازار , بازار زرگرها.

در پايان گزارش آمده است : معماری این مجموعه با الهام از معماری عصر صفویه بنا شده و یکی از مجموعه هایی است که کاشی خشتی هفت رنگ عنصر تزئینی غالب در آن می باشد.

برچسب ها: بخدان ، مخزن ، بستو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.