علي عليلو نماينده مردم شبستر در مجلس شوراي اسلامي در گفتگو با
خبرنگار پارلماني باشگاه خبرنگاران درباره آخرين وضعيت تحقيق و تقحص از صنايع خودروسازي گفت: اعضاي اين کميته در جلسه هفته آتي کميسيون صنايع و معادن مشخص خواهند شد.
وي در ادامه با بيان اينکه اعضاي اين کميته بين 11 تا 15 نفر خواهد بود ،افزود: 5 نفر از اعضاي کميته تحقيق و تقحص از طراحان اين طرح و 10 نفر ديگر متشکل از اعضاي کميسيون صنايع و معادن هستند.
عضو کميسيون صنايع و معادن همچنين به محورهاي تحقيق و تفحص اشاره کرد و اظهارداشت: عدم رعايت قانون ارتقاي سطح کيفي محصولات و استانداردهاي اجباري توسط خودروسازان براي توليد محصولات باکيفيت و تطبيق آنها با استانداردهاي روز کشور از مهمترين علل طرح اين تحقيق و تفحص بوده است.
وي در خاتمه با اشاره به انتخاب اعضاي اين کميسيون براي عضويت در کميسيون تلفيق خاطرنشان کرد: نمايندگان کميسيون صنايع و معادن براي عضويت در کميسيون تلفيق يکشنبه هفته آينده تعيين خواهند شد.
گفتني است متن کامل طرح تحقيق و تفحص از صنايع خودروسازي كشور به شرح زیر است:
1- در حال حاضر صنعت خودروسازی کشور ما با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم میکند که یکی از این مشکلات کیفیت پایین خودروهای تولیدی در شرکتهای خودروسازی است که کمیسیون صنایع و معادن مجلس خواهان رعایت قانون ارتقای کیفی محصولات از سوی شرکتهای خودروسازی است که این قانون در مجلس هشتم به تصویب رسیده اما از سوی خودروسازان رعایت نمیشود.
2- شرکتهای خودروسازی همواره درخواستهای متعددی از دولت جهت تأمین کسری بودجه و نقدینگی خود برای جبران هزینههایشان دارند، در صورتیکه به تازگی اطلاعاتی به اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس مبنی بر سرمایهگذاری برخی از شرکتهای خودروسازی در یکی از بانکهای خصوصی رسیده که نشان میدهد نه تنها این شرکتها با کمبود نقدینگی مواجه نیستند، بلکه سرمایههای زیادی نیز برای سرمایهگذاری دارند که بهتر است این سرمایهها در جهت بهبود وضعیت خودروسازی کشور صرف شود، بنابراین این مسئله نیز به تحقیق و تفحص از شرکتهای خودروسازی منجر شده است.
3- یکی از عمدهترین مشکلاتی که مانعی برای تولید خودروهای با کیفیت توسط خودروسازان در کشور ایجاد کرده، بدهیهای کلان شرکتهای خودروسازی به قطعهسازان است که این موضوع با سرمایهگذاری این شرکتها در بانکهای خصوصی منافات دارد که باید بیشتر مورد بررسی قرار گرفته و میزان و همینطور نحوه هزینهکرد این شرکتها براساس طرح و تفحص مشخص شود.
4- اعضا و هیئت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی معتقدند که یکی از دلایل عمده افزایش بی رویه قیمت خودروهای داخلی در بازار، نقش نمایندگیها در این زمینه است، به طوریکه اطلاعاتی بدست آمده که برخی از نمایندگیهای فروش در یک دوره زمانی که قیمت خودرو در کشور به دلیل بالا رفتن نرخ ارز افزایش یافت از فروش محصولات خودداری کرده و به افزایش قیمتها دامن زدند که این موضوع نیز بایستی در طرح تحقیق و تفحص از صنایع خودروسازی به آن رسیدگی شود.
5- یکی از تخلفاتی که شرکتهای خودروسازی طی ماههای اخیر مرتکب شدهاند، نصب نکردن کیسه هوا بر روی خودروهایی نظیر پراید و مدلهایی از سمند است که این مسئله با توجه به هشدارها و تذکرات متعددی که هم از سوی مجلس و هم از سوی پلیس راهور ناجا به آنها داده شده از طرف شرکتهای خودروسازی جدی گرفته نشده که در این طرح به این موضوع باید رسیدگی شود
.
انتهاي پيام/