يك تدوینگر و صداگذار پیشکسوت:
يك تدوینگر و صداگذار پیشکسوت:
به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی و امور بینالملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، چنگیز صیاد درباره تفاوت صداگذاری در فیلم انیمیشن و فیلم زنده گفت: فیلمهای انیمیشن یا نقاشی است یا عروسک، طبیعی است که صدا وجود ندارد و نیاز به صداگذاری دارند که برای آنها یا در استودیو صدا میسازند یا از صداهای آرشیوی برداشته و استفاده میشود، ولی در فیلم زنده عمدتاً صدا سر صحنه ضبط میشود، البته گاهی اوقات شرایط ممکن است طوری باشد که امکان ضبط صدای سرصحنه نباشد، در نتیجه نیاز به ساختن صدا یا استفاده از صداهای آرشیوی پیش میآید که در این شرایط صدای هنرپیشهگان در استودیو ضبط میشود. عمده تفاوت همین است.
صداگذار «خانه دوست کجاست» درباره چگونگی تعامل با کارگردانان توضیح داد: وقتی کاری را به من محول میکنند فرقی نمیکند، با کارگردانان قدیمی هم همین بوده، با کارگردانان جوان امروز هم به همین صورت است. ما در ابتدا یک صحبت اولیه داریم و نظرات همدیگر را میشنویم، بعد پیشنهادات خودم را میدهم و اگر به توافق رسیدیم کار را شروع میکنیم.
تدوینگر و صداگذار «نگهبان چشمه» ادامه داد: البته در بعضی مواقع هم کارگردانانی که اعتماد و شناخت بیشتری از نحوه کار من دارند کار را به من میسپارند و بعد از آماده شدن و میکس، میآیند فیلم را میبینند که اگر نقطه نظری داشتند آن را اعمال میکنیم. همچنین کارگردانانی هستند که شناخت ندارند و سلیقهها را نمیشناسند اینها دوست دارند در جریان کار باشند که چه اتفاقی میافتد. به هر حال ما با هر دو به توافق میرسیم.
تدوین گر «قصه های بازار» درباره کیفیت آثار از نظر صداگذاری گفت: نمیتوانم نظر قاطعی بدهم، چون کل آثار را ندیدهام و فقط فیلمهای خودم را که کار کردم دیدم، ولی در کل به نظرم کیفیتها بهتر شده است، چون کار دیجیتال شده و در کامپیوتر کار میشود، نسبت به دورههای قبل امکانات بیشتری برای کار کردن در اختیار داریم. مثلاً ما در گذشته با نوار کار میکردیم و امکان اینکه استریو کار کنیم خیلی کم بود یا نبود، ولی الان به راحتی در کامپیوتر صداها استریو است.
وی در پایان افزود: دلم میخواهد حرفهایی بزنم، ولی چون خودم را در جایگاهی نمیبینم ترجیح میدهم سکوت کنم. در کانون فیلمهایی وجود داشته که باید در جشنواره شرکت داده میشد، ولی نمیدانم به چه دلیل شرکت داده نشدهاند. چون علت را نمیدانم پس حرفی نمیزنم و اظهار نظری نمیکنم. شاید اگر در جریان بودم که چرا فلان فیلم شرکت داده نشده است میتوانستم اظهار نظر کنم. نمیدانم شاید تصمیمگیریها درست بوده و من از آن اطلاعی ندارم.
چنگيز صياد نامی آشنا در عرصه صداگذاری فيلمهای ايرانی و صدابرداری استوديويی است که اين نام با استوديوی صدا و تدوين کانون گره خورده. او فعاليت خود را از سال 1352 آغاز و تدوين، صدابرداري، صداگذاري و ميكس چندين فيلم كوتاه، نيمه بلند و انيميشن را در استوديو كانون پرورش فكري كودكان و نوجوانان، انجام داد. با شروع جنگ تحميلي برای تهيه فيلم و خبر چندين بار عازم منطقه جنگي شد كه حاصل آن ساخت چندين فيلم مستند از جمله فيلمهاي: «پنج روز مقاومت در آبادان» و «انهدام سكوي نفتي البكر و العميه» است. او جايزه بهترين صداگذاري را براي فيلم ايراني «هامون و دريا» ساخته ابراهيم فروزش در دومين جشنواره بينالمللي فيلم كوالالامپور را در کارنامه خود دارد.
گفتني است؛ هشتمین دوره جشنواره بینالمللی پویانمایی تهران از 13 تا 17 اسفند سال 1391 در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار میشود./ص