اريک هولدر وزير دادگستري آمريکا روز سه شنبه اعلام کرد باراک اوباما رئيس جمهور اين کشور مي تواند در موقعيت هاي استثنايي و ويژه همانند حملات يازده سپتامبر ، مجوز حمله با هواپيماهاي بدون خلبان را در خاک آمريکا صادر کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاري فرانسه ؛ هولدر در پاسخ به پرسش هاي رند پل l سناتور جمهوري خواه در همين زمينه در نامه اي نوشت : دولت آمريکا تاکنون دست به چنين حملاتي در خاک خود نزده است و قصد ندارد چنين کاري بکند، موضوعي که شما مطرح کرده ايد کاملا يک فرض است و به احتمال زياد هيچگاه اتفاق نخواهد افتاد؛ اين موضوعي است که من اميدوارم هيچ رئيس جمهوري مجبور نشود با آن مواجه شود؛ البته اين مسئله را مي توان تصور کرد که موقعيتي کاملا استثنايي ايجاد شود که در اين صورت رئيس جمهور مي تواند با استناد به قانون اساسي و قوانين حقوقي آمريکا، به ارتش دستور دهد از نيروي رزمي و کشنده خود در داخل خاک اين کشور استفاده کند.
اين وزير آمريکايي از حمله هواپيماهاي ژاپني به نيروهاي آمريکايي در پرل هاربر در سال 1940 و يک و نيز حملات يازده سپتامبر 2001 واشنگتن و نيويورک به عنوان موارد استثنا ياد کرد.
پل رند سناتور جمهوري خواه سناي آمريکا نيز که خود را از مدافعان سرسخت حقوق فردي اشخاص مي داند در واکنش به اين نامه گفت : اينکه وزير دادگستري احتمال حملات هواپيماهاي بدون خلبان را در خاک آمريکا منتفي مي داند، بسيار هولناک است زيرا مي توان آن را مقابله با حقوق قانوني همه شهروندان آمريکايي قلمداد کرد.
اما ديگر نمايندگان اعلام کردند شغل وزير دادگستري اين گونه ايجاب مي کند که براي رئيس جمهور، اين انعطاف پذيري را قائل شود که در صورت وقوع حملات ناگهاني به کشور، چنين دستوراتي صادر کند.
 دايان فينستاين  رئيس دمکرات کميسيون اطلاعات سناي امريکا در اين باره گفت : پس از حملات يازده سپتامبر، بحث هاي زيادي در مورد اينکه آيا لازم است هواپيمايي را که به سمت ساختمان بزرگي در حرکت است و ممکن است صدها نفر را به کشتن دهد سرنگون کنيم يا خير؛ بايد گفت اگر عليه آمريکا جنگي اعلام شود، بايد فورا به آن پاسخ داد و وزير دادگستري هم تلاش کرده است در نامه خود همين را بگويد.







برچسب ها: بین الملل ، آمریکا ، خلبان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار