استاندار آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود 183 هزار بی‌سواد در استان گفت: آموزش و پرورش یک طرح جامع پژوهشی حاوی تمام راه‌حل‌هایی تهیه کند که نتیجه آن توسعه سوادآموزی و کاهش نرخ بی‌سوادی باشد.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، احمد علیرضابیگی در جلسه مشترک شورای آموزش و پرورش و شورای سوادآموزی استان، با تاکید بر یافتن راهکارهایی برای ایجاد رغبت به سوادآموزی در بین بی‌سوادان، افزود: کارهایی که در این زمینه انجام شده در جای خود قابل توجه و قابل تقدیر است؛ اما کاهش نرخ بی‌سوادی باید با سرعت بیشتری تحقق یابد.

وی با اشاره به وجود 183 هزار بی‌سواد در استان، اظهار داشت: از آموزش و پرورش می‌خواهیم یک طرح جامع پژوهشی حاوی تمام راه‌حل‌هایی تهیه کند که نتیجه آن توسعه سوادآموزی و کاهش نرخ بی‌سوادی باشد.

علیرضابیگی ایجاد محدودیت برای بی‌سوادان را یکی از راهکارهای توسعه سوادآموزی عنوان کرد و افزود: باید شرایطی فراهم شود که فرد بی‌سواد با تمام وجود احساس کند که به سواد نیاز دارد و بدون آن اموراتش نمی‌گذرد.

استاندار آذربایجان‌شرقی در ادامه تهیه آمار قطعی و دقیق از تعداد بی‌سوادان استان را ضروری برشمرد و گفت: قطعا با گذشت زمان، نرخ بی‌سوادی نیز کاهش خواهد یافت؛ اما انتظار داریم که روند این کاهش با سرعت بیشتری از حد معمول اتفاق بیفتد.

وی همچنین استفاده از ظرفیت شوراهای اسلامی و بسیج سازندگی و توجه به فرهنگ بومی و روستایی را در توسعه امر سوادآموزی مورد تاکید قرار داد.

علیرضابیگی در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت ایمن‌سازی مدارس اشاره و تصریح کرد: ایمن‌سازی موضوع بسیار مهمی است که به طور حتم باید جزو برنامه‌ریزی‌ها باشد؛ اما گاهی فضای سیاسی جامعه باعث می‌شود که برخی مسایل بیشتر از وزن واقعی خود مورد توجه قرار گیرند.

وی افزود: در مقطع کنونی برخی افراد به خود اجازه می‌دهند که از هر موضوعی برای تضعیف و اثبات ناکارآمدی یک دولت استفاده کنند که در این شرایط بسیاری از امور مهم تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

علیرضابیگی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی در مدرسه روستای شین‌آباد و حاشیه‌سازی مخالفان دولت پیرامون این حادثه، خاطرنشان کرد: شرایط سیاسی که به خاطر این حادثه ایجاد شد، دولت را وادار کرد که از یک موضوع اصلی مانند هوشمندسازی مدارس غافل شده و این موضوع را که نقش غیرقابل انکاری در ارتقای سطح آموزشی دانش‌آموزان دارد از کانون توجه خارج کند.

در جلسه شورای آموزش و پرورش استان، گزارشی از آمار باسوادی و بی‌سوادی استان و همچنین گزارش اقدامات ستاد بزرگداشت مقام معلم استان ارایه شد.

همچنین اعضای این شورا، اختیار توزیع 30 درصد از سرانه دانش‌آموزی استان از محل بودجه دولتی را به اداره کل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی تفویض کردند./ج1

برچسب ها: بی سواد ، مدارس ، دولت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.