هوگو چاوز رئيس جمهور ونزوئلا و رهبر "انقلاب بولیواري" شب گذشته بدليل ابتلا به سرطان در سن 58 سالگي درگذشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، معاون رئیس جمهور ونزوئلا از مرگ هوگو چاوز رئیس جمهور این کشور، در نيمه شب گذشته خبر داد و اين کشور را غرق در عزا و ماتم کرد. 

نیکولاس مادورو در تلویزیون دولتی ونزوئلا اعلام کرد :‌ ما سخت ترین و ناراحت کننده ترین خبر را شنیدیم؛ هوگو چاوز سه شنبه ساعت چهار و بیست و پنج دقیقه بعد از ظهر به وقت محلی درگذشت.

چاوز دومین فرزند از شش فرزند هوگو دو لوس ریس چاوز و النا فریزا دو چاوز بود که در ۲۸ ژوئیه ۱۹۵۴ در منطقهٔ روستایی سابانتا در ایالت باریناس به دنیا آمد.

او در ۱۶ سالگی به ارتش ونزوئلا پیوست و توانست به درجه سرهنگ دومی برسد.

نام او برای نخستین بار در ۱۹۹۲ بر سر زبان‌ها افتاد؛ هنگامی که کودتایی نافرجام را بر ضد رهبر وقت، کارلوس آندرس پرز، به انجام رساند. او پیش از افتادن در زندان، در جلوی دوربین‌های تلویزیونی گفت که کودتایش «برای حالا» ناموفق بوده است. این سخن او هواداران بسیاری برایش در میان فقیران ونزوئلا پدید آورد، چرا که مردم فرودست در آن هنگام بر این باور بودند که دولت وقت فاسد است و به آن‌ها توجهی نمی‌کند.

چاوز پس از به زندان افتادن همرزمانش را به بر زمین گذاشتن سلاح ترغیب کرد.

او در سال ۱۹۹۴ توسط رئیس‌جمهور وقت، رافائل کالدرا، مورد عفو قرار گرفت و پس از آن اقدام به راه‌اندازی کارزاری سیاسی کرد. کارزار سیاسی او باعث شد چهار سال بعد، در ۱۹۹9، بتواند بانوی رقیب خود را شکست دهد و به ریاست‌جمهوری ونزوئلا برسد.

هوگو چاوز با هدف بهبود وضعیت رفاهی مردمان کشورش و کاهش اختلاف شدید طبقاتی برنامه‌های مبتکرانه‌ای را در اقتصاد ونزوئلا به اجرا درآورد. موفقیت این برنامه‌ها به تحول چشمگیری در زندگی جمعیت فقیر ونزوئلا منجر شده و او را به صورت قهرمان ملی مردم آمریکای لاتین درآورد.

از اصلاحات چاوز در اقتصاد ونزوئلا می‌توان به این موارد اشاره کرد:
ملی کردن برخی از صنایع بزرگ و پربازده
کاهش قدرت شرکت‌های چندملیتی و محدودیت در فعالیت‌های آن‌ها
ساختن صدها هزار خانه ارزان قیمت در نقاط مختلف کشور و واگذاری آن‌ها به مردم
مبادله پایاپای نفت مهمترین منبع درآمد ارزی ونزوئلا با محصولات و خدمات کشورهای وارد کننده نفت. 

هوگو چاوز در دوران ریاست جمهوری خود سیاست خارجی خود را برپایه دیپلماسی نفتی قرار داد او در ۲۰۰۷ پیشنهادی ارائه کرد که مطابق با آن برخی از کشورهای آمریکای جنوبی و آمریکای لاتین این امکان را می‌یافتند که بهای ۴۰ درصد از نفت خریداری شده از ونزوئلا را برای ۲۵ سال، با سود تنها یک درصد، عقب بیاندازند. چاوز میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی ونزوئلا را در کشورهای دیگر آمریکای لاتین سرمایه گذاری یا صرف کمک به بازپرداخت بدهی کشورهایی چون آرژانتین و برزیل کرد.

در نوامبر سال ۲۰۰۷ میلادی و در اجلاسی در شیلی، او در حضور نخست وزیر وقت اسپانیا، خوزه لوئیز زاپاته رو، و پادشاه اسپانیا، در سخنانی خوزه ماریو ازنار را فاشیست خطاب کرد. 

او همچنین بر نزدیکی با افرادی چون فیدل کاسترو، محمود احمدی نژد و ولادیمیر پوتین علاقه‌مند بود.

هوگو چاوز رئیس‌جمهور ونزوئلا دو سال با سرطان دست‌به‌گریبان بود و سرانجام شامگاه سه شنبه ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۱ در ۵۸ سالگی درگذشت.

تاريخچه: از تولد تا به مرگ

"هوگو چاوز فرياز" در تاريخ 28 جولاي سال 1954 در خانواده اي از طبق كارگر در ناحيه "سابانتا" از استان "باريناس" متولد شد. 

وي در سال 1971 به دانشكده نظامي رفت و در سال 1975 از آن دانشكده فارغ التحصيل شد. 

در سال 1982 چاوز حزب جديد سياسي اي را متشكل از افسران هوادارش تشكيل داد. وي نام اين حزب را "ام بي آر 200" گذاشت و رسالت آن حزب را مبارزه با "فساد" در ساختار سياسي ونزوئلا اعلام كرد. 

در سال 1989 ستوان چاوز بيمار بود و نتوانست در مقابل سركوب معترضين كه از سوي حكومت ونزوئلا انجام مي شد دستور شورشي عمومي را صادر نمايد. دوستان وي در آن زمان معتقد بودند كه يك فرصت بزرگ سياسي از سوي جبهه چاوز از دست رفته است. 

در سال 1992 ميلادي تحت فرماندهي چاوز، سربازان وفادار به حزب وي كنترل نهادهاي مهمي از جمله كاخ رياست جمهوري را در دست گرفتند. قيام آنان با شكست مواجه شد و چاوز پيش از آنكه راهي زندان شوند مجبور به اعتراف تلويزيوني شد. 

در سال 1994 وي از سوي "رافائل كالدرا" رئيس جمهور وقت ونزوئلا مورد عفو قرار گرفت و از زندان آزاد شد. 

در سال 1998 چاوز در انتخابات رياست جمهوري ونزوئلا پيروز شد و وعده داد كه "راه سومي" را در پيش خواهد گرفت. وي خاطر نشان ساخت كه اين راه مسيري ميانه بين سوسياليسم و سرمايه داري خواهد بود. 

در سال 1999 همه پرسي قانون اساسي انجام شد و قانون مورد نظر هواداران چاوز راي آورد. طبق اصل اساسي قانون اساسي جديد نام نظام سياسي ونزوئلا به "حمهوري بوليواري ونزوئلا" تغيير يافت. 

در سال 2000 ي وي بار ديگر براي زمامداري شش ساله انتخاب شد. 

در سال 2002 مخالفان وي در اقدامات شان به منظور سرنگون ساختن چاوز شكست خوردند و ارتش نيز نسبت به دولت چاوز اعلام وفاداري نمود. 

در سال 2004 اكثريت مردم ونزوئلا خواهان ابقاي چاوز در مقام خود شدند. 

در سال 2006 چاوز در سخنراني خود در مجمع عمومي سازمان ملل متحد "جورج دبليو بوش" رئيس جمهور پيشين آمريكا را "شيطان" خواند. 

در سال 2008 چاوز دستور اخراج سفير آمريكا از ونزوئلا به اتهام توطئه چيني عليه دولت ونزوئلا را صادر كرد.

در سال 2011 وي براي انجام عمل به منظور درمان سرطان لگن خود عازم كشور كوبا شد. در اين سال گزارش وجود تومور سرطاني در بدن وي تاييد شد. 

در سال 2012 وي بار ديگر تحت عمل جراحي قرار گرفت و بدين منظور به هاوانا سفر كرد.

در 5 مارس سال 2013 هوگو چاوز پس از دست و پنجه نرم كردن با بيماري سرطان درگذشت. 


























برچسب ها: چاوز ، ونزوئلا ، مرگ ، تصاویر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
soheila
۰۹:۴۹ ۱۷ اسفند ۱۳۹۱
خدابیامرزتش.روحش شاد.یه رییس جمهور خوب هم که حالا اون ور مرز ها بود چقدر عمرش کم بود دنیا آدمای خوب رو خیلی نمیتونه توی خودش نگه داره بی وفا دنیا..........
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۸:۴۳ ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
خدایش بیامرزد مرد خاص عرصه ی سیاست بود .
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۵:۲۱ ۱۶ اسفند ۱۳۹۱
روحت شاد...........
آخرین اخبار