سال گذشته 30 هزار میلیارد تومان در بخش سلامت هزینه شده که 3 هزار و 500 میلیارد تومان آن در حوزه دارو صرف شده است.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران حاضر در محل، دکتر منصور انبیاء، رئیس پژوهشگاه شیمی و مهندسی شیمی ایران در دومین همایش شیمی صنعت با رویکرد تولید مواد دارویی گفت: یکی از علت های مهمی که 4 درصد داروها به کشور وارد می شود در دسترس نبودن مواد اولیه و نبود زیرساخت های لازم برای این کار است.

دارو در زنجیره درمان به عنوان یکی از مهم ترین حلقه ها به شمار می رود

وی افزود: طبق آمار از 30 هزار در بخش سلامت هزینه شد كه 3 هزار و پانصد میلیارد تومان آن در حوزه دارو مصرف شده است، مواد اولیه این دارو در این حلقه حرف اول را می زند.

وی تصریح کرد: دانش فنی مواد اولیه دارو از طریق دانشکده های داروسازی تهیه می شود در مواد موثره دارویی، حلال ها و ... که مواد اولیه را تشکیل می دهند

وي گفت: به دانش بنیان های اساسی نیاز داریم که شاید در اختیار دانشکده های داروی سازی نباشد با توجه به این که انجمن شیمی به عنوان یکی از کانون های علمی می تواند نقش بارزی داشته باشد خیلی از مشکلات صنایع به وسیله کانون های علمی در صنعت حل می شود.

انبیاء تصریح کرد: با توجه به اهمیت موضوع، ضرورت همکاری های بیشتر  بین داروسازان و شیمی دانان کشور با دست اندرکاران بخش تولید احساس می شود به همین دلیل این همایش با رویکرد تولید مواد اولیه دارویی برگزار شد.

وی خاطر نشان کرد: نتیجه این همایش در قالب یک سند راهبردی یا قطع نامه تدوین می شود که در راستای تولید مواد اولیه دارویی است.این سند در انتهای همایش به امضای مسئولان می رسد یک کمیسیون دائمی متشکل از نمایندگان این حوزه تشکیل خواهد شد تا این کمیسیون بتواند پروژه های مواد اولیه را در قالب طرح ملی خودکفایی مورد بررسی قرار دهد./ح

 
برچسب ها: سلامت ، هزینه ، تولیددارو
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار