فارس/

در نوروز کجاي ايران را بگرديم؟(217)

بند امیر در جنوب‌ شرقی‌ جلگه‌ مرودشت‌ روی‌ رودکر،‌ احداث‌ شده‌ است . این‌ بند‌ به‌ آثار دوره‌ عضدالدوله‌ دیلمی‌ تعلق‌ دارد و از مهم‌ترین‌ شاهکارهای معماری و مهندسی ‌ قرون‌ اولیه‌اسلامی‌ است‌.


 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، پل بند امیر 13 دهانه دارد و قدمت آن به سال 365 هجری قمری می رسد، این بنا از سنگ و ساروج ساخته شده است و از دو بخش بند و پل تشكیل شده كه با 20 متر پهنا، 9متر ارتفاع و حدود 103 متر درازا از قطعات سنگ های تراشیده تشكیل شده است. معماری این بنا مانند معماری دوره ساسانی است این سد و پل برای كنترل جریان تند آب رودخانه كر و نیز بالا آوردن سطح آب جهت استفاده روستاهایی است كه در مسیر رودخانه قرار دارند.

این بنا علاوه بر ویژگی های فنی برجسته ای كه سبب ماندگاری بسیار خوب آن شده، دارای كاركردهای مهمی است که از جمله آن استفاده از آب حاصل از این سدها برای آبیاری زمین های زراعی و راه اندازی آسیاب های آبی و جلوگیری از طغیان رودخانه است.

مصالح مورد استفاده در بند، قطعات سنگ تراشیده در پوشش خارجی ، لاشه سنگ در هسته بند و ملات ساروج است. در اتصال قطعات سنگ ها، از بست های آهنی استفاده شده است. این تكنیك از روزگار هخامنشیان به بعد در ساخت بناهای سنگی منطقه فارس مورد استفاده بود. در سمت غربی بند امیر، مجرای عمیقی با مقطع مستطیل به عرض 10 و عمق حدود 7 متر وجود دارد كه به منزله تونل انحرافی آب مخزن سد محسوب می شود.زمانی كه این مجرا باز باشد، تمام آب رودخانه كـُر می تواند در آن جریان یابد.

این پل در سال 1349 و به شماره 902 در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این بند در 43 كیلومتری شیراز و 12 كیلومتری شرق زرقان در روستای قدیمی و زیبای بند امیر وجود دارد./ع

 
برچسب ها: بند ، امیر ، مرودشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.