بازار تبریز نه تنها شهره به طولانی‌ترین بنای مسقف دنیاست، بلکه جهانگردان بسیاری همچون مارکوپولو و ابن بطوطه در مسیر سفرشان در جاده ابریشم، وقتی به این بازار رسیدند، انگشت حیرت به دهان گرفتند.

به گزارش گروه استان هاي باشگاه خبرنگاران ، بازار تبریز یکی از زیباترین و مشهورترین بازارهای جهان است، معماری شاخص و کم نظیرش شهره خاص و عام است، تیمچه‌ها و حجره‌هایی دارد که آستین استادکاران به نام برای ساختشان بالا زده شده‌است. اما آنچه بازار تبریز را تبدیل به یک بازار منحصر به فرد می‌کند، بازاری‌های آن هستند که هر روز صبح به آنجا می‌آیند و کرکره‌های حجره‌های خود را بالا می‌کشند و کسب و کار را آغاز می‌کنند. بازاری که در آن از شیر مرغ پیدا تا جان آدمیزاد پیدا می شود.
 
بنابر اين گزارش : بازار تبریز در اجماع همه این ویژگی‌ها بود که در فهرست میراث جهانی قرار گرفت و همه این‌ها حالا باعث می‌شود، بسیاری از مردم ایران و جهان برای دیدن این بازار راهی تبریز شوند. اما در این میان یک مشکل بزرگ وجود دارد. بهترین روزهای سفر در ایران برای مردم نوروز است. مردم راهی تبریز می‌شوند و می‌خواهند طولانی‌ترین بازار مسقف جهان را ببینند. می‌بینند، اما سوت و کور. بازار سوت و کور هم چندان به دل نمی‌شیند. برای همین بسیاری از دوستداران میراث فرهنگی خواستار گرفتن تصمیمی از سوی مسئولان برای برطرف کردن این معضل شدند. هرچند که مسئولان میراث فرهنگی نظر دیگری دارند و می‌گویند که این مشکل اکنون حل شده‌است.
 
گفتني است : از دیرباز به دلیل اینکه آب و هوای تبریز سرد بوده، جزو نخستین انتخاب گردشگران برای تعطیلات نوروز نبوده است. اما اکنون به دلیل تغییرات آب و هوایی و ثبت جهانی بازار تبریز در میراث جهانی می‌توان تبریز را هم جزو اولویت‌های گردشگری نوروز قرار دارد.

 
شايان ذکر است : واقعا همان بازاری که ابن بطوطه، مارکو پولو، جاکسن، اولیای چلبی، یاقوت حموی، گاسپار دروویل، الکسیس سوکتیکف، ژان شاردن، اوژن فلاندن، جان کارت‌رایت، جملی کاردی، کلاویخو، رابرت گرنت واتسن، حمدالله مستوفی و مقدسی و بسیاری از جهان گردان دیگر آن را کم نظیر خواندند با چشمان خود ببینند.
برچسب ها: جهانگری ، سفرشان ، انگشت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.