رگه ها در چوب توسط هنرمندان باذوق و سلیقه دیده می شود.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد، اصولاً هر چیز رگه دار را در معنای كلام معرق گویند؛ ولی مفهوم آن در این نوع بخصوص هنر، ایجاد نقش ها و طرح های زیبایی است كه از تلفیق چوب های رنگی روی زمینه ای از چوب یا پلی استر سیاه شكل میگیرد.
تاریخ پیدایش این هنر به درستی مشخص نیست؛ ولی از تطبیق آن با هنر كاشی كاری ، بدون شك رابطه این دو هنر را درمی یابیم. برای آشنایی با ریشه ی این هنر ، صحبت از تاریخ تكوین به میان می آید و به عنوان مقدمه می توان از گنبد سرخ مراغه كه در زمان ایلخانیان ساخته شده است، یاد كرد؛ این گنبد نوع بسیار ساده ی كاشی كاری بدین سبك است. كاشی كاری معرق در دوران مغول نیز به همین منوال بود و تداول آن در عصر صفوی به اوج شكوفایی خود رسید و آثار ارزنده ای در هنر كاشی كاری پدید آمد. این شكوفایی در زمان افاغنه و زندیه رو به افول نهاد. در دوران قاجاریه نیز كاشی كاری معرق، تقلیدی ناقص از آثار گذشتگان بود. تا این دوران نقشهایی كه در كاشی كاری معرق به كار برده می شد نقش های اسلیمی بود. اما با سفر عده ای از هنرمندان به اروپا و گرایش آنان به هنر و فرهنگ اروپایی، تغییرات و دگرگونی های بسیاری در نقشهای كاشی كاری به عمل آمد و از آن پس طرح انسان و دیگر اشكال مانند اسلحه جنگی در هنر كاشی كاری دوران قاجاریه نمایان شد . از آن دوران تا به امروز، این هنر، چونان گذشته رونق نداشته است و تنها عده ی كمی از هنرمندان در زنده نگهداشتن آن كوشا بوده اند. وجه تشابه كاشی كاری معرق با معرق كاری روی چوب در شیوه ی عمل است كه در هر دو ، نقش ها از تركیب قطعات رنگی جنس مورد نظر شكل می گیرد.

هنرمند معرق سمیه چارقدوزی که در رشته های معماری و حسابداری تحصیل کرده است در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان بجنورد،گفت: از سال 85 برای پر کردن اوقات بیکاری خود بعد از تحصیل در کلاس های فنی و حرفه ای شرکت کرده که با رشته هنری معرق آشنا شده است.

وی برای یادگیری این رشته هنری یک دوره خصوصی را گذرانده و جان بخشیدن دوباره به چوب در قالب یک اثر هنری و ماندگار تعریف این هنرمند از این رشته هنری است.

به نظر این هنرمند هر کسی از کودکی یعنی 2یا 3 سالگی چوب را لمس کرده اما وی در سن 23 سالگی برای این هنر چوب را در دست گرفته است .

وی با اشاره به اینکه نبود انواع چوب در شهرستان و همچنین بازار فروش یکی از نقاط

ضعف این هنر است افزود: اثری با بافت قدیمی که در حال حاضر روی آن کار میکنم یکی از بهترین اثرهای من است.

یکی از مزیتها و برتریهای این رشته این است که مواد بکار رفته در معرق ،چوب است که ،چوب از درخت بدست می آید ودرخت هم نشانه حیات است که می توان گفت در کار معرق زندگی و نشاط وجود دارد و در جریان است.

وی دوران آموزش خود را در حالی که خمیر ریزی میکرده اند و با فرز سنباده میزدند، تا جایی که سر تا پا سیاه میشدند را از بهترین زمان های فعالیت هنری خود یاد کرد چرا که لذت بردن در کارشان حتی به قیمت کثیف شدنشان از اهمیت بالایی برخوردار بود.

این معرق کار جوان گفت: همیشه انسانها با دیدن یک منظره یا یک اثر هنری زیبا به وجد می آیند و شادابی و سرزندگی در آنها جریان بیشتری پیدا می کند که یک هنرمند با خلق یک اثر زیبا میتواند برای ساعتی شادابی و آرامش روحی و در بعضی مواقع انگیزه های خوب زیستن را به بیننده های اثرش ببخشد.

وی افزود: دقت و ظرافت در این هنر حرف اول را می زند و یک هنرمند با خلق یک اثر شاخص و زیبا میتواند به راز ماندگاري و ماندگار شدن برسد.

این هنرمند جوان گفت: اگر می توانستم یک چوب جادویی بسازم مطمئنا" با آن پینیکیو نمی ساختم.

چاروق دوزی با اشاره به اینکه خلق آثاری چون طبیعت و منظره را بسیار دوست دارد اظهار داشت: به این هنر نمی توان به عنوان یک شغل نگاه کرد چون در استان ما بازار کار ندارد و مردم این هنر را خیلی کم می شناسند.

این خانم برای تراشیدن چوب حتی یکبار هم به جنگل نرفته است.

چاروق دوزی خواستار این شد تا مسئولین بدنبال راهکاری برای فعالیت هنرمندان و فروش این هنر با ارزش و قدیمی در استان شوند./ع

برچسب ها: هنر ، معرق ، با سلیقه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.