كتاب چهل‌ و پنجم از مجموعه «یاران امام به روایت اسناد ساواك» با عنوان «آیت‌الله شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی» توسط مركز بررسی اسناد تاریخی منتشر شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، به نقل از دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری، آیت‌الله عبد‌الرحمن حیدری ایلامی (‏‫۱۳۰۴ - ‏۱۳۶۵) در شهرستان ایلام چشم به جهان گشود. وی به شوق فراگیرى بیشتر علوم دینى رهسپار حوزه علمیه نجف اشرف شد و با تبعید امام خمینى (ره) به نجف، در درس خارج فقه و اصول و ولایت فقیه ایشان حاضر شد و پس از سال‌ها تلاش علمى به درجه اجتهاد دست یافت. در سال 1354 بنابر درخواست مردم و روحانیت ایلام، به زادگاه خویش بازگشت. در نهضت اسلامى مردم ایران به رهبرى امام خمینى(ره)، از هر فرصتى براى مبارزه با رژیم پهلوی استفاده كرد و مبارزه فرهنگی را مقدمه مبارزه‌ سیاسی در استان ایلام می‌دانست. با تاسیس مدرسه علمیه باقریه و دعوت از روحانیون و وعاظ مطرح كشور زمینه مساعدی برای آشنایی مردم ایلام با قیام امام خمینی (ره) فراهم كرد. آیت‌الله شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی در سال 1357 به صورت جدی و علنی وارد مبارزه شد و فعالیت او در استان ایلام با دوران دفاع‌مقدس به اوج خود رسید. وی در 11 دى ماه 1365 از دنیا رفت و در صحن حرم حضرت فاطمه معصومه (س) در قم به خاك سپرده شد. 
محوریت اسناد كتاب چهل‌و پنجم از مجموعه «یاران امام به روایت اسناد ساواك» با عنوان «آیت‌الله شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی» شناخت این شخصیت انقلابی است. در این كتاب اسناد به ترتیب تاریخی چیده شده و شرح نكته‌هایی كه در متن آن‌ها به گویا‌سازی نیاز داشته، اعم از زندگینامه‌ رجال و شرح برخی وقایع تاریخی، در ذیل اسناد آمده و در این مجموعه سند از هرگونه ویرایش اسناد خودداری شده است. 
در آغاز و انجام بسیاری از اسناد برخی علایم و رمزهایی وجود دارد كه نمونه‌هایی از آنها عبارت است از نظریه شنبه كه به نظر منبع نفوذی ساواك گفته می‌شد و از طریق مشاهده مستقیم یا از راه‌های دیگر به دست می‌آمد، نظریه یكشنبه كه به نظر رهبر عملیات ساواك گفته می‌شد و پس از گزارش منبع، آن را تایید یا تحلیل می‌كرد، نظریه دوشنبه كه نظر دایره عملیات ساواك بوده است، نظریه سه‌شنبه نظر امنیت داخلی محسوب می‌شده است، نظریه چهارشنبه نظر رییس سازمان اطلاعات و امنیت (ساواك)‌ منطقه و نظریه جمعه نظر رییس سازمان اطلاعات و امنیت استان بوده است.  
كتاب «یاران امام به روایت اسناد ساواك: آیت‌الله شیخ عبدالرحمن حیدری ایلامی» در قطع وزیری و 331 صفحه با شمارگان سه هزار نسخه و بهای 100 هزار ریال از سوی مركز بررسی اسناد تاریخی منتشر شده است./ص
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار