مدتی است، رسانه‌های آمریکایی و مقامات این کشور درگیر این موضوع شده‌اند که چگونه یک بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰ استرالیایی اکنون در خطوط هوایی ایران مشغول فعالیت است؛ بوئینگی که پیش از این، متعلق به خط هوایی کانتاس استرالیا بوده ‌و گویا راهی طولانی را پیموده تا به ایران رسیده است.

به گزارش گروه وبگردي باشگاه خبرنگاران ؛ مدتی است، رسانه‌های آمریکایی و مقامات این کشور درگیر این موضوع شده‌اند که چگونه یک بوئینگ ۷۴۷-۳۰۰ استرالیایی اکنون در خطوط هوایی ایران مشغول فعالیت است؛ بوئینگی که پیش از این، متعلق به خط هوایی کانتاس استرالیا بوده ‌و گویا راهی طولانی را پیموده تا به ایران رسیده است. در تابستان سال ۲۰۰۸-۲۰۰۹ شرکت هواپیمایی کانتاس استرالیا، سه فروند بوئینگ ۷۴۷ سالخورده خود را به ایالات متحده آمریکا فرستاد تا در قبرستان جت‌های سالخورده در صحرای آریزونا نگاهداری شوند، در حالی که این سه فروند بوئینگ، بیش از دو دهه از فعالیت هوایی خود را می‌گذراند، برای استراحت در بازنشستگی خود روانه این قبرستان شده بودند.

البته این استراحت کوتاه مدت بود، زیرا سرانجام شرکت کانتاس مشتریانی برای فروش این سه فروند هواپیما پیدا کرد؛ سه فروندی که یکی از آن‌ها اکنون در خطوط هوایی ایران مشغول به کار است.

اکنون پرسشی که برای آمریکایی‌ها مطرح شده، این است که چگونه به رغم تحریم‌ها، این بوئینگ ‌در ایران مشغول فعالیت است؟

مسیر گویا این‌گونه بوده است: از استرالیا به آریزونا، از آنجا به یک شیخ‌نشین در خاورمیانه و سپس به غرب آفریقا و در پایان ایران. این هواپیما نخست به شرکت سایق در شیخ نشین شارجه امارات فروخته شده ‌و این آغاز یک راه پیچیده بوده ‌که در آن این بوئینگ به ایران منتقل شده است.

 
در واقع شرکت خریدار این بوئینگ، یک شرکت دیگر در گامبیا ساخته ‌و از این طریق این هواپیما به ایران منتقل شده است. در واقع، کار این شرکت اساساً انتقال تمیز و بدون دردسر این هواپیما و امثال آن به ایران بوده ‌و اکنون آمریکایی‌ها به این موضوع پی برده‌اند!

حال این امر که عملاً در بازار سیاه هواپیماهای دست دوم رقم خورده، پرسش‌هایی پیرامون مسئولیت بین‌المللی شرکت کانتاس استرالیا پیش آورده که چرا مقامات این شرکت، نظارت کافی بر دست به دست شدن این هواپیما و نقض تحریم آمریکا نداشته‌اند؟!

اما مقامات شرکت کانتاس گفته‌‌اند که هنگام فروش این هواپیما‌ها به شرکت سایق، همه مراحل قانونی را به درستی گذرانده‌اند.

سخنگوی این شرکت اعلام کرد: این امری غیر منطقی است که شرکت کانتاس، مسئولیت کارهایی که دیگر شرکت‌ها برای انتقال این هواپیما به ایران کرده‌اند، بر عهده بگیرد و به دلیل نقض تحریم‌ها ‌مجازات ‌شود.

هرالد اعلام کرده است: بر پایه تحقیقات مقامات آمریکایی، شرکت سایق این هواپیما را به شرکت سم ایر فروخته ‌و سپس این شرکت در ۲۰۱۱ اقدام به فروش هواپیما به یک شرکت دیگر در گامبیا کرده که سرانجام مسیر این هواپیما به ایران ختم شده است.

وی اشاره نموده: البته ما کاملاً می‌دانیم که شرکت سایق در جولای سال ۲۰۱۲ در لیست سیاه آمریکا وارد شده است؛ اما ‌ما در سال ۲۰۱۰ اقدام به فروش هواپیما به این شرکت کرده بوده‌ایم، در حالی که هم اکنون این تحریم از روی شرکت برداشته شده است.

نکته جالب توجه و مورد اشاره بیشتر رسانه‌های خارجی و همچنین مقامات آمریکایی، مسیر پیچیده این هواپیما از استرالیا به ایران است؛ این که در بازار سیاه هواپیماهای دست دوم چه اتفاقات عجیب و غریبی رخ می‌دهد و چگونه یک کشور تحریم شده، در ‌‌نهایت می‌تواند به هواپیماهای خطوط بزرگ هوایی دنیا دسترسی پیدا کند!
 
 
منبع: تابناک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.