رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با بيان اين‌كه ISC درگاه پرتاب علم جهان اسلام به تمام كشورهاي جهان است، به نمايه شدن بيش از سه هزار نشريه علمي به زبان‌هاي فارسي، عربي و انگليسي از كشورهاي مختلف دنيا در اين پايگاه اشاره كرد و گفت:‌ فلسفه ISC اين است كه ما تحريم‌ها را نمي‌شناسيم و نياز اطلاعاتي دانشگاه‌ها را تأمين مي‌كنيم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان، دكتر جعفر مهراد در جلسه‌اي با هيئت‌رئيسه، معاونان، اعضاي هيأت علمي و سردبيران نشريات دانشگاه شهيد چمران اهواز كه ظهر امروز(شنبه، 19 اسفندماه) ‌در سالن جلسات حوزه رياست اين دانشگاه برگزار شد، با ابراز خرسندي از حضور در اين دانشگاه به عنوان يكي از دانشگا‌هاي مادر و  همچنين قدرتمند از نظر علمي در كشور، اظهارداشت: سياست‌هاي مؤثر وزارت علوم، شوراي عالي انقلاب فرهنگي، برنامه‌هاي صائب دانشگاه‌ها، جذب بيشتر دانشجويان تحصيلات تكميلي و توجه ويژه مجلس به توسعه علمي كشور، باعث شد ايران در يك دهه اخير راه‌هاي ترقي و توسعه را با اقتدار طي كند.

 

وي با اشاره به وضعيت نامطلوب ارزيابي علمي كشور تا سال‌هاي 80، خاطرنشان كرد: تا سال‌هاي 82 و 80 آماري كه بيان‌كننده قدرت علمي كشور باشد، موجود نبود و شايد از بيان اين آمار اكراه مي‌شد كه ايران با اين تعداد دانشگاه و جمعيت دانشجويي اين مقدار توليدات علمي دارد اما امروز قرارگيري ايران در رتبه 16 توليد علم جهان و رتبه نخست منطقه با توليد بيش از 37 هزار مقاله، مايه افتخار است.

 

رئيس پايگاه استنادي  علوم جهان اسلام با بيان اين‌كه تركيه تا يك سال پيش هميشه رقيب توليد علم ايران بود، تصريح كرد: با تلاش، برنامه‌ريزي و سياست‌هاي صائب، درست و سنجيده دانشگاه‌ها و مجاهدت ايثارگرانه اعضاي هيأت علمي و پژوهشگران، امروز نه تنها تركيه را پشت سر گذاشتيم بلكه از بسياري از كشورهاي پيشرفته جهان مانند بلژيك، سوئيس، سوئد و فنلاند در توليد علم برتر هستيم. همچنين كشورهايي مانند آرژانتين، مكزيك و شيلي در آمريكاي جنوبي توانايي برابري با توسعه علمي ايران را ندارند و تمام اين دستاوردها با اعمال برنامه‌ريزي و سياست‌هاي صحيح حاصل شده‌است.

 

مهراد توسعه علمي كشور را مرهون انجام تعهدات و مسؤوليت‌پذيري دانشگاه‌ها در جذب دانشجويان تحصيلات تكميلي دانست و افزود: دانشجويان تحصيلات تكميلي موتور محركه توليد علم هستند و آماري كه در اين زمينه در دانشگاه شهيد چمران وجود دارد، به ارتقاي دانشگاه در رتبه‌بندي از نظر ميزان توليدات علمي انجاميده و امروز رتبه نهم توليد علم كشور را براي اين دانشگاه به ارمغان آورده‌است.

 

وي با بيان اين‌كه آمار به تنهايي نمي‌تواند بيانگر تمام توانايي‌هاي علمي ايران باشد، تصريح كرد: امروز در فناوري نانو، زيست‌فناوري، فناوري اطلاعات و ارتباطات، سلول‌هاي بنيادي، مهندسي آب و هوافضا در تمام جهان و به‌ويژه در منطقه، هيچ كشوري ياراي برابري با جمهوري اسلامي ايران را ندارد. در اين حوزه‌هاي علمي كه فناوري‌هاي نوين ناميد مي‌شوند، ايران مقام هشتم جهان را دارد.

 

رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام با اشاره به شرايط تحريم علمي كشور و قطع شدن پايگاه‌هاي اطلاعاتي خاطرنشان كرد: در شرايط كنوني مجلات علمي پايگاه ISI به ايران فروخته نمي‌شود و از نظر دسترسي به پايگاه‌هاي اطلاعاتي هم كشور را تحريم كردند اما جاي هيچ‌گونه نگراني وجود ندارد؛ مركز منطقه‌اي علوم و فناوري و پايگاه استنادي علوم جهان اسلام در شيراز توانمندتر از آن است كه كشورهاي غربي بتوانند ايران را در حوزه علم تحريم كنند.

 

مهراد با بيان اين‌كه در حال حاضر هزار و 117 عنوان از بهترين مجلات علمي كشورهاي اسلامي با زبان‌عربي و از سال 2004، هزار و 56 عنوان مجله علمي انگليسي جهان اسلام و بيش از هزار عنوان مجله فارسي در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام نمايه شده و موجود است، اظهارداشت:‌ در واقع در يك نظام منسجم و در جمهوري اسلامي، علي‌رغم تمام تحريم‌ها بيش از سه هزار عنوان نشريه علمي در تمام موضوعات و رشته‌هاي مختلف، براي اساتيد و دانشجويان قابل دسترس است.

 

وي با اشاره به امضاي تفاهم‌نامه همكاري بين ISC و دانشگاه شهيد چمران اهواز تصريح كرد: با امضاي اين تفاهم‌نامه، هر نوع اطلاعات موردنياز اساتيد و دانشجويان كمتر از 24 ساعت در صندوق پستي متقاضي قرار مي‌گيرد.

 

رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام، با يادآوري اين كه ISC مسئول سنجش عملكرد پژوهشي كشورهاي اسلامي است، خاطرنشان كرد: ISC مولد سياست‌هاي مدبرانه مقام معظم رهبري است كه در سال 83 نسبت به تاسيس چنين مركزي اشاره فرمودند. با انجام فرآيند‌ها و مراحل لازم، اين مركز از سال 87 به‌طور رسمي افتتاح شد. البته كارهاي راه‌اندازي چنين مركزي از سال 78 آغاز شد و با رأي وزراي آموزش عالي 57 كشور اسلامي از سال 87 رسماً آغاز به‌كار كرد.

 

مهراد افزود: مرجعيت اين مركز با رأي وزاري آموزش عالي و تحقيقات كشورهاي جهان اسلام به جمهوري اسلامي داده شد و در جمهوري اسلامي هم پايگاه استنادي علوم جهان اسلام عهده‌دار انجام اين مسؤوليت است. در داخل كشور ISC شعبه‌اي ندارد اما امروز شاخه ISC در دانشگاه شهيد چمران اهواز متولد شد. با امضاي تفاهم‌نامه‌اي با اين دانشگاه، تمام هزينه‌هاي نيروي انساني، سخت‌افزاري و نرم افزاري اين شاخه، توسط ISC تأمين خواهد شد و مديريت شاخه بر عهده دانشگاه شهيد چمران خواهد بود. براساس اين تفاهم‌نامه ارزيابي و سنجش علمي كشورهاي عرب‌زبان هم‌جوار با خوزستان به دانشگاه شهيد چمران اهواز واگذار مي‌شود.

 

وي ادامه‌داد: اين سنجش و ارزشيابي در مؤلفه‌هاي مختلف تعيين رتبه‌ و جايگاه علمي انجام مي‌شود و اطمينان دارم با وجود گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسي در اين دانشگاه كه از گروه‌هاي معتبر علم اطلاعات در دانشگاه‌هاي كشور است، شاخه ISC در اين دانشگاه با قدرت مسيرهاي پيش‌بيني شده را طي خواهد كرد. پايگاه ISC هم از سرمايه‌گذاري در اين شاخه دريغ نمي‌كند.

 

رئيس پايگاه استنادي علوم جهان اسلام راه‌اندازي شاخه ISC در دانشگاه شهيد چمران را اعتبار بزرگي در تعاملات بين‌المللي و علمي براي اين دانشگاه دانست و تصريح كرد: شعبه‌هاي ISC در دانشگاه يرموك اردن، دانشگاه كويت، دانشگاه‌هاي بزرگ عراق و دانشگاه بيروت در لبنان به‌زودي به شاخه ISC در دانشگاه شهيد چمران متصل مي‌شود.

 

مهراد با بيان اين‌كه ISC ارزيابي و رتبه‌بندي مؤلفه‌‌هاي مختلف شامل اساتيد و پژوهشگران، نشريات، رشته‌هاي موضوعي، دانشگاه‌ها و كشورها را انجام مي‌دهد، به انتخاب دكتر فريدون عزيزي براساس معيارهاي ISC به عنوان دانشمند برتر ايران و جهان اسلام براي نخستين‌بار اشاره و تصريح كرد: ‌دكتر فريدون عزيزي در نشست وزراي آموزش و پرورش كشورهاي اسلامي كه در ماه جاري در سودان برگزار شد، به اين عنوان معرفي شد و مورد تقدير قرار گرفت.

 

وي با تأكيد بر اين‌كه نمي‌دانيم تحريم چيست و تحريم را دور مي‌زنيم، افزود: ISC نيازهاي اطلاعات علمي و فني دانشگاه‌ها را تأمين مي‌كند. غرب راهي را كه مي‌خواهد، برود ما هم راه بلد هستيم و به عنوان متخصصان علم اطلاعات از سال‌ها پيش خود را براي مواجه با چنين روزي آماده كرده‌ايم. هر سال ميليون‌ها تومان اعتبار از سوي دانشگاه‌هاي كشور براي اشتراك پايگاه‌هاي علمي خارجي از كشور و تأمين اطلاعات هزينه مي‌شود. دانشگاه شهيد چمران تنها سالانه 2 ميليارد تومان براي اين كار هزينه مي‌كند در حالي كه نظر پايگاه استنادي ISC اين است كه اين كار انجام نشود و اين اعتبارات هزينه نشود؛ زيرا اطلاعات و منابع لازم پژوهشگران، اساتيد و دانشجويان از طريق مركز منطقه‌اي علوم و فناوري و پايگاه استنادي علوم جهان اسلام در كشور موجود است.

 

رئيس پايگاه استنادي عموم جهان اسلام افزود: هم‌اكنون ISC از آن چنان اقتداري برخوردار است كه با زبان‌هاي فارسي، عربي، انگليسي، فرانسه و زبان‌هاي مانند بنگالي و كردي منابع اطلاعاتي در اختيار پژوهشگران قرار مي‌دهد و زبان‌هاي ملي كشورهاي اسلامي، محتوي علمي ISC را تشكيل مي‌دهد. امروز علاوه بر كشورهاي جهان اسلام، كشورهاي مختلف دنيا از آمريكا تا هند، تقاضاي ثبت مجلات خود در ISC را دارند.

 

مهراد همچنين به تأكيدات و سياست‌هاي وزارت علوم در ارتباط با چاپ مجلات علمي تمام دانشگاه‌ها و انجمن‌هاي علمي ايران اشاره و تصريح كرد:‌ يكي از تعهدات ISC چاپ 16 مجله علمي دانشگاه شهيد چمران است كه اين كار از يك سال پيش آغاز شده است و تمام هزينه‌هاي چاپ اين مجلات توسط ISC تأمين مي‌شود. در حال حاضر ISC مشكل مالي ندارد و از افزايش تعداد مجلات علمي اين دانشگاه استقبال مي‌كند.

 

وي يكي از دستاوردهاي ISC را شكستن انحصار ISI و ابهت تحليل استنادي اين پايگاه كه در دست آمريكا است، عنوان كرد و افزود: ISI در سال 1958 اما ISI در سال 1387 تأسيس شد كه بيش از 60 سال فاصله بين عمليات و فعاليت اين پايگاه‌ها وجود دارد؛ با اين وجود روي آوردن مجلات جهان براي ارزش‌گذاري و شاخص‌گذاري در ISC ناشي از اين واقعيت است كه اين مجلات در تلاش هستند    ضمن حضور در ISI، در پايگاه استنادي علوم جهان اسلام هم ثبت شوند و اين افتخار بزرگي براي ايران است. آمريكا، لهستان، آلمان و انگلستان و هندوستان از كشورهاي شاخص هستند كه مجلات بسياري در ISC ثبت كرده‌اند. همچنين روسيه با وجود آن‌كه خود يك نظام بزرگ جهاني است و پايگاه وينيتي به عنوان بزرگترين نظام اطلاعاتي علمي جهان را در اختيار دارد، با تأسيس ISC از 2 سال پيش پيگير اطلاعات مجلات ثبت شده دراين پايگاه است. پايگاه وينيتي اكنون دست دوستي به ISC دراز كرده است. در حال حاضر كشورهاي ازبكستان، آذربايجان ، قزاقستان و قرقيزستان تحت پوشش ISC هستند و روابط خوبي با اين كشورها داريم./س

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.