یك پژوهشگر و مدرس تئاتر پیشنهاد كرد برای پیشگیری از نابودی هنرهای آیینی و دینی و رفع معضلات كیفی این حوزه، تاسیس دانشكده نمایش های سنتی امری ضروری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از پایگاه خبری حوزه هنری، محمد حسین ناصر بخت با بیان این مطلب درباره ارزش های هنر تعزیه به عنوان یكی از گونه های نمایشی دینی كشورمان افزود: تعزیه دوران اوج و شكوه خود را حدود 100 سال پیش از سرگذارند و بعد به دلیل ممنوعیت هایی كه برای آن به وجود آمد تعزیه خوان ها مجبور شدند برای نجات این هنر ارزشمند به نقاط دور افتاده كشور بروند تا این مجالس را در آن مناطق اجرا كنند . از این رو بسیاری از ویژگی های این هنر جهانی از دست رفت .

وی ادامه داد: به هر حال به همت همین تعزیه خوان های قدیمی ، هنر تعزیه و آن چیزی كه امروز شاهد اجرای آن هستیم باقی ماند و نسبت به سایر اشكال نمایشی ایرانی آسیب كمتری دید و این نشات گرفته از همت جمعی و ایمان قلبی بود كه در وجود تعزیه خوان ها و مردم وجود داشت . البته خوشبختانه در سی سال اخیر نسبت به گذشته توجه بیشتری به تعزیه شده .حتی ما شاهد این هستیم كه از دهه 70 به بعد تكیه های جدیدی هم در گوشه كنار ایران ساخته می شود كه حداقل توانسته اجرای مناسبتی تعزیه را حفظ كند .

این پژوهشگرفعال عرصه نمایش های آیینی در بخش دیگری از صحبتهای خود خاطر نشان كرد : با اینكه تلاش های خوبی در اعتلا و گسترش هنر تعزیه انجام گرفته اما به نظر من كافی نیست چرا كه تعزیه جایگاه والاتری دارد و به اعتقاد من یگانه هنر جهان اسلام در عرصه نمایش است كه توسط ایرانیان به وجود آمده ، ثبت ملی و جهانی شده و باید بیشتر از اینها مورد توجه و عنایت قرار گیرد .

ناصر بخت گفت: تاسیس بنیاد تعزیه از سوی سازمان میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی به عنوان متولی ثبت جهانی تعزیه در یونسكو كه متاسفانه تا كنون به آن توجه ویژه ای نشده ، تاسیس دانشكده نمایش های سنتی و اختصاص بخشی از این دانشكده به هنر تعزیه توسط نهادهای فرهنگی مواردی هستند كه می توانند در گام اول برای اعتلای نمایش های دینی به ویژه تعزیه نقش قابل توجهی را ایفا كند .

وی تصریح كرد: این تعزیه كه امروز می بینیم هرچند نتیجه زحمت همه اساتید ماست اما تعزیه دوره اوج نیست بنابراین ما باید كاری كنیم كه این هنر گرانقدررا ارج نهیم و بازسازی كنیم و برای این كار نیازمند تاسیس اموزشكده ای هستیم كه نسل جوان تعزیه خوان را پرورش دهند و پژوهشكده ای كه در مورد ویژگیهای این هنر تركیبی تحقیق كند.و این كاری است كه در كشورهای پیشرفته چون ژاپن ، كره ، چین ، هند ، ایتالیا انجام گرفته اما در كشورمان علیرغم تمام بسترهای مناسب هنوز اتفاق چشمگیری نیفتاده است .

ناصر بخت ادامه داد: كشور ایران در جامعه سنتی خود دارای خلاقیت های زیادی بود كه باید حفظ و نگهداری شود و از سوی مسوولان توجه بیشتری صورت پذیرد./ي2

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار