حجت‌الاسلام رئیسی:

مي‌توان از شرط "اجتهاد" براي قاضي عدول كرد

معاون اول قوه قضائیه "علم و عدالت" را از شروط اساسی یک قاضی دانست و گفت: قاضی باید مجتهد باشد اما به دلیل اینکه در عرصه قضایی به تعداد کافی قاضی نداریم، می‌توان از این شرط عدول و به قاضی آگاه نیز اکتفا کرد اما در مورد عدالت اجازه نداریم اگر فرد عادل نیافتیم نزد افراد غیرعادل برویم.

به گزارش خبرنگار قضايي باشگاه خبرنگاران، حجت‌الاسلام و المسلمین سيد ابراهيم رئیسی ظهر امروز در مراسم تحلیف کارآموزان قضایی در مجتمع فرهنگی ورزشی شهید بهشتی اظهار داشت: در سال جاری با همت و پیگیری عزیزان در بخش جذب گزینش قاضی و کارگزینی 650 نفر از کارآموزان این دوره را با موفقیت از قم، مشهد، کرمانشاه و تهران سپری کرده‌اند که 240 نفر از این تعداد کارهایشان انجام شده و در حال حاضر مشغول به کار شده‌اند و 146 نفر دیگر از این عزیزان دانشگاهی و حوزوی دوره کاراموزی خود را با ابلاغ رئیس دستگاه قضایی آغاز می‌کنند.

وی با اشاره به تدابیر ارزشمند رئیس دستگاه قضا در چند سال اخیر گفت: در روند مسائل قوه قضاییه در دادگستری متوجه یک اشکال جدی شدیم که آن مسئله کمبود نیروی انسانی است اما امیدواریم در سال آتی قریب 1000 نفر کارآموز جذب شود.

معاون اول قوه قضاییه ادامه داد: در این امتحان جامع، اکثریت عزیزان نمره خوبی کسب کردند و در هر دوره سه نفر برگزیده داشتیم که قرار است از دست رئیس دستگاه قضایی جوایزی دریافت و مورد تشویق قرار گیرند.

حجت‌الاسلام رئیسی ضمن تشکر و تقدیر از معاونت آموزش و سایر برادران در گزینش و کارگزینی تصریح کرد: امید است در این مجموعه تدابیر حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی در جهت پرورش منابع انسانی بهتر به کار گرفته شود.

معاون اول قوه قضائیه علم و عدالت را از شروط اساسی یک قاضی دانست و متذكر شد: قاضی باید مجتهد باشد اما به دلیل اینکه در عرصه قضایی به تعداد کافی قاضی نداریم، می‌توان از این شرط عدول و به قاضی آگاه نیز اکتفا کرد.

وی ادامه داد: در بحث عدالت موضوع فرق می‌کند بدین گونه که اجازه نداریم اگر فرد عادلی نیافتیم در کارهایمان نزد افراد غیر‌عادل برویم لذا هیچ فقیهی نمی‌تواند بر خلاف شرط قبلی از عدالت عدول کند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه تمام همکاران قضایی همواره نیازمند دانش‌افزایی و بروز شدن هستند، گفت: تمامی دوستان نباید ارتباط خود را با کتاب و آخرین یافته‌های قضایی قطع کنند چرا که علم بسیار مهم است و چنانچه بخواهیم از ملکه فرقان تمیز بین حق و باطل را تشخیص دهیم، بايد تقوای الهی داشته باشیم و همواره در محضر مقدس الهی پروای خود را حفظ کنیم.
انتهاي پيام/
برچسب ها: رئیسی ، اجتهاد ، قاضی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار