به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران بجنورد ،به نقل از ستاد خبری اولین نمایشگاه نشریات تخصصی «دکتر پرویز فارسیجانی» دکترای الهیات با گرایش علوم قرآنی و صاحبنظر در حوزه فرهنگ و رسانه و استاد دانشگاه، درباره مفهوم عرفان در زندگی بشری گفت: معنای لغوی عرفان را شناخت یا معرفت عنوان میکنند اما به صورت اختصاصی، عرفان را نوعی شناخت نسبت به ذات خدا، افعال، صفات و پیوند مکاشفهای انسان با خدا میدانند. اصطلاح عرفان در اسلام از قرن دوم به بعد از زمانی آغاز شد که به عنوان یک علم مطرح شد و در قرن 7 و 8 هجری قمری به اوج خود رساند
وی افزود: عرفان به دلیل ضرورت ارتباط انسان با خدا، امری است که همه را به سمت عرفان سوق میدهد و به همین دلیل گرایشهای عرفنی متعددی ایجاد کرده است.
فارسیجانی، تفاوت عرفان حقیقی و کاذب را از جهت روش و هدف آنها، دانست و بیان کرد: عرفانهای حقیقی معتقدند که باید از مسیر شریعت و دین به هدف اصلی یعنی رسیدن به حقیقت دست یافت، اما عرفانها یا بهتر بگویم فرقههای کاذب به شریعت التزام ندارند و هدف اصلیشان رسیدن به شادی یا امید زندگی کردن است.
این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: آنهایی که هدف عرفان را بدون التزام به شریعت میدانند، عملاً از آن اطلاق به معنویت میکنند و میگویند می توان بدون شریعت به معنویت رسید که انحراف بزرگی ایجاد میکند. انحرافات به این دلیل ایجاد میشود که فرد فکر میکند، رسیدن به خدا مهم است و مسیرش مهم نیست و التزام به شریعت و دین را قبول ندارند.
وی با اشاره به اینکه عمده مخاطبان این فرقهها، جوانان هستند، تاکید کرد: در حال حاضر اینترنت تنها رسانه و ابزاری است که صاحبان این فرقهها از آن برای ترویج فرقهشان و جذب افراد استفاده میکنند. همچنین شبکه های اجتماعی به عنوان پلی میان افراد در دسترس قرار دارد و خیلی هوشمندانه از آنها با جذابیت های کم نظیری که دارند، بهره میگیرند و در این میان اگر کسی آگاهانه ورود پیدا نکند، دستاویز آنها خواهد شد.
دکتر فارسیجانی، استفاده هوشمندانه از رسانهها را در این عرصه بسیار مهم تلقی کرد و گفت: در این زمینه ما بهره کافی را از رسانه ها نمی بریم در حالی که باید برنامه ریزی وسیعی در این زمینه صورت گیرد؛ حتی برخی از کتاب های اشو و پائولو کوئیلو در دانشگاهها به عنوان عرفان تدریس میشوند.
به گفته وی، مدیریت رسانهها در تولید کارهای فاخر بهترین راه برای رفع جذب فرقههای نوظهور است./س