در دیدار علی‌اکبر صالحی با وزیر امور خارجه بنین، راه‌های گسترش بیش از پیش مناسبات دو کشور، همکاری دو جانبه در کمک به حل و فصل مسائل منطقه‌ای و رایزنی پیرامون تحولات بین‌المللی و همکاری بین جنبش عدم تعهد و اتحادیه آفریقا مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، راههای گسترش بیش از پیش مناسبات جمهوری اسلامی ایران و بنین ، همکاری دو کشور در کمک به حل و فصل مسائل منطقه‌ای و رایزنی پیرامون تحولات بین المللی و همکاری بین جنبش عدم تعهد و اتحادیه آفریقا در دیدار وزرای امورخارجه جمهوری اسلامی ایران و بنین مورد گفتگو و تبادل نظر قرار گرفت.

علی اکبر صالحی در این دیدار انجام دیدارها و مذاکرات متقابل مقامات دو کشور در مراحل مختلف را ، هر بار گامی به پیش در جهت تقویت همکاریهای فیمابین دانست.

وی با تاکید بر اینکه اراده مسئولین عالیه دو کشور بر توسعه و تعمیق روابط فیمابین است، اظهار داشت : امیدواریم درنتیجه این سفر شاهد رشد روز افزون مناسبات فیمابین در کلیه زمینه ها و پیشبرد و اجرایی شدن توافقات منعقده بین دو کشور باشیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه با اشاره به اینکه منطقه در شرایط حساسی سیر می کند، ابراز امیدواری کرد که همکاری و رایزنی جمهوری اسلامی ایران بعنوان رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد و بنین بعنوان عضو تروئیکای اتحادیه آفریقا بتواند همانند پلی ارتباطی بین این دو مجموعه در کمک به حل و فصل مسائل منطقه ای از جمله مالی موثر و سازنده وا قع شود.

صالحی با تشریح آخرین تحولات مربوط به برنامه هسته ای و مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 ، ابراز امیدواری کرد در آینده نه چندان دور شاهد حل و فصل این مسئله باشیم.

کوتونو با نصیروآریفاری باکو نیز در این دیدار با سازنده خواندن سفر اخیر دکتر صالحی به بنین ، گفت: اقدامات در جهت تقویت همکاریها آغاز شده و سفر متقابل مقامات عالیه دو کشور نشانه دوستی عمیق بین دو کشور است و   امیدواریم در نتیجه این دیدار ها روابط برادرانه فیمابین هر چه بیشتر مستحکم شود.

وی با  تشریح  آخرین تحولات در منطقه آفریقا از جمله مالی ، همکاری با جمهوری اسلامی ایران در عرصه منطقه ای و چند جانبه را ارزشمند توصیف کرد.

وزیر امور خارجه بنین با اشاره به مسئله هسته ای ، اظهار  داشت : مایلیم به اطلاع برسانیم که نسبت به از سرگیری گفتگوهای جمهوری اسلامی ایران و 1+5 خوشحالیم و اذعان برسمیت شناختن حق مشروع جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از انرژی هسته ای صلح آمیز یک گام به جلو و موفقیت است.

در این دیدار همچنین همکاریهای دو کشور درحوزه های علمی ، آموزشی ، فرهنگی از جمله روند پیشرفت ساخت یک دانشکده با مشارکت جمهوری اسلامی ایران در بنین ، استفاده از خدمات فنی و مهندسی شرکتها و بخش خصوصی کشورمان ، امورکشاورزی ، برق ، انرژی ، امور تجاری ، موضوع گشایش سفارت بنین در تهران و سفر آتی رئیس جمهور اسلامی ایران به بنین مورد بررسی قرار گرفت و طرفین در زمینه تسهیل انجام این همکاریها تبادل نظر کردند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار