روستای لکان ار توابع شهرستان خمین در دهستان خرمدشت بخش کمره به فاصله 65 کیلومتری اراک و 36 کیلومتری خمین واقع شده است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، روستای لکان در دامنه غربی کوه الوند قرار دارد که بلحاظ شرایط اقلیمی خاص از جاذبه های طبیعی و تاریخی منحصر به فردی برخوردار است و از مهمترین آثار تاریخی بجا مانده از آن می توان به حمام آن روستا اشاره کرد.
این حمام در شرق روستا توسط یکی از خان های روستای لکان به نام ˈخان باباخان بیاتˈ در حدود 200 سال قبل ساخته شد.طرح این حمام براساس حمام فین کاشان ریخته شده و ستون های سنگی و قطوری که دور تا دور حمام دیده می شود، زیبایی تحسین برانگیزی به این حمام داده است.
حمام لکان حدود سه متر از سطح زمین گودتر است و مساحت حمام حدود 350 مترمربع است.علت گودی این حمام، آب پذیری آن است، زیرا این حمام در گذشته خزینه ای بوده و به طریقی ساخته شده که علاوه برآب پذیری، در عمق زمین از گرمای بهتری برخوردار باشد.ورودی حمام از یک پیچ 90 درجه شروع می شود که این پیچ به دو علت خارج نشدن گرمای حمام و پیدا نبودن داخل حمام بنا شده است.
به محض ورود به داخل حمام اولین چیزی که توجه هر بیننده ای را به خود جلب می کند، ستون های سنگی است که کل سقف حمام به شکل بسیار زیبا و فنی بر روی این ستون ها قرار گرفته است.سقف آن با طاق آجری است که پایه کلیه طاق ها بر روی این ستون های سنگی قرار دارد و وسط حمام سرد یک حوض چند ضلعی واقع شده که از آب چشمه پر می شده است.
برای ورود به حمام گرم همان پیچ ورودی دوباره تکرار می شود و برای عدم خروج گرمای حمام، داخل حمام همان ستون های سنگی با اصول فنی دقیق، کل سقف حمام گرم را تحمل می کنند.این حمام از نظر سبک معماری و هنر سنگتراشی و کارکردهای معماری حمام سازی، بسیار جالب و جذاب است.سقف طاق آجری حمام سرد و گرم همچون کاسه ای گرد بر روی ستون های سنگی قرار داده شده است.
قلعه اربابی روستای لکان از دیگر آثار تاریخی این روستاست، این قلعه حدود 240 سال قدمت دارد و باغ جلوی آن زیبایی خاصی به این بنای خشتی بخشیده است.
کوه الوند روستای لکان جاذبه طبیعی دیگری است، این کوه با ارتفاع سه هزار و 56 متر و طول بیش از 21 کیلومتر دومین کوه بلند و طویل ترین کوه استان مرکزی شناخته شده است.
این کوه با تنوع جانوری و گیاهان دارویی بسیار زیاد یکی از کوه های ارزشمند استان مرکزی و کشور به حساب می آید.در این کوه جانورانی چون بز کوهی، گرگ، کفتار، عقاب، گراز، روباه، شغال، مار و گیاهانی چون آویشن، سوسنبر، کرفس کوهی، موسیر، گل گاو زبان، گل گربه در کوه الوند واقع اند که این کوه جزو مناطق حفاظت شده به حساب می آید.
چشمه پیر محمود جاذبه طبیعی دیگر این روستاست و این چشمه در پایین کوه الوند قرار گرفته و با درختی که به درخت پیرمحمود معروف است و در بالای این چشمه قرار دارد، مکانی مناسب و آرام را برای تفرحگاه مردم فراهم آورده است.
این چشمه بخاطر اینکه در دامنه کوه الوند واقع است در بین مکان های تفریحی روستای لکان از اهمیت بالایی برخوردار است و هرساله در تابستان و بهار گردشگران بسیاری از این مکان تفریحی استفاده می کنند.
تپه قِلاقِرِسی از دیگر جاذبه های طبیعی در این روستاست، این تپه در بالای سر روستای لکان قرار گرفته و در سازمان میراث فرهنگی به عنوان یک جاذبه گردشگری ثبت شده است.این تپه اگر چه کم ارتفاع است ولی از نظر گیاهان دارویی بسیار غنی محسوب می شود و در روز سیزده نوروز، مکان تجمع همه مردم روستای لکان و میهمانان نوروزی است تا گردشگران و میهمانان شهرستان خمین در مکان و زمانی شاد و مفرح تعطیلات نوروز خود را به پایان برسانند./س
برچسب ها: روستا ، گردشگری ، اراک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.