رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: مصرف خودسرانه داروها به ویژه مسکن‌ها می‌تواند موجب نارسایی کلیه شود.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، مژگان مرتضوی در جمع خبرنگاران به مناسبت روز جهانی کلیه با بیان این مطلب، اظهار کرد: دیابت و فشار خون از عوامل اصلی ابتلا به بیماری‌های کلیوی است و به همین دلیل نارسایی کلیه بیشتر در میانسالی دیده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نارسایی کلیه در بیشتر موارد فاقد علائم بالینی است، افزود: آسیب به کلیه‌ها در سالمندان بیشتر از سایر سنین است و حتی کاهش آب بدن در اثر بیماری‌هایی مانند اسهال در این افراد می‌تواند منجر به نارسایی کلیه شود.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان اینکه کاهش عملکرد کلیه و یا از کار افتادن آن در عرض چند ساعت تا چند روز را آسیب حاد کلیه می‌نامند، ادامه داد: نارسایی کلیه ممکن است بدون علامت باشد و برخی عوامل مانند کاهش حجم ادرار، ورم، تهوع، استفراغ، گیجی و خواب آلودگی و حتی کما نشان دهنده عوارض اوره بالا است.

وی با بیان اینکه در موارد خفیف ممکن است فرد بدون هیچ علامتی به نارسایی کلیه مبتلا شده باشد، گفت: ممکن است با قطع دارو به تدریج نارسایی کلیه بهبود یابد.

مرتضوی بیان کرد: افرادی که در تصادف به بدن آنها آسیب‌هایی وارد می‌شود با یک خون ریزی شدید و افت فشار، مستعد نارسایی حاد کلیه هستند.

بدانید کلیه شما چگونه کار می‌کند

وی با تاکید بر اینکه هر فردی باید از عملکرد کلیه خود آگاهی کامل داشته باشد، اظهار کرد: فردی که یک بار دچار نارسایی حاد کلیه می‌شود هرچند بهبود یابد همیشه باید نارسایی کلیه را به عنوان یک عامل خطر در نظر گیرد چرا که این افراد دوباره به نارسایی و آسیب‌های کلیوی مبتلا می‌شوند.

مرتضوی با بیان اینکه بر خی علایم بیماری‌های کلیوی با سایر بیماری‌هایی که فرد مبتلا می‌شود مشترک است، ادامه داد: اگر فرد به دنبال مصرف دارو به عوامل خطرنارسایی کلیه مانند افت فشار، اسهال و استفراغ شدید مبتلا شد احتمال اینکه اوره او افزایش یابد و دچار نارسایی حاد شود وجود دارد.

رییس مرکز تحقیقات بیماری‌های کلیوی اصفهان با بیان اینکه اوره و کراتین بیمار باید سنجیده شود، افزود: کلیه از مهم‌ترین اعضای بدن است که برای آگاهی از سلامت آن انجام آزمایش لازم و ضروری است.

گرما میزان سنگ کلیه را افزایش می‌دهد

مرتضوی به عوامل محیطی در بیماری‌های کلیوی اشاره کرد و گفت: عوامل محیطی در تشکیل سنگ کلیه نقش بسیار مهمی دارند به خصوص در هوای گرم میزان سنگ کلیه بسیار افزایش می‌یابد که این عامل خطری برای شروع یک نارسایی حاد کلیه است بنابراین می‌توان گفت یکی از علل نارسایی کلیه به دلیل وجود سنگ در ادرار است.

وی گفت: مصرف نمک و گوشت قرمز فرد را مستعد به ایجاد سنگ سازی در کلیه‌ها می‌کند بنابراین توصیه می‌شود مصرف نمک و گوشت قرمز کم و مصرف آب زیاد شود.

وی با بیان اینکه بر اساس آمار مصرف اگزالات که در چایی، نوشابه و ... وجود دارد منجر به سنگ کلیه می‌شود، افزود: مراجعانی که سنگ کلیه داشتند و بر اساس آزمایش ادرار 24 ساعته مشخص شد که بیش از حد اگزالات مصرف کرده‌اند.

هم‌چنین مسئول واحد فراهم‌آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: متاسفانه هنوز پیوند اعضا در کشور جای خود را پیدا نکرده و جامعه در قبول این مساله با جدیت برخورد نمی‌کند.

درمانگاه تخصصی بیماران کلیوی احداث می‌شود

محمد سوداوی بیمارستان‌های الزهرا، خورشید و امین را از مراکز درمانی استان برای بیماران کلیوی و نیازمند دیالیز نام برد و تصریح کرد: یک درمانگاه تخصصی برای بیماران کلیوی و نیازمند دیالیز توسط خیریه ابوالفضل ساخته می‌شود که احتمالا در سال 94 به بهره‌برداری می‌رسد که 80 تخت دیالیز خواهد داشت و هم‌چنین شامل بخش‌های نفرولوژی و آزمایشگاه و رادیولوژی خواهد بود.

مسئول واحد فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در خصوص اینکه آیا بیماری‌های کلیوی کنترل شده است یا خیر، گفت: علت اصلی بیماری‌های کلیوی دیابت است و در صورت پیشگیری از دیابت می‌توانیم بیماری مزمن کلیه را نیز کنترل کنیم.

سوداوی با بیان اینکه بیماری کلیه یک بیماری پنهان است، ادامه داد: برای بالا بردن میزان آگاهی مردم در دیگر شهرستان‌ها نیز همایش‌هایی در این زمینه برگزار می‌شود و حضور پزشکان مشاور نفرولوژیست لازم است.

دو لیتر آب در روز بنوشید

هم‌چنین دبیر اجرایی سمینار نارسایی حاد کلیه با اشاره به اینکه هدف از برگزاری این همایش افزایش آگاهی ‌ عمومی به منظور کاهش بیماری‌های کلیوی در سطح جامعه است،‌ گفت: 24 چهار اسفندماه به عنوان روز جهانی کلیه نامگذاری شده است و معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان برای سومین سال متمادی اقدام به برگزاری سمینار نارسایی حاد کلیه و یک کمپینگ مردمی در سطح شهر اصفهان می‌کند.

دیانا طاهری با اشاره به اینکه عملکرد صحیح کلیه‌ها در سلامت عمومی بدن بسیار با اهمیت است، ‌اظهار کرد: با توجه به افزایش آسیب‌های حاد کلیه در کشورهای در حال توسعه و توسعه یافته قطع آسیب حاد کلیه به عنوان شعار روز جهانی کلیه در سال جاری انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه بیماران مبتلا به دیابت، پرفشاری خون،‌ افراد بالای 50 سال، افرادی که داری اضافه وزن هستند، افراد سیگاری و کسانی که بیماری‌های کلیوی،‌ دیابتی و پرفشاری خون بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های کلیوی قرار دارند،‌ ادامه داد: داشتن یک رژیم غذایی مناسب،‌ کاهش مصرف نمک، کنترل قند و فشار خون و هم‌چنین فعالیت بدنی از راهکارهای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های کلیوی است.

این فوق تخصص پاتولوژی با اشاره به اینکه مصرف مایعات برای حفاظت از کلیه‌ها ضروری است،‌ افزود: نوشیدن حدود دو لیتر آب در روز از ابتلا به بیماری‌های کلیوی جلوگیری می‌کند.

طاهری با اشاره به اینکه کلیه سلامت انسان و در نتیجه کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار می‌دهد و به دلیل عدم وجود علائم بالینی تمرکز بر بیماری‌های کلیوی در جامعه بسیار ضروری است،‌ اضافه کرد: با همکاری خیریه حضرت ابوالفضل به مناسبت روز جهانی کلیه اقدام به برگزاری یک کمپینگ مردمی در پارک شهید رجایی اصفهان و شهرستان‌های نجف‌آباد، خمینی‌شهر و شاهین شهر کرده‌ایم که در این کمپینگ پزشکان و پرستاران علاوه بر مشاوره رایگان مردم را از خطرات ناشی از آسیب‌های حاد کلیه آگاه می‌کنند.

سومین سمینار نارسایی حاد کلیه با شعار قطع آسیب حاد کلیه، به همراه یک کمپینگ مردمی پنج‌شنبه-24 اسفند ماه- در اصفهان برگزار می‌شود.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: اصفهان ، دارو ، کلیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.