بازار قيصريه لار با بيش از يكهزار و 300 سال قدمت يكي از بناهاي تاريخي و ديدني در اين شهرستان فارس است.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، فضاي هشت ضلعي با گنبدي بر روي آن ، راهروهاي دور تا دور بخش مركزي و بخش سوم كه چهار سوق فرعي است و فضاي مركزي را به چهار سمت منشعب مي كند .

گفتني است اين بازار ايراني با ويژگي هاي اصيل ، ابتدا به معماري جهان اسلام و پس از آن به ديگر نقاط جهان راه يافت. و الهام بخش مراكز تجاري شهرهاي بزرگ دنيا بويژه اروپا و در قرن اخير در آمريكاي شمالي شد .

به گفته برخي از باستان شناسان ، پيشينه بازار قيصريه لار به دوران پيش از اسلام و به نظر برخي ديگر به صدر اسلام مي رسد ولي بطور يقين در زمان پيش از به قدرت رسيدن صفويه ساخته شده و تعمير و مرمت آن در زمان شاه عباس صورت گرفته است .

از سبك معماري اين بازار در ساخت چندين بازار معروف ديگر چون چهار سوي اصفهان ، بازار بخارا ، تاشقرغان در شمال افغانستان و بازار وكيل شيراز الگو گرفته شده است . دون گارسيا مورخ و سفير اسپانيا در 1026 هجري قمري درباره این بازار گفته است: شكوه آن مي تواند رونق بخش زيباترين شهرهاي جهان باشد. بازار قيصريه لار به تنهايي يك مجموعه گرانبهاست .

اين بازار بين قرن 8 تا 11 هجري قمري بنا شد . ارتفاع راس گنبد تا كف بازار بيش از 18 متر است و هواكشهايي براي تهويه هوا و خنك كردن بازار در سراسر آن تعبيه شده ، تمامي بدنه اين بازار از سنگ و گچ است.

شهرستان لاردر 366 کیلومتری شهر شیراز و در جنوب شرقی فارس قرار گرفته‌است./س

برچسب ها: بازار ، قیصریه ، لار
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.