مردم هر قومی را می توان از روی لباس های آن ها شناخت بنابراین لباس های ما به نوعی شناسنامه ملی ما محسوب می شوند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران، ابوالقاسم شیرازی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک کشور معتقد است: تولیدکنندگان موفق، آن هایی هستند که خودشان عامل فروش دارند و حضور فعالی در جشنواره مد و لباس داشته و جزو پرفروش ترین غرفه ها هستند.

ابوالقاسم شیرازی اظهار داشت: بالغ بر 3هزار تولیدکننده مانتو، به صورت زیرزمینی و غیرمجاز در تهران فعال هستند اما حدود 1500 تولیدکننده رسمی مانتو، بر اساس در چارچوب موازین فعالیت می کنند.

وی با اشاره به حضور دائم نماینده اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک کشور در بنیاد ملی مد و لباس تصریح کرد: اغلب تولیدکنندگان مجاز، جذب بنیاد شده اند و از آن جایی که عموم آن ها ایده پردازند، همین موضوع باعث موفقیت آن ها شده است.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان پوشاک کشورتاکید کرد: تولیدکنندگان موفق، آن هایی هستند که خودشان عامل فروش دارند و حضور فعالی در جشنواره مد و لباس داشته و جزو پرفروش ترین غرفه ها هستند.

شیرازی در ادامه، درباره تولیدکنندگان غیرمجاز گفت: تولیدی های غیرمجاز در مشاغل خانگی، جذب شده اند و تولیدات آن ها از نظر ما در چارچوب موازین قرار ندارند و با هویت پوشاک ایرانی فاصله دارند.

وی با تاکید بر لزوم استفاده از تمام ظرفیت ها برای ترویج فرهنگ ایرانی اسلامی در نوع پوشش خاطرنشان کرد: سیاست معاونت هنری در حوزه پوشش باید طوری توسعه پیدا کند که فرهنگ مردم در زمینه پوشش تغییر کند.

از ظرفیت های فیلم برای ترویج مد و لباس مناسب استفاده کنیم

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نقش رسانه ها بر جریان سازی فعالیت های حوزه مد و لباس تصریح کرد: باید از ظرفیت های فیلم برای ترویج مد و لباس مناسب استفاده کنیم. نشستی با طراحان لباس سینما برگزار شده و امیدوارم که معاونت سینمایی به طور جدی وارد این مقوله شوند.

نشست خبری حمید شاه آبادی، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره نخستین جشنواره عکس و فیلم مد و لباس، عصر دیروز (بیستم اسفند ماه) در شبستان مصلای بزرگ امام خمینی برگزار شد.

وی در آغاز این نشست، اظهار داشت: حوزه مد و لباس بیش از این که نیازمند سرمایه باشد، خواستار بهره گیری جدی از خلاقیت هاست. اگر در موضوع مد و لباس، تمام خلاقیت ها و ظرفیت های هنری را به کار گیریم، نه تنها در ایران بلکه در جهان تعیین کننده خواهیم بود.

وی ادامه داد: هویت ملی و مجموعه باورها و اعتقاداتمان را می توانیم در قالب مد و هنر منتشر کنیم. جشنواره مد و لباس، یکی از راه های رسیدن به این امر است. این جشنواره، صورت مساله را روشن تر می کند تا جشنواره بعدی، برآیند عملکرد حوزه مد و لباس در طول یک سال باشد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با اشاره به نقش رسانه ها بر جریان سازی فعالیت های حوزه مد و لباس تصریح کرد: باید از ظرفیت های فیلم برای ترویج مد و لباس مناسب استفاده کنیم. در جشنواره موسیقی و هنرهای تجسمی، بخش فیلم مستند را تجربه کردیم که در گسترش هنرهای تجسمی و موسیقی اثرگذار بود.

 شاه آبادی، فیلم های کوتاه را فرصتی برای ثبت و به یادگار ماندن تلاش طراحان لباس دانست و افزود: فیلم ها به طور جدی این خلاقیت ها را در تاریخ ثبت می کنند و شرایط مناسب برای ایجاد انگیزه در طراحان جدید را فراهم خواهند کرد.

وی تاکید کرد: قطعاً فیلمنامه نویسان، کارگردانان و تهیه کنندگان، ذهنیت متفاوتی در زمینه حرکت های هنری در حوزه مد و لباس خواهند داشت. هر کسی از منظری به این موضوع نگاه می کند و حتی ممکن است که بسیاری از این دیدگاه ها در تصور شورای سیاستگذاری هم نگنجد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به ایجاد بارش فکری در این حوزه گفت: اصراری نداریم که کانال محدودی را برای هنرمندان در نظر گیریم. موضوع مد و لباس، یک باره نمی تواند راه 30 ساله طی کند. باید آرام آرام در فضای فرهنگی کشور جا بیفتد.

حمید شاه آبادی، هنرمندان را به عنوان طبقه الگوی جامعه معرفی و خاطرنشان کرد: هنرمندان در بسیاری رفتارهای شخصی، سلوک شخصی مورد توجه و دید مردم هستند. این امر برای هنرمندان ما مسوولیت زاست. اگر یک هنرمند از مدلی با هنجارهای سازگار با فرهنگ ما تبعیت کند، در رفتار مردم اثر خواهد گذاشت.

وی از نقش جدی سینما در این عرصه یاد کرد و افزود: نشستی با طراحان لباس سینما برگزار شده و امیدوارم که معاونت سینمایی به طور جدی وارد این مقوله شوند. طراحان لباس سریال های تلویزیونی، این جشنواره را نقادانه ارزیابی کنند. این حرکت موازنه اقتصادی خوبی هم خواهد داشت. بنیاد ملی مد و لباس این آمادگی را دارد که تعامل بین شرکت های تولیدکننده و شرکت های فیلمساز را فراهم کند.

نخستین جشنواره فیلم و عکس مد و لباس در سه بخش عکس، فیلم کوتاه و فیلم مستند کوتاه، اردیبهشت سال آینده برگزار می شود.

 پوشش، شناسنامه ملی ماست

نسرین سلطان خواه، معاون علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، مردم هر قومی را می توان از روی لباس های آن ها شناخت. بنابراین لباس های ما به نوعی شناسنامه ملی ما محسوب می شوند.

نسرین سلطان خواه اظهار کرد: جشنواره مد و لباس فجر از منظرهای مختلف قابل ارزیابی است. از مهم ترین جنبه های این جشنواره می توان بر تاثیر آن در میراث کهن فرهنگی و تاریخی ایران بر اساس سلیقه های گوناگون اشاره کرد.

معاون علمی فناوری نهاد ریاست جمهوری، لباس را نماد هویت خواند و گفت: بر اساس بیانات مقام معظم رهبری، مردم هر قومی را می توان از روی لباس های آن ها شناخت. بنابراین لباس های ما به نوعی شناسنامه ملی ما محسوب می شوند.

وی ادامه داد: هر لباسی که تولید می شود، چرخه صنعتی از خلق یک اثر تا تولید و ورود آن به بازار را پشت سر می گذارد و جشنواره مد و لباس، چکیده ای از این چرخه را به نمایش گذاشته شده است.

سلطان خواه تاکید کرد: این جشنواره باید به سویی حرکت کند که تولید، دانش و خلاقیت در حوزه طراحی لباس ایرانی اسلامی را به علائم و برندهای مشخص تبدیل کند.

وی درباره حمایت دولت از طراحان لباس ایرانی گفت: بنیاد ملی مد و لباس، نهادی است که تمام ظرفیت های لازم در حوزه مد و لباس را در اختیار دارد و از طراحان حمایت می کند. همچنین اعطای گواهی مالکیت معنوی به طراحان از جمله حمایت های دولتی به شما می روند.

راهکارهای مقابله با مد گرایی های نا هنجار و آسیب های آن

محمدجواد صدق آمیز، در حاشیه برگزاری دومین جشنواره مد و لباس گفت: بخش عمده ای از مشکلات پدیده مدگرایی ناهنجار، در تفاوت های هنجاری و ارزش های دینی، فرهنگی و اجتماعی میان طراحان مد و جامعه های تاثیر پذیر از مدگرایی است.

در این نشست که از ساعت 13 تا 15 در محل برگزاری نشست های جشنواره مد و لباس برگزار شد، صدق آمیز افزود: از رهنمودها و فرمایشات مقام معظم رهبری می توان درک کرد که اولین گام طراحی مد بر اساس ارزش های دینی، فرهنگی و اجتماعی، تبیین صحیح و دقیق ارزش ها، الگو سازی و شخصیت سازی است.

وی ادامه داد: مدهای غربی در ذات ضد فرهنگ نیستند اما در تضاد با فرهنگهای ایرانی و اسلامی کشور ما ضد فرهنگ محسوب می شوند.

وی در ادامه گفت: از دیگر اقدام های مهم برای مقابله با تاثیرات منفی پدیده مد جهانی، باید به فرهنگ سازی و آموزش و رشد افراد جامعه در سایه احساس هویت ایرانی اسلامی و ارتقاع سطح باور به ارزشهای ایرانی و اسلامی اشاره کرد.

به گفته این پژوهشگر، راهکار دیگر برای مقابله با مد جهانی، توسعه ظرفیت ها و حمایت های لازم از طراحی مد از یک سو و از سوی دیگر حمایت و تقویت بخش تولید ، عرضه و تبلیغ پوشاک تولید شده در چهارچوب ارزشهای ایرانی-اسلامی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: مد هر چند بیشترین آسیب و تاثیر را بر حوزه فرهنگ باور کرده است اما در حقیقت مد پدیده ای اقتصادی است و مقابله با آن به راهکارهای اقتصادی نیاز دارد. از آنجا که اشاعه مد فرایندی پیچیده و پرهزینه است، صرفا برندهای بزرگ توان ایجاد مدهای جدید را دارند، اما دراین شرایطی ما به دلایل متعددی از وجود برندهای بزرگ بی بهره ایم.

وی آخرین راهکار را عکس العمل های استراتژیک و هوشمندانه دانست گفت: باید از مدهایی بهره مند شیم که دارای شاخصه های ایرانی-اسلامی باشند.
برچسب ها: مانتو ، زیرزمینی ، وبگردی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار