در کشور 15 تا 20 تن در هکتار فرسایش خاک صورت می گیرد که ضرورت توجه به اجرای طرحهای آبخیزداری برای مقابله با سیلابها ضروری به نظر می رسد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان ،مدیر کل منابع طبیعی و آبخيز داري استان زنجان با اشاره به اهمييت بخش آبخیزداری گفت: در مجموع مطالعات توجیهی آبخیزداری در 842 هزار هکتار اراضی توسط معاونت آبخیزداری در حال اجراست که از این میزان 499 هزار هکتار انجام شده و در صورت تامین اعتبار روند اجرای طرحها سرعت خواهد گرفت.

اسکندری با بیان اینکه هم اکنون طرحهای آبخیزداری در حوزه های سد گاوازنگ، سد سلمانلو و قیدار و 8 طرح پخش سیلاب اجرا می شود، افزود: ساماندهی رودخانه های زنجان به طول 30 کیلومتر و کنترل 70 میلیون مترمکعب آب، کنترل سیل و روانابها و فرسایش خاک حفاظت و کنترل خاک، کنترل هرزآب‌ها، کاهش خطرات سیل و بالا رفتن ضریب نفوذ آب در خاک در کنار تقویت سفره‌های آب‌های زیرزمینی و کنترل روان‌آب‌ها در گرو اجرای طرح‌های آبخیزداری است که این امر نیاز به اعتبارات ویژه دارد.

وی تصريح كرد: در کشور 15 تا 20 تن در هکتار فرسایش خاک صورت می گیرد که ضرورت توجه به اجرای طرحهای آبخیزداری برای مقابله با سیلابها ضروری به نظر می رسد.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخيز داري استان ،اجرای عملیات بیولوژیکی شامل بذرپاشی، کپه‌کاری در کنار عملیات مکانیکی از جمله ساخت بندهای رسوب گیر، ساحل‌سازی رودخانه‌ها و پخش سیلاب در آبخوان‌ها را مهم ارزیابی کرد و اجرای طرح‌های آبخیزداری را در کاستن خسارت‌های وارده تأثیرگذار  دانست./س


 

برچسب ها: طرح ، آبخیز داری ، سیلاب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.