پزشک مرکز دیابت همدان با اشاره به مسافرت در ایام نوروز به بیماران مبتلا به دیابت توصیه‌ کرد: در صورتی که خون‌رسانی به پاها مناسب بوده و بیمار مشکل خاصی نداشته باشد، کافی است فقط به صورت روزانه پاها را بررسی و معاینه کند که تغییر خاصی در آن ایجاد نشده باشد.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، دکتر "عاطفه توانا" در زمینه مراقبت از پاها در ایام مسافرت خطاب به بیماران مبتلا به دیابت اظهار کرد: اگر قصد دارید برای مسافرت کفش جدیدی بخرید، باید کاملاً راحت و سایز مناسب باشد و قبل از شروع مسافرت آن را امتحان کنید.

وی تصریح کرد: افراد دیابتی ضمن پرهیز از پا برهنه راه رفتن در کنار دریا، از دمپایی پلاستیکی استفاده کنند و در هنگام شنا جوراب‌های شنا بپوشند همچنین از آفتاب‌سوختگی به ویژه در ناحیه پا جلوگیری کنند.

دکتر توانا با اشاره به اینکه اگر بیمار در ناحیه پا، اختلال خون‌رسانی یا احساس بی‌حسی داشته باشد باید علاوه بر رعایت نکات یاد شده، مواردی را نیز رعایت کند.

وی بیان کرد: اگر پوست بیمار خشک است از کرم مرطوب‌کننده استفاده کند؛ به پاشنه پاها دقت خاصی داشته باشد، اگر پاهای بیمار عرق می‌کند، با دستمال یا پنبه آنها را خشک کند، بعد از شنا نیز پاها را خشک کند(به ویژه لای انگشتان پا را).

پزشک مرکز دیابت همدان با بیان اینکه بیماران مبتلا به دیابت باید هر روز پاهایشان را از نظر وجود زخم، تورم یا تغییر رنگ معاینه کنند، افزود: این بیماران باید در صورت وجود هرگونه مشکلی به پزشک مراجعه و هر تاول کوچک، بریدگی یا خراشیدگی را با ماده ضدعفونی کننده، تمیز و پانسمان کنند.

دکتر توانا درباره مسافرت به مناطق بسیار گرم نیز به بیماران توصیه کرد: در مسافرت به مناطق خیلی گرم بهتر است برای نگهداری انسولین از یخچال یا کیسه یخ استفاده کنند.

وی ادامه داد: انسولین در آب و هوای بسیار گرم، سریع‌تر جذب بدن شده، از این رو باعث افت قند خون می‌شود، بنابراین بیمار باید قند خون خود را به طور مرتب بررسی و چک کند و توصیه می‌شود که هیچگاه مدت زمان طولانی در معرض آفتاب نماند.

پزشک مرکز دیابت همدان، درباره بالا رفتن قند خون در اثر دراز کشیدن طولانی‌ مدت در ساحل آفتابی، هشدار داد و خطاب به بیماران مبتلا به دیابت افزود: اگر قند خون‌تان بالاست ممکن است با حضور در یک منطقه گرم سریع آب بدن خود را از دست بدهید از این رو حتماً مقدار زیادی مایعات غیرشیرین بنوشید.

وی ادامه داد: این بیماران باید برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کنند.

دکتر توانا درباره مسافرت به مناطق بسیار سرد نیز با بیان اینکه در آب و هوای سرد، انسولین کندتر جذب بدن می‌شود، اظهار کرد: انرژی مورد استفاده در هنگام لرزیدن در هوای سرد باعث افت قند خون می‌شود همچنین در این آب و هوا، اشکال خون‌رسانی یا بی‌حسی در پای بیمار دیابتی ایجاد می‌شود که باید از یخ‌زدگی پا جلوگیری کند.

وی ادامه داد: نوارهای آزمایش قند خون باید در دمای اتاق قرار گیرد، چراکه در هوای سرد ممکن است قند خون به طور کاذب کمتر از معمول نشان دهد.

پزشک مرکز دیابت همدان درباره مسافرت به دیگر کشورها نیز توصیه‌هایی برای این بیماران داشت.

دکتر توانا با بیان اینکه مسافرت به کشورهای شمال یا جنوب ایران از جمله عربستان مشکل خاصی برای دیابتی‌ها ایجاد نمی‌کند، افزود: اما در مسافرت به شرق یا غرب به علت تغییر ساعات روز، باید مصرف انسولین و قرص در صورت لزوم تغییر یابد.

وی تصریح کرد: در صورتی که اختلاف ساعت کشور مقصد با کشور مبدأ کمتر از 4 ساعت باشد(از جمله سفر به کشورهای همسایه، کشورهای اروپایی مانند فرانسه، آلمان و...) به تغییر خاصی نیاز نیست.

پزشک مرکز دیابت همدان با اشاره به اینکه بیماران دیابتی باید دقت کنند که در مسافرت به شرق روزها کوتاه‌تر می‌شود و مقدار انسولین و کربوهیدرات مورد نیاز کاهش می‌یابد، ادامه داد: اما در مسافرت به غرب روزها طولانی‌تر می‌شود و ممکن است بیمار به وعده غذای اضافی و انسولین بیشتری نیازمند شود که بهتر است چند میان ‌وعده اضافه بر غذایی که در هواپیما ارائه می‌شود، همراه داشته باشد تا در صورت تأخیر در زمان ارائه غذا، مصرف کند.

دکتر توانا درباره بیمار شدن حین مسافرت نیز خاطرنشان کرد: در صورت بروز بیماری حاد ممکن است قند خون افزایش یابد، بنابراین در این موارد اندازه‌گیری قند خون ضروری است و اگر بیماری یک تا دو روز طول بکشد یا همراه استفراغ و اسهال باشد، ممکن است بیمار نیازمند تغییر درمان قبلی یا داروهای اضافی شود.

وی افزود: در طول دوره بیماری به هیچ وجه نباید مصرف انسولین یا قرص قطع شود و در صورت بی‌اشتهایی یا استفراغ، مواد غذایی باید به صورت مایعاتی مانند سوپ، آب میوه، یا شیر جایگزین شود تا بیمار دچار کاهش قند خون نشود و برای جلوگیری از اتلاف آب بدن، مقدار فراوانی مایعات بدون قند بنوشد.

منبع:خبرگزاری ایسنا
برچسب ها: همدان ، دیابت ، بیماران
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.