پابلو نرودا شاعر شيليايي و برنده نوبل ادبيات که سپتامبر هزار و نهصد و هفتاد و سه ميلادي درست چند روز بعد از کودتاي اگوستو پينوشه ديکتاتور شيلي درگذشت براي بررسي علت مرگش نبش قبر مي شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران و به نقل از خبرگزاري فرانسه از سانتياگو،بقاياي جسد پابلو نرودا شاعر شيليايي و برنده نوبل ادبيات که سپتامبر هزار و نهصد و هفتاد و سه ميلادي درست چند روز بعد از کودتاي اگوستو پينوشه ديکتاتور شيلي درگذشت براي بررسي علت مرگش نبش قبر مي شود.
ماريو کاروزا قاضي شيليايي ژوئن سال گذشته پرونده مرگ جنجالي شاعر و ديپلمات کمونيست را که در سال هزار و نهصد و هفتاد و يک موفق به دريافت جايزه نوبل ادبيات شده بود مجدداً گشود.
نرودا به علت پيشرفت بيماري سرطان پروستاتش در بيست و سوم سپتامبر هزار و نهصد و هفتاد و سه درگذشته است اما با توجه به اين که وي دوازده روز بعد از کودتاي پينوشه بر ضد سالوادور آلنده دوست صميمي اش درگذشته گمانه زني هاي تازه اي را درباره مرگ وي ايجاد کرده است.
بر اساس شواهدي که به تازگي به دست آمده است گفته مي شود احتمالا اگوستو پينوشه دستور مرگ پابلو نرودا را صادر کرده است تا با اين کار مانع از آن شود که نرودا که آماده آغاز زندگي خود در تبعيد بود به يک ناراضي بلندپايه شيليايي تبديل گردد.
مانوئل آرايا منشي خصوصي و راننده نرودا در سال دو هزار و يازده فاش کرد پرستار بيمارستاني که پابلو نرودا در آنجا بستري بود چند ساعت پيش از مرگ وي آمپول مشکوکي به وي تزريق کرده بود.
حزب کمونيست شيلي نيز که متقاعد شده نرودا به مرگ طبيعي فوت نکرده است در دسامبر گذشته از دستگاه قضايي خواست بقاياي جسد نرودا را براي بررسي بيشتر نبش قبر کند.
دستگاه قضايي شيلي به تازگي درباره مرگ هاي مشکوک در دوران ديکتاتوري اين کشور تحقيق مي کند. سالوداور آلنده نيز نبش قبر شد تا معلوم شود وي خودکشي کرده يا کشته شده است که بر اساس نتيجه پزشکي قانوني گفته شد وي خودکشي کرده است./ي2
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار