طرح همياران بهزيستي از 28 اسفند ماه سال جاري تا 15 فروردين سال 92 در 14 استان کشور اجرا مي‌شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران ،تفاهم‌نامه طرح همياران بهزيستي با حضور نمايندگان سازمان بهزيستي، فرماندهي پليس راهور، سازمان حمل و نقل ستاد مديريت سوخت کشور، وزارت راه و شهرسازي امروز در سازمان بهزيستي امضا شد.
 همايون هاشمي در نشستي که با حضور سه دستگاهي که مي‌خواهند در اجراي اين تفاهم نامه مشارکت داشته باشند، اظهار کرد: موضوع تفاهم نامه ارتقاي سطح فرهنگ سفر، ارتقاي سطح سلامت جاده، پيشگيري از معلوليت‌ها، کاهش آسيب‌هاي اجتماعي کاهش آمار تصادفات جاده‌اي است به همين منظور قصد داريم در 14 استان اين طرح را به صورت پايلوت انجام دهيم. 
وي افزود: استان‌هاي خراسان رضوي، تهران، اصفهان، فارس، خوزستان، قم، گيلان، اردبيل، مازندران، گلستان، آذربايجان شرقي و غربي، کرمان و سمنان اين 14 استان را تشکيل مي‌دهند. 
همايون هاشمي با بيان اينکه وظيفه سازمان بهزيستي پيشگيري از معلوليت‌ها و کاهش آسيب‌هاي اجتماعي، کمک به آسيب ديدگان، معلولان و محرومان جامعه است، گفت: آرزوي سازمان بهزيستي توجه به اصل پيشگيري است و اين موضوع هم اکنون در حال نهادينه شدن است. 
وي با اشاره به اينکه سال گذشته سازمان بهزيستي در زمينه پيشگيري و آگاه سازي عمومي و نيز توانمندسازي مددجويان رويکرد خود را تغيير داد عنوان کرد: به اين دليل که سازمان بهزيستي متولي خاص معلولان و آسيب ديدگان اجتماعي است بنابراين اين موضوع انگيزه‌اي مضاعف را براي سازمان ايجاد مي‌کند تا با توجه به افق 1404 پيشگيري از معلوليت‌هاي جاده‌اي را به نصف کاهش دهيم. 
وي با تاکيد بر اينکه نگهداري معلولان اکتسابي هزينه مضاعفي را براي سازمان بهزيستي ايجاد مي‌کند، خاطرنشان کرد: به همين منظور سازمان اجراي مدلهاي عملياتي را در برنامه دارد و با توجه به اينکه قسمت عمده آسيب‌هاي جسمي ناشي از تصادفات جاده‌اي است و در ايام نوروز بيشترين جابجايي را در کشور داريم در حوزه پيشگيري از اين آسيب‌هاي ميداني و اکتسابي برنامه‌هايي را تدارک ديده‌ايم.
به گفته وي تصادفات جاده‌اي دومين علت مرگ و مير در کشور است و هر 26 دقيقه بنابر گزارشات يک نفر بر اثر تصادف کشته مي‌شود.
هاشمي با تاکيد بر اينکه خروجي ناشي از آسيب‌هاي اجتماعي و جسمي دامن سازمان بهزيستي را مي‌گيرد، گفت: با حضور فرماندهي پليس راهور، سازمان حمل و نقل ستاد مديريت سوخت کشور، وزارت راه و شهرسازي، انجمن معلولين، انجمن ضايعه نخاعي، طرح همياران بهزيستي را در ايام 28 اسفند ماه سال جاري تا 15 فروردين سال 92 در 14 استان کشور اجرا مي‌کنيم.
وي افزود: در اين طرح پکيجي از بروشورها، پازل‌ها، سوغات استان‌ها به منظور آگاه سازي مسافرين به آنها ارائه مي‌شود. 
وي علت اجرايي شدن اين طرح را در 14 استان به صورت پايلوت وجود بيش از 60 درصد بار تصادفات در اين استان‌ها دانست و گفت: در ورودي و خروجي اين استان‌ها گروه‌هايي را قرار داده‌ايم و با تجهيز اورژانس هاي اجتماعي براي مداخله در مورد آسيب‌هاي اجتماعي، خدمات ارائه مي‌کنيم. 
در ادامه اين نشست، فرهاد اقطار معاون پيشگيري از آسيب‌هاي اجتماعي سازمان بهزيستي با بيان اينکه نتايج آسيب‌هاي اجتماعي و جسمي مانند اعتياد و آسيب‌هاي جاده‌اي مستقيما به سازمان بهزيستي برمي‌گردد، گفت: اين افراد پس از بروز مشکل به عنوان مددجو يا مستمري‌بگير سازمان بهزيستي قرار مي‌گيرند و براي سازمان بار مالي خواهند داشت. 
وي بيشترين درگيري‌ها، مشکلات طلاق و فرار دختران را در ايام نوروز دانست و گفت: فعاليت اورژانس‌هاي اجتماعي در طول ايام درنظر گرفته شده و در بحث آسيب‌هاي اجتماعي و درگيري‌هاي خانوادگي ورود مي‌کنند و مطمئنا ميزان معلوليت‌هاي جسمي و آسيب‌هاي اجتماعي بعد از اين طرح پايين مي‌آيد./ف
برچسب ها: طرح ، همیار ، بهزیستی ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار