از اين رو "حجتالاسلاموالمسلمين سيدرضا تقوي"، عضو شورای مرکزی جامعه روحانيت مبارز و رئيس شوراي سياستگذاري ائمه جمعه، يادداشتي را با موضوع تبلیغات نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاستجمهوری به صورت اختصاصي در اختيار باشگاه خبرنگاران قرار داده است، که در ادامه میخوانید:
همانطور که نظام اسلامی با سایر نظامهای متداول دنیا متفاوت است، تبلیغات انتخاباتی نیز در این نظام باید با شیوههای متداول تبلیغات در جوامع غربی، لیبرالیستی و سرمایهداری متفاوت باشد.
تبلیغات جامعه اسلامی و کاندیدای مسلمان باید همراه با اخلاق باشد. هیچ حرکت غیراخلاقی برای بر عهده گرفتن مسئولیت ریاستجمهوری قابل قبول نیست. یک انسان مسلمان و پایبند به ارزشهای دینی هرگز نمیخواهد با فعل حرام به موفقیت برسد؛ موفقیتی که از راه حرام به دست آید سرانجام نیکی نخواهد داشت.
فردی که مدعی میشود میتواند، چهار سال اداره کشوری که بیش از صدها هزار شهید داده است را در دست بگیرد، نمیتواند با تخریب دیگران به مسند ریاستجمهوری تکیه بزند.
حرمت انسانها مهم است؛ باید تلاش کنیم تا همه حرمتها محفوظ بماند؛ "بیان توانمندیهای کاندیداها" میتواند مبنای تبلیغات یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری باشد و از هرگونه تخریب رقبا خودداری شود.
از سوی دیگر کاندیداها باید از اسراف و تبذیر در امر تبلیغات بر حذر باشند؛ حتی اگر توان مالی دارند و امکانات در اختیارشان هست، نباید آن را بیمحابا در جامعه هزینه کنند.
یکی از نکات بسیار مهم و قابل توجه این است که کاندیداها علاوه بر آنکه باید نسبت به اعمال و فعالیتهای خود پاسخگو باشند، در برابر فعالیتهایی که هواداران و ستادهای منتسب به آنها انجام میدهند نیز مسئول هستند و باید پاسخگو باشند. کاندیداهای نمیتوانند ادعا کنند که اعضای ستاد انتخاباتی من مرتکب خطا شدهاند و رفتار آنها، ارتباطی به من ندارد.
از دیگر نکات مهمی که انتظار میرود وزارت کشور، رسانه ملی و سایر دستگاههای مسئول، آموزش دهند، مسئله رعایت "حقوق شهروندی" در ایام انتخابات است. مبلغان کاندیداهای انتخابات نباید فضای شهری را با تبلیغات خارج از چارچوب آلوده کنند.
همچنین با توجه به اینکه مصلیهای نماز جمعه یکی از اصلیترین مکانهایی است که مبلغان کاندیداهای انتخاباتی برای فعالیت به آنجا مراجعه میکنند، شاهد هستیم در ایام تبلیغات، فضاهای اطراف مصلیها بسیار زشت و به هم ریخته میشود؛ گاهی کلمات مقدس، عکس امام (ره) و مقام معظم رهبری بر روی اقلام تبلیغاتی منتشر میشوند که جایگاه آنها بروی این اقلام نیست، اما متاسفانه بعضی از این کاندیداها نسبت به این مسائل بیتوجه هستند.
بنابراین با توجه به اهمیت موضوع تبلیغات انتخاباتی، از "شورای محترم نگهبان" خواهانیم نظارتش را بر روند تبلیغات کاندیداها نیز توسعه دهد و اگر هر یک از آنها معیارهای قانونی، اخلاقی و دینی تبلیغات انتخاباتی را رعایت نمیکنند باید نسبت به شایستگی آنها در تصدی پست ریاست جمهوری تردید کرد.
انتهای پیام/