یک متخصص مغز و اعصاب گفت : ژنتیک، دیابت و فشار خون طولانی و کنترل نشده،افسردگی‌های طولانی، ضربات مکرر به سر، کشیدن سیگار و ازدواج نکردن می‌توانند در ایجاد آلزایمر مؤثر باشند.

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک ، سید مسعود نبوی  آلزایمررا از بین رفتن تدریجی خصوصیات و توانایی‌های شناختی فرد مثل حافظه، تکلم، قدرت قضاوت، توانایی شناخت و تشخیص در یک فرد است.

این عضو هیئت مدیره انجمن مغز و اعصاب ایران گفت: بر اثرابتلا به آلزایمر، فرد این توانایی‌ها را در طول زمان به تدریج از دست می‌دهد.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: ژنتیک نقش مهمی در ابتلای افراد به آلزایمر دارد.

نبوی گفت: دیابت و فشار خون طولانی و کنترل نشده نیز می‌تواند در ایجاد آلزایمر مؤثر باشد.

عوامل محیطی نیز در بروز آلزایمر مؤثرند از جمله افسردگی‌های طولانی، ضربات مکرر به سر و کشیدن سیگار نیز می‌تواند به این بیماری منجر شود.

ازدواج نکردن به مدت طولانی نیز می‌تواند زمینه بروز آلزایمر را فراهم سازد.

وی سن ابتلابه آلزایمر را از 60 سالگی به بالا دانست و گفت: در سن 90 سالگی تا40 درصد افراد مبتلا به آلزایمرمی‌شوند.

محققان در حال ساخت داروهایی هستند كه با كند سازی فرایند پیری می توانند به افراد كمك كند طول عمرشان را به 150 سال افزایش دهند.

به گفته وی، افزایش سطح فعالیت «SIRT1» موجب بهبود عملكرد سلول های ما شده و موجب می شود كمتر تنبل شوند.

تحقیقات پیشین بر روی موش ها، زنبور عسل و پشه ها نشان داده بود تركیبات دارای «SIRT1» عمر این موجودات را افزایش می دهند.

آزمایش هایی را انجام داده اند كه نشان می دهد این تركیبات دارای «SIRT1» تاثیر مستقیم بر روی سلامتی دارند.

علاوه بر این، این تركیبات نتایج امیدوار كننده در برخی آزمایش ها بر روی بیماری های سرطان، بیماری های قلبی و عروقی، نارسایی قلبی، دیابت نوع دو، آلزایمر، پاركینسون، كبد چرب، اختلالات خواب و بیماری های التهابی مانند پسوزیاریس، آرتریت، آب مروارید، خستگی عضلانی، پوكی استخوان و كولیت از خود نشان داده اند.

اگرچه آزمایش های كنونی چگونگی تاثیر این تركیبات در درمان این بیماری های مرتبط با سن را بررسی می كند اما محققان معتقدند در حال حاضر این تركیبات را می توان برای تاثیرات پیشگیرنده شان بررسی كرد.

استاد ژنتیك دانشگاه هاروارد معتقد است درست مانند استاتین ها كه امروزه برای پیشگیری از بیماری قلبی و سكته مغزی استفاده می شوند این تركیبات نیز می توانند روند بروز بسیاری از بیماری ها را كند كنند./س

برچسب ها: ازدواج ، آلزایم ، مغز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.