مدیرکل بهزیستی استان اردبیل گفت: در قالب طرح پیشگیری از تنبلی چشم و غربالگری شنوایی تاکنون در سطح استان اردبیل فعالیت‌های مثبت انجام شده ولی 2 هزار و 976 نابینا و ناشنوای مطلق در این استان زندگی می‌کنند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران، رویا احمدیان شامگاه پنجشنبه در جلسه شورای سلامت اردبیل اظهار داشت: برای پیشگیری از برخی معلولیت‌ها طرح پیشگیری در دستور کار قرار گرفته به طوریکه با همکاری دستگاه‌های مختلف در زمینه کاهش معلولیت‌ها تفاهمنامه همکاری با علوم پزشکی، آموزش و پرورش و ستاد حوادث منعقد شده است.

وی یکی از مباحث اصلی بهزیستی را اهمیت قائل شدن به بحث پیشگیری و ارتقای سلامت جامعه اعلام کرد و افزود: ما در سال‌های اخیر با برنامه‌های پیشگیری بیش از 4 هزار نفر از افرادی که در معرض آسیب‌ها نظیر ناشنوایی و نابینایی بودند را مورد بررسی قرار داده و با بهره‌گیری از ظرفیت‌های مراکز پیشگیری و مشاوره‌های ژنتیک جلوی چنین آسیب‌هایی را گرفتیم.

احمدیان با اعلام اینکه در سطح استان یک‌هزار و 298 نابینای مطلق و یک‌هزار و 678 ناشنوای مطلق وجود دارد، خاطر نشان کرد: در این باب بحث پیشگیری از تنبلی چشم را به همراه اختلالات احتمالی مد نظر قرار دادیم تا با درمان به موقع جلوی نابینایی کودکان را بگیریم.

این مسئول ضرورت توجه خانواده‌ها را به معاینه سه‌گانه کودکان خود در فاصله سنی سه تا شش سال یادآور شد و تصریح کرد: ما کودکان مشکل‌دار را که دچار برخی اختلالات بینایی بودند و نیاز به عمل جراحی داشتند به چشم پزشک ارجاع دادیم و در کنار آن سعی کردیم از این اختلال پیشگیری کنیم.

وی آمار سال 91 را با پوشش 47 هزار کودک یادآور شد و اضافه کرد: از این تعداد 7 هزار کودک مشکوک تشخیص داده شدند که از این بین 129 کودک نیاز به عمل جراحی تشخیص داده شده و با عینک و عمل جراحی مشکل آنها برطرف شده است.

 مدیرکل بهزیستی استان اردبیل با بیان اینکه بحث پیشگیری از تنبلی چشم در 9 سال اخیر با آگاهی‌دهی به خانواده‌ها روند صعودی داشته است، ادامه داد: در مجموع با آگاه‌سازی خانواده‌ها بیش از 70 درصد نوزادان و کودکان در قالب این طرح مورد معاینه و پوشش خدمات سه‌گانه قرار گرفتند.

احمدیان سرانه درمان بیماری‌های ناشی از اختلالات چشم را 925 تومان از طریق کمک‌های بهزیستی اعلام کرد و یادآور شد:‌ این هزینه به صورت آزادانه میانگین 43 میلیون تومان است.

وی در مورد اجرای طرح غربالگری شنوایی نیز بیان کرد: کودکان تا دو ماه باید با مراجعه به مراکز ما در این طرح مورد معاینه قرار گیرند تا در صورت نیاز کاشت حلزون و مداخله بهنگام آسیب‌های احتمالی برطرف شود.

احمدیان فعالیت پنج مرکز غربالگری شنوایی را در استان یادآور شد و گفت: امسال از 25 هزار کودک متولد شده استان 12 هزار مورد غربالگری شنوایی قرار گرفتند که در مجموع 49 درصد نوزادان را تشکیل می‌دهند.

این مسئول در مورد ارایه مشاوره‌های ژنتیکی نیز افزود: در این زمینه تفاهمنامه‌ای بین علوم پزشکی، جهاد دانشگاهی و بهزیستی منعقد شده تا معرفی به آزمایشگاه‌های ژنتیک به صورت رایگان بوده و تا یک میلیون تومان ارایه خدمات صورت بگیرد که در این زمینه 3 هزار نفر از خدمات مراکز مشاوره‌ای استفاده کردند.

وی فعالیت‌های بحث آگاه‌سازی را نیز یادآور شد و تصریح کرد:‌ در این زمینه نهضت سوادآموزی، مدارس و دانشگاه‌ها مشارکت خوبی را با ما داشتند و امیدواریم با هشدارهای لازم کاهش تصادفات جاده‌ای را شاهد باشیم که خود این امر می‌تواند از تولید معلولیت‌های جدید جلوگیری کند.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.