دنیای تبلت ها و وسایل همراه؛ دنیای عجیبی است. هروز یک مدل جدید می آید و برندی نو داغ می شود در این بازار...و در برابر، کاربرانی که طبق نیاز خود تبل خود را تشخیص میدهند. دی این بین شاید با پرستیژ تر ها پرستیژ را انتخاب کنند.

به گزارش دریجه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ تبلت‌های هفت اینچی رقابت سختی با یکدیگر دارند و دلیل آن هم حضور نام‌های مطرح بازار در تبلت‌ها با محصولاتی شاخص و قابل توجه در این گروه است. به عنوان مثال گوگل نکسوز و سامسونگ گلکسی تب سهم عمده‌ای از بازار را در اختیار گرفته‌اند و رقبای دیگر مانند کیندل‌فایر شرکت آمازون و پلی‌بوک از بلک‌بری نیز تلاش زیادی برای افزایش سهم خود می‌کنند.
 با این حال این نام‌ها تنها قسمتی از بازار بزرگ تبلت‌های هفت اینچی را تشکیل می‌دهند و بخش عمده آن در اختیار نام‌هایی است که شناخته شده نیستند یا حداقل برای بازار ایران ناآشنا هستند.
عده‌ای از آنها با مشخصات و طراحی مناسب و به امید افزایش سهم، اولین تلاش‌های خود را در بازار ایران تجربه می‌کنند و عده‌ای دیگر نیز نام‌های ناشناسی هستند که صرفا برای دوره‌ای کوتاه فرصت حضور در این بازار دارند. یکی از نام‌های جدید بازار تبلت‌های ایران، پرستیژیو است که در بازارهای بین‌المللی موفقیت‌هایی داشته و در ایران نیز تلاش می‌کند با استفاده از قیمت، خود را در میان برندهای برتر این بازار قرار دهد. بررسی یکی از مدل‌های هفت اینچی این برند به نام مالتی‌پد 7 پرایم دو را در ادامه می‌خوانید و با مزایا و معایب این مدل آشنا خواهید شد.

طراحــــــی

طراحی در تبلت‌ها به عنوان یک ابزار همراه اهمیت زیادی دارد و معمولا نکاتی مثل ضخامت بدنه، وزن، ورودی‌ها و خروجی‌ها، دکمه‌ها و مشخصات ظاهری در انتخاب یک تبلت مورد توجه قرار می‌گیرد. در این مدل بدنه کمتر از 9 میلی‌متر ضخامت دارد و وزن آن تنها 300 گرم است. این ویژگی زمانی اهمیت پیدا می‌کند که در رقبای گران‌قیمت این مدل مانند نکسوز، وزن دستگاه به 340 گرم می‌رسد و در مدلی مانند کیندل‌فایر نیز وزن تبلت 400 گرم است.
اگر این مقایسه را در کنار قیمت دستگاه قرار دهیم خواهیم دید این مدل از نظر وزن و اندازه در این گروه بی‌رقیب است. طراحی بدنه نیز در نوع خود قابل توجه است زیرا مواردی مثل لبه‌ها، فریم اطراف پنل، نحوه قرارگیری دکمه‌ها و پورت‌ها با ظرافت طراحی شده‌اند. این دستگاه از کارت حافظه‌ میکرو اس‌دی پشتیبانی می‌کند و برای دسترسی به این کارت باید قاب اطراف دوربین را باز کنید.
 

در حاشیه دستگاه می‌توان یک درگاه 3.5 میلی‌متری برای اتصال کانکتور صوتی را مشاهده کرد و با فاصله اندکی از آن نیز درگاه میکرو USB قرار دارد.
 این درگاه علاوه بر شارژ دستگاه برای ارتباط با تجهیزات جانبی مانند کیبورد و همچنین درایو ذخیره‌سازی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد. هر دو پورت فاقد روکش محافظ هستند و ارتباط با درگاه به صورت مستقیم برقرار می‌شود. دکمه روشن و خاموش دستگاه نیز در همین قسمت قرار گرفته است و با یک چراق بسیار کوچک قرمز رنگ، متمایز می‌شود.
 
 

نرم‌افزار

سیستم عامل این دستگاه، اندروید 4.0.4 است و مشخصات سخت‌افزاری دستگاه نیز با اندروید 4.1 سازگاری کامل دارد. این مدل‌ها بر اساس قراردادی که مابین پرستیژیو و گوگل اجرا شده توانایی دسترسی کامل به نرم‌افزارهای گوگل PLAY را دارند.
این نسخه از اندروید روی تبلت کاملا پایدار است و اگر زمان بوت طولانی آن را در نظر نگیریم می‌توان گفت کارایی دستگاه در اجرای سیستم عامل و دسترسی به توان منابع سخت‌افزاری در سطح مناسبی است با این حال زمان اجرای سیستم گاهی تا یک دقیقه نیز افزایش می‌یابد. تعدادی از نرم‌افزارها و بازی‌ها مانند جوجه‌های خشمگین از قبل روی دستگاه نصب شده‌اند و کاربران دستگاه می‌توانند به Prestigio eReader نیز دسترسی داشته باشند.
 

مشخصات فنی

تبلت مالتی‌پد 7 پرایم دو مجهز به پردازنده دو هسته‌ای ARM از نوع Cortex-A9 است که برپایه معماری Amlogic AML8726-MX تولید شده‌اند و فرکانس عملیاتی آنها 1.5 گیگاهرتز است.
دو بخش دیگر پردازشی در این تراشه شامل یک هسته پردازشی NEON برای پردازش رسانه‌ای و یک تراشه گرافیکی Mali-400 MP2 است که تا مدتی پیش عنوان قوی‌ترین هسته گرافیکی در تجهیزات هوشمند را برعهده داشت.
پردازنده این سیستم مجهز به 512 کیلوبایت حافظه لایه دوم است و از حافظه‌های DDR3 پشتیبانی می‌کند. این پردازنده توانایی رمزگشایی از فایل‌های تصویری با استاندارد 1080P را دارد.
 ظرفیت حافظه این مدل به 512 مگابایت می‌رسد و وضوح صفحه نمایش نیز 1024x600 پیکسل با نسبت تصویر HD یا 16:10 است. نمایشگر این تبلت براق است و انعکاس نور در آن به راحتی دیده می‌شود در نتیجه برای استفاده در روشنایی روز ناگزیر خواهید بود نور صفحه نمایش را افزایش دهید.
بر اساس بررسی‌هایی که سایت notebookcheck.net روی روشنایی، کیفیت رنگ، اشباع و غلظت رنگ، کنتراست، زاویه دید و زمان پاسخگویی انجام داده کیفیت نمایشگر این دستگاه را عالی توصیف کرده است.
دو دوربین در جلو و پشت دستگاه قرار گرفته است که هر دو کیفیت تصویری مناسبی ندارند و کارایی آنها در حد برقراری ارتباط ویدیویی است. دوربین پشت دستگاه از نوع 2 مگاپیکسل است و زمانی که عکس‌های ثبت شده با این دوربین را بزرگ‌نمایی کنید، نتیجه آن یک تصویر با نمای آبرنگی و بدون جزییات است.
 

جمع‌بندی

برای قضاوت در مورد این دستگاه باید قیمت آن را در نظر داشت. نوسانات قیمت در بازار باعث می‌شود اعلام یک قیمت دقیق در مورد این دستگاه دشوار باشد ولی می‌توان گفت بهای آن تقریبا نصف قیمت رقبای اصلی است. اگر از قیمت صرف نظر کنیم و این دستگاه را صرفا از طریق امکانات و مشخصات فنی آن مورد توجه قرار دهیم، مالتی‌پد پرایم دو همچنان امتیازات قابل توجهی دارد زیرا ایرادات آن هر چند بر اساس سلیقه کاربران مختلف می‌تواند اشکالات جدی به این مدل وارد کند ولی همچنان جزیی هستند. به عنوان مثال فقدان جی‌پی‌اس و بلوتوث، درگاه HDMI و کیفیت دوربین، شامل برخی کاربردهای دستگاه می‌شوند و زمانی که آنها را در مقابل توان پردازش، طراحی، وزن و اندازه قرار دهیم کفه ترازو به سمت ویژگی‌های مثبت این مدل خواهد بود.


گزارش از : حسین عالیان

برچسب ها: دریچه ، بررسی ، تبلت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
melody
۱۲:۴۸ ۰۳ آبان ۱۳۹۲
قیمتش چنده؟!؟؟؟؟؟!!!!
آخرین اخبار