در روزهای پایانی سال بازار خرید شیرینی و شکلات رونق زیادی دارد و همه مردم با خرید انواع شیرینی و شکلات سعی دارند کام میهمانان خود را شیرین کنند. خرید شیرینی شب‌عید براي سفره‌های نوروزی از سنت‌های قدیم ایرانيان است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران خوزستان؛ با توجه به افزایش تقاضا خرید شیرینی در روزهای پایانی سال، امسال مثل سال‌های گذشته تولیدکنندگان با هزار امید و آرزو مقدمات تولید شيريني شب‌عید را فراهم کرده‌اند اما با کاهش تقاضا مواجه شده‌اند. مصرف‌کنندگان نیز با ذوق و اشتیاق به استقبال عید نوروز می‌روند اما قیمت‌های سرسام‌آور موجب ترديد آن‌ها در خريد شده است.
 امسال قيمت شیرینی هم مانند نرخ سایر اقلام موادغذایی مورد نیاز مردم، فراز و نشیب‌های زیادی را پشت سرگذاشت. از ابتدای سال و همزمان با افزایش قیمت مواداولیه قیمت شیرینی نیز دستخوش تغیراتی شد؛ به طوری که هر کیلوگرم شیرینی از 4 هزار تومان به بیش از 8 هزار تومان افزايش يافت.

در سال‌های گذشته شاهد صف‌های طولانی خرید شیرینی شب عید بودیم اما امسال به دلیل افزایش قیمت یا به عبارتی دو برابر شدن قیمت آن، تعداد زیادی از مردم به دلیل کمبود نقدینگی ترجیح می‌دهند اقدام به خريد شیرینی نكنند.

با توجه به انتظارات مردم براي كاهش قيمت‌ها، شاهد كاهش تقاضاي شيريني هستيم، اما با گذشت چندین ماه از افزایش قیمت شیرینی و نزدیک شدن به شب‌عید نه‌تنها قیمت شیرینی کاهش نیافته، بلکه 20 درصد نيز به قیمت آن اضافه شده است.

امیرحسین نظری رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خوزستان در خصوص مبنای قیمت گذاری شیرینی، گفت: قیمت شیرینی براساس هزینه‌های اولیه تولید تعیین می‌شود. امسال شاهد افزایش قیمت در کلیه اقلام مواد غذایی بودیم؛ بنابراین افزایش قیمت شیرینی ناشی از بالا رفتن مواداولیه تولید آن است.

وی اظهاركرد: شیرینی یک کالای لوکس است و مانند اقلام دیگر مواد غذایی نقش پررنگی در سفره مردم ندارد؛ به همين علت سازمان صنعت و تجارت ترجیح می‌دهد کالاهای اولیه مورد نیاز مردم از جمله برنج، مرغ، گوشت و میوه را با قیمت‌های مناسب در اختیار آن‌ها قرار دهد.

خرید شیرینی و پذیرایی عید یکی از سنت‌های دیرینه و از ارکان اصلی سفره‌های نوروز ایرانیان است که نمی‌توان از آن چشم‌پوشی کرد. حال با وجود افزايش قیمت‌های شیرینی، مردم عید خود را چگونه شیرین کنند؟

علی‌محمد رحمانی‌زاده، رییس انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان خوزستان در پاسخ به اين سوال عنوان‌كرد: امسال در قیمت شیرینی تغییر و تحولاتی رخ داده که نرخ‌گذاری آن توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت انجام شد.

وی افزود: از جمله اقداماتی که در راستای حمایت از مصرف‌کننده می‌توانیم انجام دهیم، بازرسی از واحدهای عرضه شیرینی و جلوگیری از گران‌فروشی است.

تشکل‌های حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان به عنوان چتر حمایتی مردم، در راستای حمایت از حقوق آن‌ها باید تمهیداتی جهت جلوگیری از افزایش قیمت‌ها بیاندیشند. شیرینی بر خلاف سایر کالاهای دیگر سبد خانوار، به وفور در بازار موجود است اما به دلیل کاهش توان خرید مردم، خریدار ندارد.

سیامک جعفری رییس اتحادیه شیرینی فروشان اهواز نيز به افزايش قيمت‌ و كاهش ميزان خريد اشاره‌كرد و گفت: سال‌هاي گذشته يك هفته مانده به عيد، توليد شيريني چند برابر مي‌شد اما امسال ميزان خريد شب عيد شيريني 60 درصد كاهش يافته‌است. بنابراين توليدكنندگان مجبور به توليد شيريني به ميزان كمتر از ظرفيت هستند.

وي افزود: ما راضي به افزايش قيمت شيريني نيستيم و اين افزايش ناشي از بالا بودن هزينه‌هاي توليد است.

رییس اتحادیه شیرینی فروشان اهواز ادامه‌داد: سال‌گذشته هزينه توليد شب عيد شيريني‌فروشان 12 ميليون تومان بود اما امسال به بيش از 40 ميليون تومان رسيده است. حال چطور مي‌توان با وجود چند برابر شدن هزينه توليد، قيمت شيريني را تغيير نداد.

در حال حاضر قيمت انواع شيريني با احتساب 60 درصد افزايش قيمت نسبت به سال‌گذشته به اين ترتيب است:

هر كيلوگرم شيريني ممتاز كره‌اي، گل محمدي، شيريني آلماني و خشك 8 هزار تومان

انواع شيريني‌تر و ميوه‌اي، تارت‌ و رولت 10‌ هزار تومان

انواع كيك يخچالي مغزدار 11 هزار تومان

شيريني نارگيلي 9500 تومان

شيريني گردويي 12 هزار تومان

انواع كيك‌هاي مافين، شكلاتي، ميوه‌اي و وانيلي 15 هزار تومان

هچنين قيمت هر كيلوگرم شكلات با توجه به كيفيت 7 هزار تا 20 هزار تومان و انواع تافي از 3 هزار تا 7 هزار تومان مي‌باشد.

چوب افزایش قیمت را نه‌تنها مصرف‌کننده بلکه تولیدکننده هم می‌خورد، زیرا وقتی مصرف‌کننده توان خرید ندارد، محصول تولیدکننده روی دستش می‌ماند و متضرر می‌شود.

امروز شیرینی‌های رنگارنگ پشت ویترین‌های براق در بسته‌بندی‌های زیبا برای خریدارن چشمک می‌زنند و در انتظار خریدارن نشسته‌اند اما /س...
برچسب ها: شیرینی ، رنگارنگ ، نوروز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.