يکي از سازمانهاي آمريکايي به اختصاص دو ميليون دلار به راه اندازي انقلاب فيسبوکي درجمهوري آذربايجان متهم شده است .

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران  ،‌ روزنامه اينترنتي روسي نيزاويسيمايا گازيه تا با اشاره به جنجال جديد در باکو در خصوص اتهامات مطرح شده عليه نمايندگي انستيتو دمکراتيک ملي آمريکا به خاطر تدارک انقلاب فيسبوکي درجمهوري آذربايجان چنين نوشت : سفارت آمريکا دراين کشور و نيز مقامات سازمان نامبرده اين اطلاعات را رد کرده اند. لائورا جيوئت مديرمنطقه اي انستيتو دمکراتيک ملي آمريکا در شرح اوضاعي که درپي انتشار مقاله جنجالي عين الله فتح الله يف خبرنگار و مدافع حقوق بشر در باره  اختصاص دو ميليون دلار به راه اندازي انقلاب فيسبوکي درجمهوري آذربايجان بوجود آمده است ؛ گفت: فعاليت اين انستيتو درجمهوري آذربايجان شفاف است،‌ به طورکامل قوانين محلي را رعايت مي کند و تصورات مربوط به مشارکت انستيتو دمکراتيک ملي آمريکا در هرگونه فعاليتي غيرواقعي است. وي درعين حال يادآور شد  اين سازمان همچون گذشته به کار روي مردم جمهوري آذربايجان با هدف ساختن آينده اي بهتر ادامه خواهد داد. به اين ترتيب  بر اساس اظهارات مديرمنطقه اي انستيتو دمکراتيک ملي آمريکا کارشناسان اين سازمان قصد دارند آينده بهتر جمهوري آذربايجان را از محل اجراي طرحهاي زيربنايي مانند ساخت جاده، برق کشي، خدمات عمومي، ساخت پارک، رسيدگي به محيط زيست و اجراي کمپينهاي اجتماعي و غيره بسازند. ولي اين مسائل نمي توانند حقايقي را که رسانه هاي جمهوري آذربايجان به آنها اشاره کرده اند رد کنند. به عنوان نمونه تصاويري از شرکت کنندگان راهپيمايي اعتراض آميز روز يکشنبه منتشرشده است که درميان آنها مي توان اعضاي انستيتو دمکراتيک ملي آمريکا و به ويژه روسلان اسد دستيارآلکس گريگوريفس مدير نمايندگي باکو را مشاهده کرد. به گفته برخي منابع روسلان اسد يکي از سازمان دهندگان کمپين ضد دولتي اخيردر شبکه هاي اجتماعي است. علاوه براين گفته مي شود آرين د ولف رئيس سابق دفتر انستيتو دمکراتيک ملي آمريکا که در زمان تجمع روز يکشنبه در خارج از جمهوري آذربايجان به سر مي برده در سايت تويتر گزارشهايي منتشرکرده  است که عملا ايده اجراي کودتا را در اين کشور تاييد مي کنند. بر اساس اين گزارش د ولف به همه تلاشهايي که براي رد تصوراتش صورت گرفته با لحن طنزآلود و تحقيرآميزي جواب داده است. 
گفتني است  هنوز هيچ واکنش رسمي به اتهامهاي مطرح شده عليه انستيتو دمکراتيک ملي آمريکا نشان داده نشده است. علاوه براين برخي تحليلگران با تجزيه و تحليل حوادث اخيراين فرضيه را مطرح کرده اند که غرب تاکتيکي در جمهوري آذربايجان به کارگرفته که سال گذشته در روسيه مورد استفاده قرار داد و هدف آن تضعيف رئيس جمهور اين کشور است. 
به عقيده راسيم موسابکف کارشناس برجسته سياسي و نماينده مجلس ملي جمهوري آذربايجان با توجه به اين که اين کشور در همسايگي ايران قرار دارد بعيد است که بي ثباتي آن پاسخگوي منافع غرب باشد. پس فقط ارمنستان و برخي همسايگان باقي مي مانند که خوشبختانه اهرمهاي واقعي براي تاثير گذاري بر اوضاع داخلي جمهوري آذربايجان را در اختيار ندارند و هميشه با قاطعيت جلوي هرگونه گامي از سوي آنها در اين زمينه گرفته شده است  و درآينده هم گرفته خواهد شد. 
وي در عين حال اين نکته را منتفي نمي داند که برخي محافل خارجي از اطمينان و استقلال عمل بيش ازحد الهام علييف رئيس جمهور آذربايجان در رابطه با مسائل مختلف بين المللي و طرحهاي بزرگ انرژي خوششان نمي آيد و ممکن است از ضعف دولت جمهوري آذربايجان خرسند شوند و به همين دليل تلاشهايي در اين زمينه به کار بگيرند و از جمله تجمعات اعتراض آميز را راه اندازي و ازآنها حمايت مالي کنند. 
ولي جمهوري آذربايجان کنوني با کشوري که بيست يا ده سال پيش بود تفاوت اصولي دارد و در صورت استفاده درست از امکانات موجود و رفتار صحيح مي تواند هرگونه تلاش منفي از خارج را خنثي کند و بر اوضاع کنترل داشته باشد.






اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار