اين نسبت در ايران 1/3 از کل مرگ و ميرها را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران زنجان رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به در پیش بودن هفته سلامت و شعار آن که جدی گرفتن فشار خون است،گفت:در سال 2012 از هر سه فرد بزرگسال یک نفر مبتلا به فشار خون هستند.

سروری ، چاقی و اضافه وزن، سيگار کشيدن، مصرف الکل، رژيم غذايی حاوی نمک يا چربي اشباع شده زياد، عدم مصرف ميوه و سبزی، کم تحرکی و نداشتن فعاليت بدنی کافی، استرس و عوامل ژنتيکی از علل مستعد کننده بيماری فشار خون برشمرد وافزود: اگر فشارخون بالا کنترل نشود، می تواند سبب نابينايی، ضربان نامنظم قلب و نارسايی قلب شود و همچنين خطر توسعه اين عوارض در زمانی که ساير عوامل خطر قلبی عروقی مانند ديابت وجود داشته باشد، بيشتر است

وی با بیان اینکه 40 درصد از بیماری‌های قلبی عروقی منجر به مرگ می‌شوند، ادامه داد: فشار خون دلیل بیش از 10 درصد از بیماری‌های قلبی عروقی  و نارسايي كليه است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه 25 تا 75 درصد از مردم از بیماری فشار خون خود اطلاعی ندارند،تاكيد كرد: بی علامت بودن این بیماری منجر به نامیده شدن آن به عنوان یکی از عوامل کشنده خاموش است.

سروری تغییر در شیوه زندگی را از راه‌های پیشگیری از ابتلا به فشار خون اعلام  وتصریح کرد: اندازه گیری منظم فشار خون برای افراد بزرگسال و کنترل آن در صورت بالا بودن دیگر راه‌حل پیشنهادی برای مقابله با این بیماری محسوب می‌شود.

وی سروری کنترل مصرف مواد غذایی و قند خون را يكي ديگر  از راه‌های کنترل بیماری فشار خون اعلام کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به تحقیق به عمل آمده در بین همه گروه‌های سنی استان تصریح کرد:  بر اساس این تحقیق 5.9 جمعیت مورد مطالعه استان به بیماری فشار خون مبتلا هستند.

سروری با بيان اينكه  شیوع بیماری فشار خون در بین جمعیت شهری استان بیشتر از جمعیت روستایی است اظهار كرد:درصد شیوع بیماری فشار خون در بین خانم‌ها بر اساس تحقیق در بین همه گروه‌های سنی 7.4 درصد و در بین آقایان 4.2 درصد اعلام کرد.

وي با بیان اینکه فشار خون در بین افراد بالای 70 سال با 30 درصد بالاترین شیوع را در سطح استان زنجان دارد، اضافه کرد: در تحقیق دیگری که در بین افراد بالای 15 تا 64 سال انجام شده است حدود 18.7 درصد از جمعیت مورد مطالعه به فشار خون مبتلا هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به مشابه بودن آمارهای ابتلا به بیماری فشار خون در استان زنجان با متوسط کشوری  خاطر نشان کرد: میزان شیوع بیماری فشار خون را در استان زنجان اندکی بالاتر از میانگین کشوری است./س


 

برچسب ها: فشار ، خون ، جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.