دکتر محمد مهدی نژاد نوری معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات وفناوری گفت: تصویب طرح های کلان ملی در شورای عالی عطف از مهم ترین موفقیت های پژوهشی و فناوری در سال 91 است.

به گزارش  گروه علمي باشگاه خبرنگاران به نقل از روابط عمومی وزارت علوم، دکتر مهدی نژاد در نشستی خبری ضمن تشکر از فعاليت مثبت وسازنده خبرنگاران در حوزه پژوهشی و با تحلیل وضعیت پژوهشي موجود کشور، اظهار داشت: بحث تحریم های اقتصادی آخرین ترفند دشمنان است که خود از آن به عنوان تحریم های فلج کننده وبی سابقه یاد کرده اند.

وی افزود: هدف اصلی دشمن از اعمال تحريم ها خسته کردن مردم بود که نه تنها موفق نشد بلکه نتیجه آن برعکس بود و ملت ایران نشان دادند که بیش از پیش پشتیبان نظام هستند.
دکتر مهدی نژاد با اشاره به پیشروی های دانش  و پیشرفت علم و فناوری در کشور گفت: جامعه علمی ما با انجام اموري از قبيل دستیابی به غنی سازی 20 درصد، پیشرفت در حوزه فضایی ، پرتاب ماهواره ، ساخت هواپیما در حوزه  پژوهشی  بسیار موفق عمل کرده است

دکتر مهدی نژاد تبدیل آب شور به شیرین و استفاده در حوزه كشاورزی و تولید واكسن های انسانی را از دیگر پروژه های كلان مصوب عنوان کرد و گفت: یکی از مهم ترین نیازهای کشور برای آینده نزدیک و دور، طرح های کلان ملی و اجرای آن در زمینه های مختلف پژوهش و فناوری است که 40 طرح کلان ملی با 60 میلیارد تومان اعتبار در 60 دانشگاه و پژوهشگاه کشور در حال انجام است و مطالعات اولیه آنها آغاز شده و تیم‌های تحقیقاتی این پروژه‌ها نیز شکل گرفته است.

وی در ادامه اظهار داشت:ارتباط دانشگاه و صنعت یکی دیگر از دستاوردهای سال 91 است و ارتباط دو جانبه با وزارت خانه های مختلفی از جمله نفت، صنعت و معدن، محیط زیست و وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات با دانشگاه ها و وزارت علوم برای برطرف سازی نیازهای کشور انجام شده است.

معاون پژوهش و فناوري وزیر علوم در ادامه سخنان خود به پروژه تحصیلات تکمیلی کارشناسی ارشد و دکتری اشاره کرد وگفت: از دیگر فعالیتهای پژوهشی در سال91 ،پروژه کارشناسی ارشد که هر دو سال یک بار و پروژه دکتری که هر چهار سال یک بار اجرا می شود، می باشد و طی دو سال گذشته بالغ بر 2 هزار و 500 پروژه دکتری پژوهش محور به سمت نیازهای کشور هدایت شده است.

وي افزود : آیین نامه پذیرش بورس موسسات یكی از شیوه های پذیرش دكتری پژوهش محور است كه در مهرماه سال آینده اجرایی خواهد شد و امید واریم 1500 دانشجو در این دوره ها پذیرش شوند.

 با اشاره به اعتبار 50 میلیارد تومانی تجهیزات پیشرفته دانشگاهی، خاطرنشان كرد: 50 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات پیشرفته به دانشگاه ها پرداخت كرده ایم .

وی همچنین به تعداد قطب های علمی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر 153 قطب علمی در دانشگاه های کشور فعال است که وظیفه مرجعیت علمی کشور را بر عهده دارند و در سال جاری مبلغ 10 میلیارد تومان برای این قطب های علمی اختصاص یافته و امیدواریم در سال آینده مسئولین ، اساتید و دانشجویان توجه بیشتری به این قطب های علمی داشته باشند.

معاون وزیر علوم  با اشاره به بیمه تامین اجتماعی قراردادهای پژوهشی گفت: در سال جاری برای بهینه سازی زیر ساخت های قانونی كارگروه خاصی با عنوان صنعت و دانشگاه در مجلس شورای اسلامی تشكیل داده ایم كه این كارگروه در خصوص بیمه قراردادهای پژوهشی فعالیت خواهد كرد.
دکتر مهدی نژاد در بخش دیگری از سخنان خود درخصوص کمیسیون عالی شورای عتف گفت: در این کمیسیون سیاست ها و اولویت های پژوهشی را هدفمند کردیم و  گزارش عملکرد پژوهشی سالانه جهت آسیب شناسی و ارزيابي برای سومین بار به شکل حرفه ای به مجلس ارائه شده است.
معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم همچنین به قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرد و گفت: این قانون در سال 91 امضا شده است و سال 92اميدواريم  شاهد فعالیتهای برجسته و افزایش شرکت های دانش بنیان باشيم.

وی در ادامه سخنان خود با اشاره به تولید علم ایران در سطح جهان و منطقه گفت: بر اساس آخرین آمار در پایگاه اسکوپوس و آی اس ای مربوط به 20 اسفند ماه1391 ، ایران در سال 2013 در پایگاه اسکوپوس با تولید6 هزار و900 مقاله، رتبه 15 دنیا و اول در منطقه و بر اساس پایگاه آی اس آی با تولید 2هزار و 925مقاله، رتبه 17 دنیا و اول منطقه را کسب کرده است، همچنین در سال 2012 بر اساس آمار پایگاه آی اس آی رتبه 20 دنیا و دوم منطقه و بر اساس آمار اسکوپوس رتبه 17 دنیا و اول منطقه را کسب کرده بود.

دکتر مهدی نژاد با اشاره به برنامه های سال 92 معاونت پژوهش و فناوري وزارت علوم گفت :  در سال 92 سیاست های پژوهشی یکی از مولفه هایی است که در اقتصاد دنیا مورد توجه قرار می گیرد .
وی همچنین با اشاره به عملكرد وزارت علوم در خصوص توسعه شبكه شاعا (شبكه آزمایشگاه علمی ایران) گفت: این شبکه در بستر شبكه علمی ایجاد می شود كه در حال حاضر نرم افزار آن آماده شده و امیدواریم با همكاری وزارت ارتباطات بتوانیم در سال آینده شبكه علمی و شبكه آزمایشگاهی را در كشور توسعه دهیم.
معاون پژوهش و فناوری وزارت علوم در خصوص بودجه پژوهشی سال 92 نیز گفت: بودجه پژوهشی تقریباً در سال 92 بیش از سه هزار میلیارد تومان است که هم ردیف با بودجه پژوهشی سال 91 است که امیدواریم با تعاملات بیشتر با مجلس شورای اسلامی و دولت این ارقام افزایش یابد.
وی در خصوص اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی نیز افزود: امسال دولت به طور اختصاصی مبلغ 75 میلیارد تومان برای این صندوق اختصاص داده است.
وی از ایجاد كارگروه اقتصاد مقاومتی در دانشگاه تهران خبر داد و افزود: با ریاست دانشگاه تهران كارگروه اقتصاد مقاومتی ایجاد شده و امیدواریم در سال آینده بتوانیم مدل مناسبی از اقتصاد مقاومتی ارائه دهیم.

دکترمهدی نژاد با تاكید بر اینكه اقتصاد مقاومتی با اقتصاد ریاضتی متفاوت است، گفت: در اقتصاد مقاومتی ما به دنبال استفاده از ظرفیت ها و ابداع فرصت های جدید هستیم.

معاون وزیر علوم توسعه نشریات علمی پژوهشی را از دیگر برنامه های وزارت علوم عنوان كرد و گفت: براساس قانون برنامه پنجم توسعه تعداد نشریات باید نسبت به تعداد نشریات در برنامه چهارم دو برابر شود.

وی تعداد نشریات علمی تا پایان برنامه چهارم را 50 نشریه اعلام کرد و اظهار داشت: در سال91 مجوز103 نشریه علمی پژوهشی و 14 نشریه علمی ترویجی صادر شده است . /ع2
برچسب ها: علوم ، فناوری ، دانشگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار