"جان هادسون" تحلیلگر نشریه "فارن پالسی" در مقاله اخیر خود از شکاف و اختلاف شدید میان نمایندگان کنگره آمریکا بر سر تصویب یا عدم تصویب لایحه تشدید تحریم های ضد ایرانی علیه کشورمان می گوید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از فارن پالسی، نویسنده مقاله با اشاره به مقابله بخشی از نمایندگان آمریکایی با تصمیم سناتورها و نمایندگان ضد ایرانی می نویسد "در حالیکه جمعی از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا قصد دارند تا به لایحه تشدید تحریم های ضد ایرانی علیه ایران در روز چهارشنبه رای مثبت دهند عده ای دیگر از نمایندگان لیبرال دموکرات مجلس نمایندگان گام هایی را برای مقابله با این اقدام برداشته اند.


در نامه ای که بدست نشریه "کیبل" رسیده است "جیم مک درموت"، "جان کانیرز"، "کیت الیسون" و "جیم مک گاورن" از جمله نمایندگانی بوده اند که خواستار به تعویق افتادن تصویب لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران بوده اند. این نمایندگان علت مخالفت خود را به خطر افتادن تلاش دولت "باراک اوباما" رییس جمهور آمریکا برای تعامل با دولت جدید ایران بر سر برنامه هسته ای آن کشور در پی تصویب احتمالی لایحه مذکور اعلام کرده اند." 

نویسنده مقاله در ادامه با اشاره به اختلاف نظرهای موجود میان کنگره و کاخ سفید در مورد تشدید تحریم های علیه ایران می افزاید "از سوی دیگر میان کنگره و کاخ سفید نیز اختلافات شدیدی بر سر تشدید تحریم ها علیه ایران وجود دارد. از سویی می توانید دولت اوباما را ببینید که هفته گذشته با رفع بخشی از تحریم های وضع شده علیه واردات دارو به ایران نشان داد که تمایل دارد تا با دولت روحانی تعامل داشته باشد و در سوی دیگر مجلس نمایندگان آمریکای تحت کنترل اکثریت نمایندگان جمهوریخواه را می بینید که خواستار تشدید تحریم ها علیه صادرات نفت از ایران به سایر کشورهای جهان هستند.

در مقابل بخشی از نمایندگان دموکرات آمریکایی با انتشار نامه ای در مخالفت با نظر نمایندگان تندروی جمهوریخواه نوشته اند "ما بر این باوریم که رای دادن به لایحه تشدید تحریم ها علیه ایران پیش از برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور ایران اقدامی "غیر مسئولانه" و "مضر" خواهد بود. راه حل دیپلماتیک هنوز هم بهترین ابزار برای متقاعد کردن ایران است در نتیجه مجلس نمایندگان آمریکا نبایستی این فرصت را با تصویب لایحه تشدید تحریم ها علیه آن کشور از بین ببرد." 


نویسنده در ادامه به تلاش نمایندگان دموکرت برای عدم تصویب لایحه ضد ایرانی اشاره می کند و می افزاید "الیسون نماینده آمریکایی در حال تلاش به منظور جمع آوری امضا برای جلوگیری از تصویب این لایحه است. وی و سایر نمایندگانی که با او همکاری می کنند معتقدند که "حسن روحانی" رییس جمهور منتخب ایران خواستار بهبود روابط با غرب است و تصویب چنین لایحه ای می تواند به ضرر آمریکایی ها باشد.

آنان در نامه خود از اوباما خوستارند تا تحریم ها کنونی علیه ایران را کاهش دهد. در این میان یکی از سخنگویان "جان بوئنر" سخنگوی مجلس نمایندگان آمریکا از پاسخگویی به درخواست این گروه از نمایندگان آمریکایی خودداری ورزیده است.علیرغم پول های زیادی که از سوی لابی های مختلف برای تصویب این لایحه خرج شده است اما بسیاری از نمایندگان آمریکایی در مورد آن تردید دارند بخصوص آنکه در ماه گذشته میلادی نزدیک به یک سوم از نمایندگان مجلس نمایندگان آمریکا با امضای نامه ای از دولت اوباما خواستند تا از "فرصت ایجاد شده در ایران برای تعامل با آن کشور در زمینه برنامه هسته ای استفاده کند." ایده اصلی نگارش این نامه از سوی "چارلز دنت" و "دیوید پرایس" از نمایندگان آمریکایی بود." 


تحلیلگر "فارن پالسی" در ادامه به کارشکنی های متقابل عده ای از نمایندگان جنگ طلب آمریکایی که رویکردی ضد ایرانی دارند می نویسد "در مقابل تلاش هایی از سوی نمایندگان جنگ طلب آمریکایی برای مقابله با اقدامات نمایندگان دموکرات کنگره آمریکا در حال انجام است. برای مثال، "لیندسی گراهام" نماینده آمریکایی سه شنبه گذشته در جمع گروهی از اعضای لابی های صهیونیستی آمریکایی از دولت اوباما خواست تا برای توقف برنامه هسته ای ایران دست به تجاوز نظامی علیه آن کشور بزند. در این میان اما "لاورنس ویلکرسون" یکی از مقامات راشد پیشین در دوران وزارت "کالین پاول" در وزرات دفاع آمریکا و "ژوزف هور" فرمانده مرکز فرماندهی مرکزی آمریکا در مقاله ای که در نشریه "هیل" منتشر کردند اظهار داشتند که کاخ سفید نبایستی امیدهای ایجاد شده با روی کارآمدن رییس جمهوری معتدل در ایران برای تعامل میان دو کشور آمریکا و ایران را با تصویب لایحه تشدید تحریم های علیه جمهوری اسلامی ایران ناامید سازند."



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار