مديركل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی از نمايش ملاژ كتيبه هاي دو هزار و 700 ساله استان در موزه آذربايجان خبر داد.

به گزارش خبرنگارباشگاه خبرنگاران تبریز، تراب محمدی افزود: قالب هاي گچي سه كتيبه تاريخي استان پس از تهيه در طبقه همكف موزه آذربايجان به نمايش درآمد.

محمدي اين سه كتيبه را متعلق به دوره اورارتوها دانست و گفت: كتيبه «سقندل» ورزقان و دو كتيبه «رازليق» و «نشتبان» شهرستان سراب كتيبه هايي هستند كه ملاژ آنها تهيه شده است.

وي تشريح كرد: اين كتيبه ها فتح نامه هايي سنگي هستند كه با خط ميخي اورارتويي نوشته شده و در دل كوه حك شده اند.

مديركل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان با اشاره به آسيب هاي وارد شده به كتيبه هاي اصلي، اظهار داشت: با توجه به قرارگيري اين كتيبه ها در دل كوه و قرار داشتن در دسترس مردم، به مرور زمان دچار تخريب هاي مردمي و سايش ها و آسيب هاي طبيعي شده اند.

محمدي تهيه ملاژ از اين كتيبه ها را اقدامي در راستاي مستندنگاري و حفظ اين آثار عنوان كرد و گفت: پس از تهيه قالب هاي گچي از اين كتيبه ها، ملاژها هم اكنون در طبقه همكف موزه آذربايجان كه محل نمايش آثار دوره پيش از تاريخ و تاريخي است، نگهداري مي شود.

وي با اشاره به تاريخچه و ماهيت اين كتيبه ها يادآور شد: كتيبه سقندل فتح نامه «سار دوري پسر آرگيشتي» در 10 سطر و كتيبه هاي رازليق و نشتبان سراب فتح نامه هاي آرگيشتي پسر روسا هستند كه پس از لشكركشي هاي خود به اين منطقه فتح نامه را نوشته و در اين دو شهرستان نصب كرده اند.

اين مقام مسئول با اشاره به آماده شدن اين كتيبه ها براي بازديد گردشگران و علاقه مندان در تعطيلات نوروزي، تصريح كرد: كتيبه هاي معرفي اين ملاژها به دو زبان فارسي و انگليسي نيز در كنار اين آثار در موزه آذربايجان نصب شده است.

لازم به ذكر است، اورارتوها قومي تاثيرگذار بر حكومت هاي بعدي ايران و شاخص در صنعت فلزكاري بودند كه توسط مادها منقرض شده و علم و هنرشان به مادها و بعد به هخامنشيان منتقل شد.

يادآور مي شود، موزه آذربایجان، مانند سایر موزه های آذربایجان شرقی در ایام تعطیلات نوروز، همه روزه از ساعت 9 صبح الی 9 شب آماده بازدید گردشگران و علاقه مندان به آثار تاریخی و فرهنگی خواهد بود./س

برچسب ها: موزه ، آذربایجان ، ملاژ
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.