"سنندج " دومين شهر بزرگ كردنشين ايران است كه شهر به عمارت‌ها و مردمانش به مهمانوازي معروفند.

به گزارش خبرنگار حوزه میراث فرهنگی باشگاه خبرنگاران ؛ "سنندج" يا همان سفه دژ مركز استان كردستان و از شهرهاي توريستي غرب ايران است كه قدمت آن به دوران صفويه مي‌رسد.


مي‌گويند وقتي سليمان خان پس از شكست دشمنانش قصد بازگشت به پايتخت را داشت مجذوب زيبايي‌هاي اين ناحيه شده و مدتي در آنجا اتراق مي كند سپس دستور ساخت عمارتي مجلل درآن محل را مي دهد تا از تابستان‌هاي خنك و بهار زيباي آن لذت ببرد.


بدين ترتيب شهر "سنندج" پايه گذاري شد كه بعدها عمارت هاي متعددي در آن ساخته شد به طوريكه اكنون به شهر عمارت‌ها معروف است. از جمله عمارت‌هاي باقي مانده در اين شهر مي‌توان به عمارت هاي خسرو آباد، مشير ديوان، امجد الاشراف، وكيل الملك، ملا لطف الله شيخ الاسلام، ملك التجار، شيخ محمد باقر غياثي، سالار سعيد آصف وزيري و ... اشاره كرد كه هر كدام در نوع خود بي‌نظير است از آجركاري‌هاي زيبا و ارسي هاي پركار تا شيرواني با طرح كلاه فرنگي به اشكال گوناگون .


سد قشلاق از ديگر جاذبه هاي طبيعي سنندج است كه بر روي رودخانه قشلاق به مساحت 934 هكتار احداث شده و مكان مناسبي براي ورزش‌هاي آبي است.
خود شهر سنندج به صورت طبيعي در يك دره نسبتا مسطح محسور شده اما بيشتر قسمت‌هاي جديد شهر در خارج از اين محدوده شكل گرفته است.


"سنندج" در بهار و تابستان هواي بسيار مطبوع و دلنشيني دارد و همانطور كه شهر به داشتن عمارتهايش مي‌بالد مردم اين شهر هم به داشتن حس مهمانوازي بي‌رياي خود مي‌بالند به طوريكه نمي‌توان گردشگري را يافت كه از سفر به سنندج خاطره خوبي نداشته باشد.
مي‌گويند كليد درب خانه‌هاي مردم در دست گردشگران است چون درب خانه هاي سنندج هميشه بر روي مهمانان باز است./ص

گزارش از: عليرضا شوكتي


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۱
Iran (Islamic Republic of)
محمت
۰۲:۴۸ ۰۳ فروردين ۱۳۹۲
عالییییییییییییییییییییییی
Iran (Islamic Republic of)
سلیم
۰۲:۴۶ ۰۳ فروردين ۱۳۹۲
من اصلیت سنندجی دارم خیلی ذوق زده شدم که دیدم در مورد سنندج نوشتید. مرسی مرسی مرسی...
Iran (Islamic Republic of)
سفیر
۲۰:۲۷ ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
من رفتم (سنندج= سنه دژ ) مردمش مثل آب وهواش پاک و مثل طبیعتش با سخاوت هستند .
Iran (Islamic Republic of)
رازي
۱۶:۲۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
خيلي باحال بود...
Iran (Islamic Republic of)
AAA
۱۳:۰۶ ۲۸ اسفند ۱۳۹۱
فوق العاده بود
آخرین اخبار