آيا تا حالا به اين انديشيده ايد که منظومه شمسي چگونه و توسط چه کسي شکل گرفته و يا اينکه تا کنون به چه علت علمي از هم نپاشيده است؟اگر دوست داريد با مادر علمي منظومه شمسي آشنا شويد بخوانيد.

به گزارش خبرنگار گروه علمي باشگاه خبرنگاران خورشید یکی از ستارگان کهکشان راه شیری و تنها ستارهٔ سامانه خورشیدی محسوب می شود که مکان آن مرکز کهکشان است و می‌توان گفت خورشید یک کُره کامل است که از پلاسمای داغ ساخته و در میانهٔ آن میدان مغناطیسی قوی جریان دارد ؛ این ستاره قطری حدود یک میلیون و 392 هزار کیلومتر را به خود اختصاص داده و سرچشمهٔ اصلی نور، گرما و زندگی بر روی خاکی  زمین است.

قطر ستاره خورشید 109  برابر قطر زمین است و جرمی حدود 330 هزار برابر جرم زمین را از آن خود کرده این ستاره از گونه کوتوله زرد رنگ است که پلاسمای آن دائما در حرکت همرفتی فرار دارد وگاز های آن از هسته به بیرون می آید و دوباره به داخل باز می گرددند.

گذشتگان ما خورشید را با نام های دیگری چون خور، هور، مهر و روز می شناختند و گردش این ستاره در مدار استوایی اش نزدیک به ۲۸ روز زمینی است.

دانشمندان فاصله ۲۰ تا ۲۵ درصدی شعاع خورشید را به عنوان هسته خورشید در نظر گرفته اند و دمای آن را نزدیک به ۱۵٫۷ میلیون کلوین تخین زده اند در صورتی که دمای سطح خورشید نزدیک به ۵٬۸۰۰ کلوین است و سرعت گردش هستهٔ خورشید به دور خودش از سایر مکان های  شعاعی این ستاره سریع تر است.

خورشید در سطح خود دارای لکه هایی است که هر ۱۱ سال همراه با چرخهٔ خورشیدی تغییر می‌کند و تعداد لکه‌های خورشیدی قابل دید ثابت نیست ومعمولا تنها تعدادی از لکه‌های خورشیدی که در عرض‌های بالای خورشید قرار دارند قابل دیدند هستند ؛ گاهی هم هیچکدام دیده نمی‌شوند./ع2



برچسب ها: منظومه ، ستاره ، زمین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار