از هر سو که وارد پایتخت طبیعت می شوی قندیل های برفی کوه های ˈدناˈ و ˈخامیˈ تجلی زیباترین شادباش آمدن به دیار مهربانی ها و سرزمین سحرآمیز جلوه بدیع خلقت است.

 
به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران یاسوج، ستیغ های سر به فلک کشیده دنا و لبخند برفی این بلندترین چین خوردگی زاگرس با دامنه های پوشیده از جنگل های انبوه و دشت های آذین بسته از گل و گیاه تماشایی ترین فرش چشم انداز مفرح را در قدم مسافران نوروزی گسترانیده است.
تماشای ستیغ های برفی کوه ˈخامیˈ مرتفع ترین چین خوردگی اقلیم گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد با فاصله ای اندک از استان های گرمسیری جنوب کشور نیز زیباترین و متنوع ترین جاذبه برای مسافران خطه جنوب کشور است.
اینجا کوه ها، دشت و دمن، جنگل های وسیع، آبشاران مفرح، رودهای خروشان با مناطر بدیع، تالاب ها و دریاچه سدها در فاصله کمی از زاگرس بخش زیادی از زیبایی های ایران زمین را در خود جای داده است.
کهگیلویه و بویراحمد گرچه یک درصد خاک ایران را دارد ولی ویژگی های متنوع جغرافیایی، اقتصادی، زیست محیطی و آب و هوایی آن نمادی از یک ایران کوچک است.
وجود کوه های مرتفع با قله هایی به ارتفاع بیش از چهار هزار متر، برف انبارهای کم نظیر، یخبندان های شدید، مناطق گرمسیری تفتیده، مناطق نیمه گرمسیری و سرحدات خوش آب و هوا اقلیم چهار فصلی را به وجود آورده است.
کهگیلویه و بویراحمد در مرز استان های فارس، اصفهان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و بوشهر واقع شده و هر گوشه از این استان کوچک بخشی از ویژگی فرهنگی، جغرافیایی و طبیعی استان های مجاور و سایر مناطق کشور را دارد.
تنوع آب و هوایی در کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یک منطقه محدود و کوهستانی به گونه ای است که در برخی روزها اختلاف درجه هوا در حدود 150کیلومتر از این منطقه به 20 درجه سانتیگراد می رسد.
کهگیلویه و بویراحمد مرکب از هشت شهرستان بویراحمد، دنا، گچساران، باشت، کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده با جمعیتی افزون بر 650 هزار نفر بخش زیادی از زیباترین مواهب طبیعی و ظرفیت های اقتصادی و گردشگری کشور را در خود جای داده است.
داشتن 10 درصد منابع آبی و 20 درصد نفت و گاز کشور از جمله قابلیت های اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد است.
این استان با داشتن حدود 900 هزار هکتار جنگل به ویژه جنگل مقاوم بلوط از لحاظ سطح پوشش جنگلی رتبه دوم کشور را دارد.
وجود بخش زیادی از جنگل های بلوط کشور در کهگیلویه و بویراحمد سیمای این استان را سبزفام کرده تا جایی که شهر یاسوج مرکز استان به پایتخت طبیعت ایران شهرت دارد.
وجود رودهای خروشان، چشمه ساران پرشمار، آبشاران کم نظیر و دشت های سبز و حاصلخیز تنوعی از چشم اندازهای بدیع خلقت را در گوشه و کنار این منطقه کوهستانی عرضه قدم مسافران نوروزی کرده است.
10 منطقه حفاظت شده، پارک ملی و شکار ممنوع به وسعت 270 هزار و 340 هکتار در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که بخشی در خوزستان و اصفهان واقع شده است.
80 درصد وسعت کهگیلویه و بویراحمد را جنگل ها تشکیل داده و این امر موجب شده بخش زیادی از زیباترین مواهب طبیعی با جلوه های سحرآمیز خالق هستی در این خطه شمال گونه خودنمایی کند.

کهگیلویه و بویراحمد بر اساس آمار سالانه ویژه در فصل های بهار و تابسشتان پذیرای بیش از 10 میلیون مسافر از اقصی نقاط کشور بوده که این امر بیانگر اهمیت گردشگری منطقه است.
وجود 760 اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی، داشتن موقعیت جغرافیایی واقع در مرز میانی چند استان بزرگ جنوب، غرب و مرکز کشور و نزدیکی بخشی از کهگیلویه و بویراحمد با بنادر جنوب کشور به بخش گردشگری و گردشگرپذیری این استان رونق مضاعفی داده است.
این روزها حرم مطهر امامزاده بی بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) با ظرفیت پذیرش یک میلیون مسافر در ایام نوروز، تفرجگاه های گرمسیری شلال دون و گناوه گچساران، بی رحکون، دم اشکفت باشت، باغ بلقیس چرام، برم الوان بهمئی و شهر تاریخی دهدشت پذیرای شمار ریادی از گردشگران نوروزی است./س
برچسب ها: قندیل ، برف ، مسافران ، دنا
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.