جغرافیای زیبای ساحلی، جلگه ای و کوهستانی هرمزگان از شمال سر بر شانه های دیار کریمان، "شهداد کرمان" گرم ترین نقطه کره زمین دارد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  بندر عباس
اندکی آنسوتر بر تخت جمشید، عظیم ترین بنای سنگی جهان در شهرمردمان پارس، شیراز؛ شهر گل و بلبل، تکیه زده است.

از جنوب، دامان در آبی ترین آبهای استراتژیک دنیا در خلیج فارس، یکی از کهن ترین دریاهای دنیا نهاده است.

از شرق، گوش به موسیقی غنی بلوچستان و اندیشه دراستان اسطوره ای سیستان، دیار پهلوانان ایران زمین دارد.

تاج غروب طلایی اش را بر فراز زاددگاه رییس علی د لواری، بوشهر، شهر مردمان مهربان می نهد.

بزرگترین بندرایران

هو میرزاد، پایتخت اقتصادی ایران، قطب آلومینیوم کشور و مرکز جنوبی ترین استان ایران است.

"سالمونت" یونانیها، گامبرون پرتغالی ها و جرون کهن از دیگر نام های بندرعباس بوده اند.

این شهرستان زیبای ساحلی از هلندی ها، عمارت کلاه فرنگی؛ از هندی ها، معبد هندوها؛از دوران صفویه، حمام و مسجد گله داری،مجموعه برکه های باران و موزه آب؛ از سده ۱۲ و ۱۳ه ق، مسجد جامع دلگشا و از دوران بعد از اسلام، زیارتگاه خضر نبی (ع) را به یادگار دارد.

"پل لاتیدان" طویل ترین پل قدیمی گِلی ایران ا ست

‏این پل در ۵۰ کیلومتری غرب بندرعباس بر روی روددخانه کُل (کول) ایجاد شده واز دیگر یادگارهای دوره صفوی است.

برخلاف پل های دیگر دوره صفوی که آجری هستند، این پل از سنگ بدون شکل دارای صد دهانه بوده که در حال حاضر ۳۳ دهانه آن مشهود است که در میان آن ها چشمه تاق هایی در دو طبقه تعبیه شده اند .بنای این از عالی ترین طرح های پل سازی ایران قدیم محسوب می شود.

"قشم" بزرگترین جزیر خلیج فارس

بزرگترین جزیره ایرانی با طبیعت شگفت انگیزش که به عجایب هفتگانه شهرت یافته است.

دره ستاره ها به عنوان بخشی از ژئو پارک آثار طبیعی در سازمان یونسکو به ثبت رسیده است. غار خربس نیایشگاه مهر و محلی برای ستودن الهه میترا بوده است. چاه های طلادر جنوب شرقی بافت قدیم شهر و در یک گودال سنگی حفر شده اند. به روایت اهالی لافت، تعداد چاه ها در گذشته ۳۶۵ عدد بوده و مردم هر روز سر یکی از این چاه ها را باز نموده و از آب آنها استفاده می کردند.

یکی از زیبایی های جزیره قشم، جزا یرناز است که در نزدیکی سواحل شرقی قرار دارد و هنگام غروب بسیار دیدنی است. قلعه پرتغالی ها در سال ۱۵۰۷ میلادی توسط دریانورد پرتغالی به نام آلفونسو آلبرکوک در این جزیره از سنگ های آهکی و گچی با ملاط ساروج محلی ساخته شده است. جنگل های حرا عجیب ترین عناصر طبیعی هستندکه از بندر لافت تا روستای طبل کشیده شده؛ امکان سفر دریایی در بین درختان حرا و دیدن بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی و مهاجر، بسیار لذت بخش است.

طولانی ترین غار نمکی جهان

غار نمکدان در جزیره قشم حدود ۶ هزارو ۵۸۰ مترطول دارد.جریان آب نمک در کف غار، قند یل های نمکی،دریاچه نمک، وچشمه نمک از چشم انداز های دلپذیر آن است.

"هرمز"بهشت زمین شناسان دنیا

جزیره هرمز در دهانه خلیج فارس یا تنگه هرمز، یکی از حساس ترین و حیاتی ترین گذرگاه های آبی عصر حاضر دنیا قرار گرفته،گنبد نمکی هرمز در جهان معروف می باشد. این جزیره، مهم ترین زیستگاه ماهی های آب شور و میگو می باشد.به دلیل وجود کانی ها و سنگ های زیبا، لقب موزه مردم شناسی طبیعت را زمین شناسان بر روی این جزیره نهاده اند. آب سنگ های مرجانی، سواحل صخره ای، پوشش گیاهان بومی و حیاط وحش از دیگر ویژگی های طبیعتی هرمز می باشد.

خاک یکی از دیدنی های جزیره هرمز می باشد. زیرا که این جزیره به ساحل های رنگین و خاک رنگی اش معروف است. ساحلش به رنگ طلایی و نقره ای بوده و گردشگران و جهانگردان بسیاری را به سوی خود جلب می کند. صخره نمکی و نمک هایی که هنگام بارندگی با ترکیبی از رنگ های سپید، سرخ و طلایی حالت خاصی به خود می گیرند بسیار دیدنی می باشند. قلعه پرتغالی هااز دیگر جاذبه های این جزیره رویایی است.سواحل رنگی هرمز که هر یک رنگ خاص خود را دارد، نمونه ای از شاهکار طبیعت می باشد که از کوه های رنگی اش آغاز و در ساحل زیبایش به اوج می رسد. این سواحل تنوعی کم نظیر دارند به طوری که هر کدام به تنهایی می تواند با زیبایی خویش آدمی را مبهوت کنند. به طور مثال ساحل ماسه ای که در شمال شرقی جزیره قرار دارد دارای اشکال مختلفی است که مدام در حال تغییر شکل می باشد. در قسمت نیمه ی جنوبی جزیره، ساحل دیگری واقع شده که بیشتر صخره ای می باشد و از صخره های کم ارتفاع و حفره های متنوع کوچک تشکیل شده است. ساحل دیگر هرمز به ساحل نقره ای معروف است چراکه این ناحیه به گونه ای می باشد که ظاهری نقره فام دارد که بسیار زیبا می باشد.

ساحل این قسمت از جزیره به رنگ سرخ بوده که به ساحل سرخ معروف است. معدن خاک سرخ هرمز را جزء معادن بزرگ جهان می شناسند.

"ابو موسی" کوچکترین شهرستان ایران

ابوموسی جنوبی ترین نقطه ایران است. نام این جزیره "بابا موسا" بوده : «چون جزیره ی بوموسا دارای آب شیرین، کشتزار و مراتع مرغوب بوده است، مردم بندر لنگه تا ۸۰ سال پیش، آن را "گپ سبزو" یعنی سبزه زار بزرگ می خواندند. این جزیره در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و هم‌ چنین در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه واقع شده است. جزیره بوموسا یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن در حدود ۵/۴ کیلومتر است. شهر بوموسا مرکز جزیره بوموسا است. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۶ متر و مساحت آن ۲۲ کیلومتر مربع است.

جزیره ابوموسی نزدیک ‌ترین پهنه خشکی از خاک ایران به خط استوا است

وسعت شهرستان ابوموسی مشتمل بر جزایر بوموسا، جزیره تنب‌ بزرگ ، تنب کوچک ، سیری ، فرور بزرگ و فرور کوچک است.

" کیش " جزیره بیضی شکل

جزیره کیش از نظر محیط زیست طبیعی، یکی از بکرترین مناطق خلیج فارس است. سواحل کم نظیر این جزیره مرجانی، نه تنها در فصول گوناگون سال، بلکه در طول یک روز،‌ در ساعات مختلف جلوه‌های بدیع و گونه‌گون و بسیار زیبایی از طبیعت را به تماشا می‌گذارند. سواحل کیش در شرق و شمال شرقی و جنوب، از زیباترین سواحل جهان است. در سواحل جنوب غربی آن زیباترین منظره غروب خورشید را می توان دید.

از جمله نقاط دیدنی جزیره کیش آکواریوم بزرگ آن است که در گوشه شرقی جزیره، با معماری زیبا قرار دارد و گونه‌های مختلف ماهیان و آبزیان اطراف جزیره در آن به تماشا گذارده شده است. قریب هفتاد نوع ماهی تزئینی در این آکواریوم وجود دارد که از نظر شکل و رنگ پولک ‌ها و زیبایی ظاهری، کم نظیر و برخی از آنها نیز بسیار کمیاب هستند. علاوه بر این، مرکز پرورش و کشت مروارید کیش یکی از جذاب ‌ترین دیدنی ‌های جزیره است.

اسکله تفریحی جزیره کیش با امکانات مفید و مختصر در بخش جنوبی جزیره از دیگر جاذبه‌ های کیش است. در این اسکله سرگرمی‌ هایی از قبیل گردش روی آب با قایق کف شیشه ‌ای که از بالای آن می ‌توان عبور گروهی ماهی‌ ها و زیبایی ‌های دنیای زیر آب را مشاهده کرد، ‌همچنین امکانات ورزش اسکی روی آب برای علاقه مندان فراهم شده است. «غواصی» نیز از جمله تفریحات به یاد ماندنی است که در آب ‌های گرم خلیج فارس به همراه راهنمایان مجرب امکان‌پذیر است.

در کنار اسکله‌ تفریحی، پیست دوچرخه ‌سواری نیز در پیرامون جزیره احداث شده است. در این مجموعه (اسکله تفریحی) امکان بازدید از هتل بزرگ کیش و ساختمان ساحلی کازینوی سابق وجود دارد. همچنین در اطراف یکی از کهنسال ‌ترین درختان جزیره، مجموعه‌ ای تفریحی و دیدنی ایجاد شده که به مجموعه درخت سبز معروف است و از جمله مراکز زیبا و جذاب جزیره کیش است و مسافران بسیاری را به خود جذب می ‌کند. جزیره کیش همچنین معماری خاصی را به نمایش گذاشته است که برای هر تازه واردی جالب و در خور تحسین است.

همچنین کیش اولین بندر آزاد تجاری ایران است که اکنون روزانه هزاران نفر جهت خرید و دیدار از زیبایی های طبیعی این جزیره به سمت آن عزیمت می کنند.

قدیمی ترین گورستان ایران

کاوشگران و باستان شناسان، تمدن گرویی روستای ماشنگی بخش رودخانه را جزو قدیمی ترین تمدن های ایران باستان و گورستان این محل را قدیمی ترین گورستان ایران لقب داد ه اند.

زیارت سید سلطان محمد(ص)، سواحل زیبای رودخانه ها، نخلستان ها، کاخ و باغ شاه، دشت مور، ناز دشت و باغات مرکبات بعضی از جاذبه های گردشگری این بخش می باشد.

زیبا یی ها ی خاص

بندر کنگ، عروس بنادر؛ بندر لنگه یا گوگانا، بندر مروارید؛ جزیر شیتور،با ارزش ترین و مهمترین پناهگاه های حیات وحش خلیج فارس؛. جزیره لاوان دورترین جزیره نسبت به مرکز استان هرمزگان است یکی از شگفتی‌های این جزیره وجود کندوهای عسل در کنار تأسیسات نفتی و مخازن آنهاست که عسل آنها به رنگ سبز تیره است و بوی نفت می‌ دهد، اما طعم آن مشابه عسل‌ های معمولی است. اهالی جزیره در فصل معینی از سال به صید مروارید می ‌پردازند و تنها کالای صادراتی جزیره، مروارید آن است. جزیره هندورابی این جزیره سرزمینی هموار و تقریباً بدون عارضه طبیعی است.

جزیره هنگام که به شکل مخروط ناقصی است در کرانه های جنوبی قشم واقع شده و دارای معادنی چون، نمک، خاک و سرب می باشدانواع صدف ها و مرغ های ماهی خوار در این قسمت دیده می شود. در این جزیره لاک پشت ها و همچنین آهو که به تعداد زیاد در کل جزیره دیده می شود نیز زندگی می کنند. جاذبه سنگ مادر و دختردر نزدیکی روستای غیل در جزیره هنگام، سنگ هایی قرار دارد که شبیه انسان می باشد. به اعتقاد مردم این روستا، سنگ ها متعلق به مادر و دخترش می باشد که به هنگام فرار از زورگویان در زمان قدیم، دست دعا به سوی خداوند بلند کردند و از او نجات خواستند. خداوند هم آنها را به سنگ تبدیل کرد و به این وسیله آنها را نجات داد.

در جزیره هنگام کوه ها و خاک های قرمز رنگی وجود دارد که به ِگَلک معروف است

پرورش کروکودیل یکی از انواع پرورش جانوران در جهان است که همانند سایر پرورش ها با هدف بهره برداری اقتصادی، همراه با حفظ محیط زیست صورت می گیرد.

و آخر اینکه ؛ ترینهای توریستی هرمزگان شما را به این استان فرا می خواند./س


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.