معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: نوروز به معنای واقعی تفکری در راستای جهانی شدن اندیشه ایرانی ـ اسلامی است که در قالب یک مراسم همراه با صلح و صفا برگزار می‌شود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران اردبیل / مسعود علویان‌صدر در جلسه ویژه ستاد تسهیلات سفرهای استان اردبیل در مجل نگارخانه خطایی اردبیل اظهار داشت: نوروز و جایگاه آن در جهان از چند جنبه حائز اهمیت است، به طوری که قدمت این آئین سنتی و پرآوازه جهانی بیش از 2500 سال است که ریشه در باور و اعتقاد ایرانیان دارد و از آن به عنوان مواریث گذشتگان یاد می‌شود.

وی به ثبت جهانی این اثر و توجه به فرآیند پرآوازگی آن اشاره کرد و افزود: نوروز در حقیقت همراهی انسان با طبیعت و پیوند عمیق به ارزش‌های انسانی را نمایان می‌کند و در حقیقت یک هویت فرهنگی، تاریخی و ارزشی برای ایرانیان محسوب می‌شود.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اضافه کرد: با گذشت زمان عده‌ای خواستند تا این حقیقت ناب را به انحراف کشانده و یا کم ظرفیت نشان دهند، اما به تدریج نوروز به عنوان یک تفکر و اندیشه جهانی شدن مطرح شده است، چراکه در تاریخ هیچ نشانی از تفکر ایرانی- اسلامی نمی‌بینیم که در آن انسانیت تحقیر شده و یا ارزش‌ها زیرسئوال برود.

علویان‌صدر بیان داشت: از همین رو، نوروز امروز به یک آئین جهانی و مورد پذیرش اقوام مختلف و به عنصر پیوند جهانیتبدیل شده است؛ این الگو بیش از هر زمان دیگر ایرانیان را پرآوازه کرده و یک اصالت فرهنگی مشخص و ممتاز را به مردمان این دیار بخشیده است.

این مسئول اذعان داشت: نه تنها دین اسلام با نوروز و اندیشه‌های ناب آن مخالف نبوده؛ بلکه ورود اسلام هویتی معنوی به این آئین دیرینه ایرانیان داده است و این فرهنگ اصالت‌بار امروز پاسخگوی بسیاری از نیازهاست/س 

برچسب ها: اردبیل ، نوروز ، تفکر ، جهانی ، شدن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.