مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی از اجرای طرح کالبدی منطقه شمال شرق کشور در سه استان خراسان رضوی، جنوبی و شمالی در آینده ای نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، مسعود مالکی درباره بررسی طرح کالبدی منطقه شمال شرق کشور در بیرجند، اظهار داشت: بررسی تناسب زمینهای منطقه برای توسعه سکونت گاه ها و فعالیت های صنعتی، پیشنهاد سلسله مراتب و شبکه سکونت گاه ها برای تمام شهرها و روستاهای منطقه و پیشنهاد کاربری های زمین های سراسر منطقه همراه با ارائه مقررات ساخت و ساز در هریک از کاربری ها اجرایی از اهداف اجرای این طرح است.

وی در خصوص مشخصات عمومی منطقه شمال شرق تصریح کرد: این طرح در وسعت 243 هزار کیلومترمربع در این منطقه اجرا می شود.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه این رقم معادل 15 درصد مساحت کل کشور است، افزود: در این منطقه 10 درصد جمعیت کشور معادل هفت میلیون و 524 هزار و 663 نفر اسکان دارند.

وی سرخس، مشهد، تربت حیدریه، نیشابور، بجنورد، قوچان، تربت جام و بیرجند و مناطق همجوار آن شامل ساحلی شمالی، البرز جنوبی، مرکزی و جنوب شرقی را از جمله نواحی این منطقه عنوان کرد و بیان داشت: این طرح در خراسان جنوبی از سال 87 آغاز شده است.

مالکی در خصوص بازده زمانی اجرای این طرح تصریح کرد: دوره زمانی این طرح 20 ساله و تا سال 1410 ادامه دارد.

وی با بیان اینکه کل پهنه کشور به 10 طرح کالبدی تقسیم شده است، افزود: در این طرح مطالعاتی کشاورزی، تولیدی، صنعتی، زیست محیطی، مناطق محروم، قطب های صنعتی و پتانسیل هایی که در جهت صنعت و تجارت و توسعه ای از جمله راه آهن و راه های شریانی و اصلی و اشتغال است نیز پیش بینی شده است.

مالکی با بیان اینکه زمان تهیه طرح از سال 87 تا 90 بوده است، افزود: این در حالی است که آمارها بر اساس آمار سال 85 بوده و دو شهرستان به مجموع شهرستانها افزوده شده و این طرح به مدت یک سال دیگر تمدید شده و تا سال آینده به مرحله اجرا خواهد آمد.

وی با بیان اینکه این طرح در چهار سطح ملی، منطقه ای، ناحیه ای ومحلی اجرا می شود، عنوان کرد: خراسان جنوبی در سطح منطقه ای پیش بینی شده است.

مالکی آمار جمعیتی، تقسیمات سیاسی و برنامه های اجرایی پیشنهادی را از جمله نواقص و کمبودهای این طرح برشمرد و بیان کرد: هم اکنون جمعیت شهرنشین استان حدود 58 درصد و جمعیت روستایی استان 42 درصد است.

مدیرکل راه و شهرسازی خراسان جنوبی با بیان اینکه تراکم جمعیتی استان نیز 9/6 درصد است، یادآور شد: این طرح 10 شهرستان و 20 شهر استان را پوشش می دهد.

برچسب ها: کالبد ، شمال شرق ، خراسان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار